Full version: Majonns
mulle
Jag har upprepade gnger frskt gra egen majonns och d fljt recepten ordagrannt. Konsistensen (som ska vara s svr att lyckas med...) blir fin men sjlva majonnsen otrevligt besk. Har ngon annan rkat ut fr samma problem och lyckats lsa det?
Mulle
KURT
Jag har svrt att se att smaken skulle pverkas av HUR man blandar i hop rvarorna. r du sker p att du inte anvnder ngon kniv som du skrt lk eller annat med (mixerkniv)? Eller att det finns ngot i krlet som avger smak?
mulle
Jag har frskt s mnga gnger, Kurt, och alltid, naturligtvis, med rena verktyg.
Jag har funderat p r om det r mina gg - jag anvnder egna - som r orsaken. De r inte beska i normala fall men kanske finns det ngot som reagerar med resten av ingredienserna?
Eller skall man undvika frska gg?
Jag lskar majonns och som storkonsument skulle jag grna tillverka min egen....
Mulle
Ina
Vad har du fr recept?
mulle
Ett par ggulor, ngra droppar citronsaft, ett par dl olja och lite Dijonsenap.
Jag har frskt byta ut citronsaften mot vitvinsvinger (som jag sg i ngot recept) och vad oljan betrffar har jag testat med oliv-, solros- och rapsolja...
Men jag har faktiskt aldrig lmnat bort senapen s kanske den r boven?
Mulle
Ina
Byt senap... det kan ju inte bli smre i alla fall.. Jag funderade faktiskt p om du anvnde Dijon eller kanske senapspulver...

Hr r mitt recept:

1 gg
1 msk senap
1 msk vitvinsvinger
1 tsk salt
1 krm malen vitpeppar
2 dl olja

Jag brukar ta dl olivolja och resten av oljan av ngon sort med neutral smak. Senapen... ngon stark och st sort... grna grovmalen s fr man lite "prickig" majonns.

Detta receptet r praktiskt fr det r s ltt att dubbla det. Jag brukar gra majonnsen direkt i burken med hjlp av stavmixern s sliper jag extra disk!
mulle
Jag ska testa n en gng och ocks anvnda stavmixern i stllet fr matberedarens mixer. Och butiksgg...
Jag terkommer!
Tack hittills fr rden!
Mulle
Ina
Lycka till!! rolleyes.gif

Jag hade aldrig ngra problem nr jag gjorde majonns p gg frn mina egna hnor s jag tror inte att det r det som strular. Men du fr vl prova dej fram.. smile.gif
inglis
HEJ!
Kan det vara oljan tro? Vad jag har mrkt r det bst med rapsolja,som det inte r ngon smak p.
evelina
Jag gr som Ina ,har lrt mig att om man anvnder mixer ska man ta ett helt gg inte ggulor.

Hoppas du lyckas! rolleyes.gif

Mvh
netaave
Ha i en knivsudd honung
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon