Hej!
Jag stod och undrade förtvivlat varför Blomsterlandet där jag bor bara tagit in fröer frön Lord Nelson, när jag såg frön till Månvinda - jag antar här att det är samma sak som den blomman för natten jag köpte frö till förra året på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Problemet med de jag sådde då var som följer:
De började växa kanonbra, som små monster som knuffade undan all jord och brottade sig upp till ytan. So far so good. Jag platerade dem i vad jag tyckte var en stor kruka och satte ut på en skyddad uteplats när risken för frost var över. Men trots min ömma vård betedde sig denna blomma som om den fått ohyra fast jag inte kunde se något, bladen blev små och buckliga och den lixom slutade växa.
Jag såg aldrig nägra löss eller andra kryp, och undrar nu vad det kan ha varit - var det jag som gjorde fel, eller vågar jag prova igen i år?
Jag har samma erfarenhet, fast jag trodde jag gett den för lite plats och näring. Kanske var det inte det i alla fall då. Hoppas någon kan ge tips på hur man borde göra för jag har fröer kvar, tror jag.
Unni
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2005, 22:33
Avhärdade du växten innan den ställdes ut eller blev den bara utställd?
Hur stor var krukan? Hur varmt var det om nätterna när växten ställdes ut? Vilken jord var det i den stora krukan?
Hm. Ja. Jag vet inte. Jag ställde nog bara ut den tror jag en bit in i juni. Krukan kan ha varit kanske 30-35 cm i diameter. Planterad i vanlig blomjord som jag köpt i nån blomaffär.
Nu har jag iallafall köpt nya frön. På't igen. Får kanske vara lite snällare mot den. Jag skulle så gärna vilja ha den klängande på min uteplats under tak.
Åsa, mälardalen zon 2
15-01-2005, 12:22
Tror det nog var chock och stress som fick växten att må dåligt, det kan ta lång tid innan en växt kryar på sig från chocken (+ vi hade en riktigt usel sommar i fjol).
Blommor som stått inomhus är bortskämda de har aldrig blivit utsatta för blåst, starkt solljus, temperaturväxlingar mm. så de brukar inte må bra av att bara ställas ut de måste sakta vänjas vid sitt nya klimat.
I början så ställer man växten lite skuggigt och skyddat, gärna med fiberduk över och så tar man in den på natten. Vet inte vart du bor men här i mälardalen brukar jag börja med bärande av krukor ut och in i mitten till slutet på maj. Med tiden kan man flytta växten till mera utsatta lägen (och ev. låta den vara ute om natten ifall det inte är risk för frost), fast det är bra om fiberduken får vara kvar ett tag, sedan kan man ta bort den på dagen men finns det minsta risk att det blir lite kyligare på natten så bör man lägga på en fiberduk (OBS! kyligare behöver inte betyda frost många sommarblommor kan må dåligt även om det är plusgrader)
Jag är nog lite slö sådär... Jag ska försöka med det i år. Tack för tipsen!!
Ha en bra helg! Nu ska jag pilla ner pelargonfrön. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.