amaira
Hej ni modiga som är kvar biggrin.gif , jag vill bara berätta hur jag äter mina maskar. rolleyes.gif

Grannen har bigarråträd och jag älskar bigaråer. Det är en sommarstuga och de är inte ofta där - och jag har av gammal vana aldrig kommit mig för att fråga sleep.gif .

Men deras bigarråer, stora röda saftiga ljuuuuuvliga wub.gif bryr de sig aldrig om att plocka eller äta upp! Jag har inte karaktär för att hålla emot min dräglande längtan medan fåglarna frossar - så jag äter... sleep.gif ...

Men så, en sommar, fick jag syn på ett litet misstänkt hål av en halv knappnålshuvuds storlek. Försiktigt öppnade jag och tittade efter.

Där fanns svaret varför ingen äter av bären ohmy.gif . En "stor", fet vit larv.
Så började jag titta efter i de andra bären, jodå, i stort sett varje bär hade en inhyst gräddig gäst.

Okeeej... huh.gif .
Lunkade därifrån.

Men nästa sommar ... inte kunde jag stå emot wub.gif wub.gif , och numera bryr jag mig inte biggrin.gif .
(Eftersom jag är nyfiken, vet jag att de finns kvar (fast nya varje sommar förstås) men jag vet inte vad de är för typer - vet ni?)

Man behöver inte titta så noga, tugga svälj, det är precis lika gott med mask som utan!!!
Bären är ju inte på något vis dålilga, och maskarna tycks vara vid utmärkt vigör.

Om jag ärligt kan hävda att jag inte tagit någon skada, det vet jag inte, jag är ju faktiskt sjukpensionär... tongue.gif

/amaira.
pejori
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
du är väl för go du laugh.gif laugh.gif
wolkenkrabber
du får ju iaf i dig ditt dagliga protein och vitamin behov
renate
Mask i körsbär har jag aldrig hört talas om,då har jag väl konsumerat massor.Hallonen då?inte titta jag efter vart enda hallon efter mask,jag har nog ätit en del; men jag skulle aldrig får för mig att sväljar en fet, vit larv,nej fy faddebubban.
yla
antagligen får man i sej en o annan mask de e ju helt klart
o inte tror jag de e farligt heller
tvärtom bra proteintillskott
tongue.gif
o som sagt gott e de tror nog dom där maskarna skakar som bären smakar
KURT
CITAT (amaira @ 15-12-2004, 18:57)
Men nästa sommar ... inte kunde jag stå emot wub.gif wub.gif , och numera bryr jag mig inte biggrin.gif .
(Eftersom jag är nyfiken, vet jag att de finns kvar (fast nya varje sommar förstås) men jag vet inte vad de är för typer - vet ni?)

/amaira.

Det är säkert körsbärsflugans larver du äter, de är svåra att bekämpa, precis som plommonstekel och plommonvecklare.

De flesta av oss äter ju larver av hallonängrar (förutom det lilla fåtal som orkar titta igenom alla hallonen). Överhuvudtaget så äter nog de flesta av oss larver på ett eller annat sätt, om inte annat om man köper saft, så är den säkert kokad på bär/frukt som kan ha innehållit larver. Det är väl egenligen bara känsligt för den som är vegetarian/vegan.
Annlo
laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Det som inte dödar, det härdar!!!

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Annlouice
Monica M zon 4
Mamma och styvfar käkade plommon som legat på marken. Någon vecka senare fick alla i familjen fick käka massa piller och vi fick storsanera alla sovrum och tvätta alla handdukar och lakan. Så man ska kanske vara lite försiktig med vad man stoppar i sig! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon