Sidor: 1, 2
Tapio
CITAT (Hannele @ 22-01-2005, 19:28)
Tapio, jag skulle aldrig köpa ditt hus med den trädgården.

Halaj!

Nej, nej, jag toksprutar absolut inte!
Det kanske går åt en halv dl/år.
Med den förbrukningen har jag så det räcker i 220 år!
Fattar inte varför jag köpte (då när förbudet kom) så mycket, tyckte kanske att det är alltid bra att ha...

//T
Stefan N
[Beträffande Gumman Hannele så står svaret på Blomstertantens länk. För den som kan läsa innantill]

[Fakta finns som sagts tidigare på länken. Det är bara att läsa innantill.]

Eftersom fakta kan läsas på olika sätt, beroende på om man är för eller emot, är det intressant att Gossen Ruda hänvisar till Blomstertantens länk.

Detta är saker som jag reagerade på i hennes länk:

- Glyfosat har låg till måttlig akut giftighet för försöksdjur.

- Effekter på människa: Illamående, kräkningar, magont och diarréer i varierande grad har rapporterats från förgiftningsfall. I svårare fall har även njursvikt och cirkulationsrubbningar iaktagits. Vid spill har hudirritationer liknande de vid solbränna observerats.

- Glyfosat binds hårt till jorden. Adsorptionen påverkas till del av koncentrationen obundet oorganiskt fosfat i jorden. Ju högre koncentration desto sämre adsorption.

- Vid låg mikrobiell aktivitet i jorden kan nedbrytningen av glysofat ske mycket långsamt. I växter kan glysofat bindas så starkt att det inte avges eller bryts ned förrän växterna själva bryts ned. Bekämpning av lövsly kan därför innebära att glysofat kan påvisas i marken även lång tid efter bekämpningen.

- Genom att glysofat har en bred användning och är en mycket effektiv herbicid kan effekter på andra växter i miljön uppstå.

Slut på citaten.

Det finns alltså en akut risk för djur.
Det finns bevisliga negativa effekter på människor.
Glysofat bindas hårt till jorden och nedbrytningen kan ske långsamt.
Effekter på andra växter än de önskade kan uppstå.

Dessa fakta borde väl vara oroande.

Stefan N
Gossen Ruda
Känner inte riktigt om jag skall fortsätta undervisningen men här kommer ett svar. Beträffande "giftigheten" så är det inte här frågan om normal användning utan snarare vad som händer vid rena förgiftningsfall exempelvis om ett barn skulle dricka direkt ur förpackningen. Hönsgödsel skall ju vara så naturligt och fint men äter du det direkt ur påsen kommer du att må ganska illa.

Dom negativa effekterna på människa är magens naturliga reaktioner på olämpliga födomedel.

Trädgårdar och åkermark har normalt hög bakteriell aktivitet.

Det sista berör vindavdrift och liknande.
Sommartorparn
Om man tänker så här: vi vet alla att bilavgaser är skadliga, inte bara för människor men också för miljön. HUR skadligt kan vi som lekmän inte bedöma men ATT det inte är bra kan vi tro på. Ändå använder de flesta av oss någon gång en bil. Några gör det dagligen, andra mera sällan, men att helt avstå, det blir helt enkelt för opraktiskt. Vi gör våra val utifrån en avvägning mellan vad som är önskvärt och vad som är praktiskt möjligt och vill bli moraliserade för det. Utan Roundup hade jag inte klarat vissa situationer. Så jag är glad och tacksam över att det finns. ;-)
Ludvig Johansson
There's no such thing as a free lunch!

Mycket underhållande debatt.

Jag läste om Round up i en bok om plantskole odling i helgen, och har nog inte tagit ställning än. Om jag förstår det hela rätt har man Roundup på grönmassa (ogräs) och sedan kan man plantera där efter ett tag. Hur länge måste man vänta?

De vi köpte vårt hus av lämnade kvar lite myrsyra, kan det användas på samma sätt?

Som alltid är det bönderna och proffsodlarna som är de stora bovarna, sedan vill de ha oss trädgårdstomtar att inte göra som de alltid gjort?
Sommartorparn
CITAT (Ludvig Johansson @ 27-01-2005, 08:15)
Hur länge måste man vänta?

Fyra veckor brukar det stå på förpackningen. Jag antar att det beror på vad för slags ogräs du har behandlat. För full effekt måste giftet cirkulera i växten. Gräver du för tidigt så kanske inte giftet har cirKulerat färdigt, och då kan det finns delar av rötterna som har kvar sin livskraft och börjar växa igen. Vissa svåra rotogräs behöver behandlas en andra gång. Efter fyra veckor ser du om det har börjat spira igen eller inte. Å andra sidan ska du inte heller vänta för länge. För då har det kommit nya ogräs från frön.....
Så fyra veckor är nog en bra tumregel.
blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon