Din svärmos kommer att hålla på att leva rövare så länge hon får betalt för det. Dvs så länge hon får som hon vill eller så länge hon kan få omgivningen att må dåligt om hon inte får som hon vill.
Jag har själv en svärmor som försöker splittra sina barns familjer, försöker så split mellan sin egna barn, försöker skapa syskonrivalitet mellan sina barnbarn. osämja mellan svärdöttrarna osv.
Allt sker med försåtliga lögner (jag har i mitt stilla sinne kallat henne för yrkesmytoman) , att ösa presenter över ett barnbarn i en familj och inte ens gratulera det andra osv.
I tjugo år fick hon hålla på. Sedan sade hennes tre söner upp kontakten med henne. Talade om vilka tre villkor som gällde för att hon skall vara välkommen tillbaka i familjen. Uppfyller hon dom så kan hon fira jul och andra högtider med oss igen. Valet är hennes.
Vad tror du hon valt? Jo hon fortsätter som förut och kontakten med henne inskränker sig till ett par telefonsamtal om året samt att vi skickar en födelsedagspresent och julklapp.
Skillnaden är att hennes barn mår alldeles utmärkt numera.
Sykonen som inte kunde tåla varandra alls är sams.
Äktenskapen blomstrar och känns trygga.
Barnbarnen har lagt sina konflikter bakom sig för de insåg att de var skapade av farmor.
Svägerskorna är som systrar för varandra.
Det enda negativa är att vi saknar en riktig farmor, en sådan som kan vara till stöd och hjälp, kan lyssna, finnas till för barnbarnen osv.
Men vem vet, undrens tid är inte förbi. Tomten kanske har något i säcken.
Stå på dig Zaritha. Du är värd bättre. Ha en lugn och skön helg