Christoffer
Åt en italiensk fruktkaka idag, som påstods innehålla alkohol,
men hur ligger det till med det egentligen, då alkohol avdunstar
vid 78 grader?
Ina
Den lilla mängd alkohol som bildas vi jäsning avdunstar vid gräddning. Har läst nån siffra , 0,2 % i nygräddat bröd... jag kommer inte ihåg var, så jag har inga garantier för siffrans korrekthet. Dessutom blir det ingen alkohol om du använder bakpulver, det är enbart vid användning av jäst som det bildas alkohol i degen. Om till exempel konjak används som smaksättning i degen innan gräddning avdunstar även den alkoholen under gräddningen.

Om en kaka innehåller alkohol är det troligaste att man hällt likör över kakan innan servering, vilken är en inte allför ovanlig metod för att göra en kaka saftig och extra smakrik.
Christoffer
Aha, då förstår jag. Då kan det ha varit så att kakan har dränkts i alkohol efteråt.
Kattgräs
Ja, det är en sån där fruktkaka de gör till jul. Troligen har den dränkts in med Amaretto.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon