netaave
Kladdkaka utan smör och socker

8-10 bitar:

3 ägg
2.5 dl fruktsocker
1 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 gram kesella 1%

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser tillsammans i en bunke och de kleggiga i en annan. Vänd sedan ned de torra i äggkesellablandningen. Häll upp en bröad form med löstagbar kant. Grädda 25 min i nedre delen av ugnen.

Jag tog Hermesetas fruktfibres sötningsmedel istället, det gick bra, fast receptskrivaren menar Fruktos. Ta det som passar dig bäst.
Boxer
Tack, den ska jag prova. smile.gif
Gabi
Hej!

Kakan såg viktväktarvänlig ut. om den är det, hur många points?

Gabi
fruberglund
CITAT (Gabi @ 08-01-2005, 17:52)
Hej!

Gabi

Jag har räknat på min VV cd-rom och kakan blir 22 points. Sen beror det ju på hur stor den blir och hur stor bit man tar men några exempel.

6 bitar = 3,5 point/bit
8 bitar = 3 points/bit

eller om man är en gottegris

4 bitar = 5,5 points/bit

Och glöm inte att grädden är extra points biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag har precis börjat VV igen efter viktökning i Australien och jul så jag vet hur de är smile.gif
netaave
CITAT (Gabi @ 08-01-2005, 17:52)
Hej!

Gabi

Har ingen aning, snodde receptet på Bendro.
Gjorde den dock idag, den blev jättegod men inte sååå kladdig.
Gabi
Tack, fru Berglund, för uträkningen av points. Det är jobbigt att vara gottegris...suck! Neta, kakan kanske var för länge i ugnen. Jag hörde någonstans att baktiderna är för långa och att man skall korta ner dem för att få saftigare bröd etc. Vad tror du?

Gabi
netaave
Ja det är väl inte omöjligt, vi får prova oss fram.
Ingrid på Västkusten
Jag har t o m en variant utan socker - kesella och mjöl :-)

Det går faktiskt!

Hälsar ingrid
netaave
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-01-2005, 23:09)
Jag har t o m en variant utan socker - kesella och mjöl :-)

Det går faktiskt!

Hälsar ingrid

Får man ta del av det receptet?
Ingrid på Västkusten
Självklart - den är t o m ok för diabetiker då den inte innehåller socker :-) om Du klarar av å hitta blockchoklad utan socker ( det finns!)

Kladdkaka/chokladkaka utan mjöl och socker. Bra för glutenintoleranta + diabetiker.

ca 200 gram mörk choklad ( får Du tag i choklad utan socker i är det stor bonus)

Knappt 2 dl smält ghee ( vilket är klarat smör)

4 ägg

2 dl vegetarisk glycerin

1 tsk vaniljextrakt eller mandelextrakt

Värm ugnen till ca 150. Smörj en ca 24 cm form, och svep in utsidan av den i folie.
Smält choklad och ghee/smnör och rör om . Vispa äggen och vegetariska glycerinet i en bunke tills de har blandat sig ordentigt till en slät smet. Vispa i chikolad/ghee blandningen. Häll i formen med folien. Sätt hela formen i en större form och häll vatten i den större formen tills vattnet når halvvägs up .

Kör i ugnen i 1,5 timmar elelr tills den lossnar.

Variant - addera 1,5 - 2 dl rismjöl - då slipper man folien och vattenbadet.

OBS - sötningsmedlet i denna kaka är glucering - se till att det är vegetarisk d v s ätkvalisorten Du får tag i ( te x från crearome). Eftersom det inte är en sockermoleykyl kan diabetiker äta den ( beror på halten socker i blockchokladen givetvis). Fråga mig inte vaffö recept med glycerin som sätnigsmedel är så okända i Sverige.

Har man inga sockerproblem men välan glutenproblem så använd socker istället efetr smak och addera rismjöl istället.
Tesa
CITAT (fruberglund @ 08-01-2005, 21:01)
Gabi

Jag har räknat på min VV cd-rom och kakan blir 22 points. Sen beror det ju på hur stor den blir och hur stor bit man tar men några exempel.

Jösses...finns det VV Cd-rom nu för tiden....(det var ett tag sen.... rolleyes.gif )
Svindyr kan man tänka.........vad kostar det att kliva in på ett VV möte numera???
Nyfiken bara....om det skulle gå att klämma in i budgeten eller om jag kan skylla på att det är för duuurt så jag kan fortsätta äta.... rolleyes.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif
anna_rispan
En undran till er receptlämnare. Går dessa kakor att frysa in? De blir inte dåliga av det?
Solros12
God choklad utan socker finns på www.alternativhalsa.se den är sötad med naturligt björksocker (xylitol). finns även med hampa (nyttigt-omega-3)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon