Full version: Lagring av grönsaker
HelBen
Hej! Har jättestora trädgårdsland och odlade massor av grönsaker i somras. In med dem i matkällaren, som håller ca 12 grader året runt. Potatislårar med trägaller under och resten (morötter, palsternackor, rödbetor etc) luftigt i lådor med gallerbotten och tidningar mellan lagren. Ändå är allt skrynkligt och sladdrigt. Hur ska man förvara rotsakerna?
Sommaren var ju blöt - kan det påverka lagringen negativt? (Matkällaren blev lite fuktig men jag satte in "fuktslukare" och inget är möjligt)
Hälsningar
HelBen
ariana
Det som jag prövat ofta är att ha dem kvar i bänkarna
ja odlar i /men du odlar ju så mycket så det blir skillnad/
har lagt löv tjockt lager ovanpå o ett lock i trä
var hämta igår o de var fina,
alltså liksom en stuka har förr prövat när jag odla mycket att ha en del kvar i landet purjo palsternacka det går bra täckte dem till en del
har lagt en del i stuka också,
i bänkar med sand i o glas på
eller bygga en riktig jordkällare det är vad jag prövat
Åsa, mälardalen zon 2
+12 är alldeles för varmt för de grönsaker du nämnt, +2 - +4C brukar man lagra dessa rotsaker i. Det går inte att fixa någon form av ventil som man kan öppna när det blir för varmt i matkällaren?

+ potatis, morötter och palsternackor vill ha ganska hög luftfuktighet annars blir de sladdriga.
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Som Åsa skriver -d et är för varmt!

När jag avr liten och vi odlade massor til husbehov så förvarade vi morötter mfl rotsaker ( ej potatis) i sandlårar.

En regnig sommar medför ju att hållbarheten blir sämre - det gäller 'alltid'.

Hur ser Din matkällare ut? En 'gameldags' källare är alltid besvärlig tidig på hösten samt på våren när det blir varmt - men mellan dessa tidpunkter bör den vara kall.

Det finns ljuvliga 'moderna' jordkällare att införskaffa/tillverka annars ;-)

Hälsar Ingrid
Susanna
Ingrid,

har du någon erfarenhet av "moderna" jordkällare? Antar att det är byggsatser. Jag har insett att jag måste skaffa/bygga en jordkällare till nästa höst och funderar lite på olika alternativ. Skafferiet räcker inte längre till och det är dessutom för varmt.

Såg förresten i ett annat inlägg att du smaskar på olika vintersquasher just nu. Det gör jag också, de är så otroligt goda!
lotta_
När jag tog upp morötterna från trädgårdslandet i slutet av augusti så la jag dem i en trälåda och varvade med sand. Sedan dess har lådan stått på golvet i garaget och morötterna är jättefina fortfarande, så det verkar fungera. Tror att garaget håller cirka 5-10 grader.
Ingrid på Västkusten
CITAT (Susanna @ 04-01-2005, 18:15)
Ingrid,

har du någon erfarenhet av "moderna" jordkällare? Antar att det är byggsatser. Jag har insett att jag måste skaffa/bygga en jordkällare till nästa höst och funderar lite på olika alternativ. Skafferiet räcker inte längre till och det är dessutom för varmt.

Såg förresten i ett annat inlägg att du smaskar på olika vintersquasher just nu. Det gör jag också, de är så otroligt goda!

Hej hopp,

Nej Susanna,

Ingen personlig erfarenhet men jag har läst 'reklamen' och dreglat en del - det skulle ju onekligen se lite skumt ut på berget hos mig ;-) jordkällare står på den omöjliga önskelistan......det är alltså plastrum som man häver jord på :-)) som är 'byggsatserna'.

Ehh jag har en superartikel snickrad ifrån tidningen Land om hur man anlägger ett kallt skafferi även mitt inne i ett hus och hur man håller det kallt. Har Du möjlighet att kika på Land 14/03 s 39, titeln är 'bygg ett skafferi' hämta gratis kyla ifrån jorden. Har Du ett faxnuffur kan jag faxa den också....

Jupp och jag har skaffat mig den nya vintersquashbibeln med :-) funderar på att rcensera den här på Forumet när jag läst mera i den :-)) den har redan gjort att jag shopppat på mig ÄNNU mera squashfrön att testa! Suck - och jag som inte skulle ---bla bla bla bla :-))

Hälsar Ingrid
Susanna
Mitt problem är egentligen att jag så att säga bor på två ställen. Hör hemma i stockholm men odlar i skåne. I stockholm har jag en lägenhet med ett litet skafferi (ett sånt där vid en yttervägg med ventil). Där får inte plats så mycket så största delen av skörden ligger kvar i skåne och så hämtar jag hem saker vid behov. Vintersguashen och vitlökarna fyller upp hela mitt köksfönster i stan,kompisarna tror att jag är galen!

Även i skåne har jag ett litet skafferi men temperaturen där varierar kraftigt. Därför suktar även jag över bilder av jordkällare. Jag har ju en stor platt tomt så det finns gott om plats. Kan tänka mig att det skulle se lite lustigt ut på ert berg med en jordkällare! Ska försöka skaffa artikeln från Land. Har fax på jobbet men den är avstängd just nu. Hittar jag inte artikeln så mailar jag dig mitt faxnr. Tack för all din hjälp!

Vad är det för vintersquashbibel du har? Nu blev jag mycket nyfiken!!! Har precis suktat efter alla frön hos Runåbergs. Var köper du dina squashfrön?
Ingrid på Västkusten
Hej Susanna,

Skall skicka ett separat inlägg om squashboken :-)

Frön handlar jag på lite olika ställen - bl a Baker creek, Runåberg, Graine de Baumaux mfl.
Inte för jag ahr plats ;-) och värre lär det bli! Mer pallkragar - fast man får liksom snart slut på sådana områden där man kan ostraffat ställa pallkragar :-)

Vi smaskar squash här och - jag skall definitivt odla mer - tror jag säger det varje år ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon