Full version: Bloser det hos er?
Sidor: 1, 2
Sollan
Blåste småspik natten mellan lö-sö. Låg och lyssnade på hur det knastrade i taket och diverse konstiga dunsar och smällar. Hade 7 timmars strömavbrott igår. Passade på att montera ned julen. (inget ont som inte har något gott med sig....) Klarade oss bra, inga skador någonstans.
Fialotta
Strömavbrott här med...den kommer o går fortfarande...telefonerna utslagna...bra med mobil i nödsituation unsure.gif
Iza
Har ingen ström sedan 17.30 i lördags. Hur länge klarar sig frysen?
Har en 300l frysbox som är full ca 18C där den står. Snälla om det är någon som vet svara tack! wink.gif
Lars-Olof Arvids
Lika länge har jag också varit utan både ström och vatten. Som tur var kunde jag sova över i Mammas lägenhet i natt, för i mitt hus är det kallt nu! Jag är mest orolig för fiskarna i mina nio akvarier, där vattentemperaturen var 16,5 grader igår eftermiddag. Några av fiskarna har jag flyttat till ett litet akvarium i Mammas uppvärmda lägenhet, men tyvärr får inte alla plats där. Huset och träden i dess närmaste omgivning har klarat sig från skador, men annars finns det gott om stora omkullblåsta träd här i trakten.

Olle
amaira
tänker på er som råkat illa ut pga stormen, och håller tummarna för Olles fiskar

Du Olle borde få dina fiskar varma ... ååååhhh förlåt! det är inte läge för skämt sleep.gif .
netaave
Nu blåser det som 17 här igen mad.gif
Eva i Skåne
Jag var och kollade mitt paradis (sommarstugan) i eftermiddags

Det enda spår efter stormen som syntes på min tomt var att en dörrmatta blåst iväg en bit sleep.gif . Det är nästan så jag skäms att skriva det när så många andra drabbats hårt.
Visst såg jag massor av kullblåsta träd, mest granar, i skogen, men vägarna var röjda.
Strömavbrott var där sedan lördag eftermiddag, så det var råkallt inne i huset. Mycket skönare utanför med 10 plusgrader.

Jag tänker på Iza och din frys. Om den är full och du inte öppnat den, så är det kanske okej, men jag hoppas du fått tillbaka strömmen redan.
Ett dygn har jag hört att det klarar sig utan problem, men sen börjar det bli besvärligt.
Jag hade fyra kassar med halvtinad mat med mig hem. (Ändå så tror man att man inte har något speciellt kvar i frysen över vintern i en sommarstuga wacko.gif ) Bröd och bär åkte i frysen igen när jag kom hem. En del mat lockade inte att spara, men idag har vi festat på lax och räkor och det lär finnas över till imorgon också...
Hoppas det ordnat sig Iza och alla andra drabbade.

wub.gif
lolo
Jag vill också skänka en tanke till alla er som drabbats av ovädret i södra Sverige. Hoppas det ordnar sig för er alla som fått problem av olika slag. Kram från Ann-Louise i Västerbotten
Blomstertanten
Undrar så hur det går med fiskarna Olle unsure.gif

Hoppas det har löst sig så att strömmen är tillbaks !
Iza
Ström är inte uppfunnet i den här delen av södra Kalmar län ännu, hela samhällen är utan och vi långt ute i skogen lär inte få ström på länge. Det är inte bara ledningarna som är av, utan även stolparna är knäckta.
Frysen är det nog bara att glömma vid det här laget, elverk går inte att köpa för pengar här längre.
Det börjar bli jobbigt att famla runt i mörkret med ficklampor och stearinljus.
Lars-Olof Arvids
Mina fiskar har visat sig vara tåligare än jag trodde. Igår när jag var hemma och kollade de kvarvarande hade vattentemperaturen sjunkit till 12,5 grader - och inte en enda fisk hade dött! Men att låta tropiska fiskar vara kvar i den kylan hade varit rena djurplågeriet, så jag fångade upp alla jag kunde få tag i och lade dem i ett par små akvarier (ca 12-14 liter) som kördes till Mammas lägenhet. Där står nu tre små akvarier med fiskar som visserligen är vana vid betydligt större simutrymme, men i alla fall har det varmt och gott. Men hur länge kommer strömavbrottet att vara??? Det är fjärde dagen nu, och i morgon ska det komma en ny storm har jag hört.

Olle
mulle
Jag tycker så synd om Sverige just nu. Först drabbades så många i Asien och sedan slog orkanen till.
En stor kram till er alla!
Mulle
från Åland där stormen bara ledde till extremt högvatten.
yla
jag har varit inne på sydkrafts sida o kollat beräknade klartider för vissa orter o ser att oderljunga o åsljunga beräknas få ström påonsdag jag hopps så att min dotter får ström då också
men dom bor ju emellan dessa områden o det kanske inte alls blir nån ström till dom då
usch tur att dom har vedspis o så dom kan laga mat o få värme i huset men vattnet e de väl värre med,fast jag hoppas dom har löst de med
tyvärr kan man ju inte ringa heller o det känns för jäkligt
men hon har kontakt med mobilen när hon va o badade i badhuset så jag har iallafall hört av dom

frysvarorna e de ju kört med dess värre o dom har lagat till en massa mat för att den ska hålla sej ett tag till,,ja fy sjutton

två småttingar o en i magen ,o alla djuren de e klart att de blir jobbigt för dom...skulle velat åka ner men kan ju inte göra så mycket i nuläget så jag åker dit som planerat i februari

känner för alla som inte har fått ström ännu o som inte kommer o får det på länge än,,men dom kan ju inte ens komma in o se att jag tänker på dom sad.gif
hoppas så att vi inte ska få mer elende nu på ett tag wub.gif
Lars-Olof Arvids
Halleluja! Nu är strömmen tillbaka hemma!
Men jag flyttar inte hem fiskarna förrän tidigast i morgon eftermiddag, med tanke på vad morgondagens eventuella storm kan ställa till med.

Olle
Susanne i Linköping
Min bror med familj var hemma hos mig i förrgår och igår kväll och duschade, diskade och hämtade vatten. Igår kväll hjälpte jag dem att lägga in en massa frysvaror i min frys, också. Vilken tur att det fanns gott om plats just nu!

Det är dock en bra bit för dem att köra så vi hoppas att strömmen snart kommer tillbaka. Dessutom har de en frys till som är full med varor, och dem finns det inte plats till här. Frysa behöver de i alla fall inte göra för de kan värma huset med ved.

I förrgår kväll var jag ute och körde på landsbygden och det var helt nedsläckt på många håll. Bara levande ljus som brann här och där, svagt gulorange sken i fönstren. Så måste det ha sett ut förr i världen, innan vi fick elektricitet! Och så kom jag där med helljuset på, det kändes märkligt. Även i samhällen med flera hundra invånare var det mörkt, syntes det något vitt ljussken visade det sig varje gång komma från en bil eller ficklampa.
Monica M zon 4
Har varit utan ström i nästan tre dygn. Fick tillbaks den i eftermiddags. Vilken lycka!

Har ändå varit lyckligt lottad som fick låna ett elverk för att rädda maten i frysen och har en vedspis i köket och en tjälstenskamin i vardagsrummet så jag har kunnat hålla värmen nåt så när i kåken.

Mitt värsta problem just nu är en lutande tall som hotar mitt växthus. Å det ska visst bli storm igen! sad.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon