Sidor: 1, 2
Caprice
VAd tycker ni om detta...?
Expressen

Själv tvivlar jag inte på att hon kan vara en bra mamma, men visst är hon för gammal, om man ser till barnets bästa...?
67 år ( eller 66 enl aftonbladet..) wink.gif tycker jag är lite väl...

Kommer hon att orka vara ute och leka med barnet..?
Hon är alltså ca 74 när barnet börjar i förskola...

Hon har fyllt 80 när barnet börjar höstadiet.. blink.gif

Caprice
netaave
Och jag som tyckte jag var i äldsta laget när jag var 36.
amaira
Jag tycker det hon gjort är egoistiskt.
Hannele
CITAT (Caprice @ 17-01-2005, 13:20)

Min mor har fått ta alla Lisebergs-pass med våra barn, för jag är höjdrädd! tongue.gif

LenaTuring
CITAT (amaira @ 17-01-2005, 13:47)
Jag tycker det hon gjort är egoistiskt.

Håller helt med!
Hannele
Hon är alltså  ca 74 när barnet börjar i förskola...

Hon har fyllt 80 när barnet börjar höstadiet..   blink.gif

Det finns många män som blivit pappor vid den åldern.
Blomstertanten
CITAT (Hannele @ 17-01-2005, 14:45)
Hon är alltså  ca 74 när barnet börjar i förskola...

Hon har fyllt 80 när barnet börjar höstadiet..   blink.gif

Det finns många män som blivit pappor vid den åldern.

Dom är också för gamla !
Gabi
Jag tycker nog att hon var för gammal men jag kan förstå längtan efter barn. Om man inte kunnat få barn och helt plötsligt har utvecklingen gjort detta möjligt så kanske det är svårt att stå emot. Men visst, konstigt är det och det måste vara tråkigt för ett barn att ha en flera generationer äldre mor eller far för den delen. Naturen är fiffig-det finns en god anledning till att vi inte är lika fertila när vi blir äldre, för att inte tala om klimakteriet. Jag litar på Naturen.

Gabi
kristerh
Det vore förbjudet att skaffa barn när man är så gammal, vare sig man är man eller kvinna, tänk på barnet, har själv kompisar som har gamla föräldrar, det tyckte det var hemskt på föräldrarmöten och andra aktiviteter, när de andra barnen undrade om mormor var med wink.gif
dessutom tvivlar jag på att äldre föräldrar orkar med alla aktiviteter o dyl som barn och ungdomar är med på och som behöver en engagerad förälder unsure.gif
krister
yla
dessutom kommer barnet snart vara föräldralöst o det är det tråkigaste eller hur
Hannele
CITAT (kristerh @ 17-01-2005, 15:05)
har själv kompisar som har gamla föräldrar, det tyckte det var hemskt på föräldrarmöten och andra aktiviteter, när de andra barnen undrade om mormor var med  ;)

Och varför får inte mormor följa med?? unsure.gif
Idag gör hon det! Mormor kan till och med få föräldrarpeng!

En kvinna föder idag mellan 18-45 år, så det kan skilja rejalt i ålder mellan föräldrarna!
Jag har aldrig hört om barn, som skäms för sina föräldrar.
andersen
Jag tycker att det är fel pga att så som föräldrar så ska man orka att krypa om kring på golvet med sitt barn, leka häst osv det tror jag inte man orkar om man är så pass gammal som hon är.
Hannele
CITAT (andersen @ 17-01-2005, 15:47)
som föräldrar så ska man orka att krypa om kring på golvet med sitt barn, leka häst osv

Det finns massa handikappade föräldrar, som inte klarar av det.
Jag kröp inte heller, p.g.a. foglossning och annat.
renate
Allt har sin tid,föda barn i pensionsåldern är inte rätt.Jag var 36 när jag fick mitt yngsta barn. 40 årsålder är gränsen, tycker jag, det betyder inte att det ska vara så.
Föder barn med 67? bevare mig väl,jag glädjas av mina barbarn.
Ralf
Denna kvinna har i alla fall en fördel, hon slipper köpa rullator, bara att använda barnvagen.
Men att lyfta på en 10 kgs unge e inte alltid så lätt.
Sollan
Var går gränsen?
Och vem ska bestämma?
Mina föräldrar var "gamla" när jag kom, 45 och 49. Och åsikter om det fanns redan då! Ser själv både för- och nackdelar med äldre föräldrar...
Annlo
Mina föräldrar var också förhållandevis gamla när de fick mig, en liten sladdis, (40 år o 45 år). Min tanke är att jag kommer att mista dem tidigare i livet en vad flertalet av mina jämnåriga... sad.gif
(Om allt går sin gilla gång vill säga!)

Annars kan jag inte se någon nackdel som jag upplevde det... men det är ändå ett stort kliv till 67 år blink.gif

(Vet ärligt talat inte vad som är värst barn som får barn eller pensionärer som får barn...)

Annlouice
nilla
CITAT
Var går gränsen?
Och vem ska bestämma?

Just det - var går gränsen? Om 67 är för gammalt för att orka krypa på golvet, ska man då tycka att det är "rätt" att skaffa barn om man är rörelsehindrad? ... eller handikappad på annat vis? eller för fattig för att ta med barnen på roligheter?

Om bara "perfekta" föräldrar fick skaffa barn skulle det nog bli ganska tomt här snart.

Och föräldralös kan man ju bli även med unga föräldrar - dessutom står det ju inget om hur gammal pappan är, han kanske är 35?

Gunilla
Inga från Närke
CITAT (kristerh @ 17-01-2005, 15:05)
Det vore förbjudet att skaffa barn när man är så gammal, vare sig man är man eller kvinna, tänk på barnet, har själv kompisar som har gamla föräldrar, det tyckte det var hemskt på föräldrarmöten och andra aktiviteter, när de andra barnen undrade om mormor var med wink.gif
dessutom tvivlar jag på att äldre föräldrar orkar med alla aktiviteter o dyl som barn och ungdomar är med på och som behöver en engagerad förälder unsure.gif
krister

Håller helt med.
Eva i Skåne
CITAT (Sollan @ 17-01-2005, 17:07)
Var går gränsen?
Och vem ska bestämma?

Den gränsen som naturen satt borde vi väl åtminstone respektera. unsure.gif

Att män kan bli pappa i hög ålder är nästan beklagligt blink.gif

för visst är det så att orken tryter med åren.

Det är härligt med mor- och farföräldrar som aktiverar sig med sina barnbarn, men det är stor skillnad på att rycka in då och då mot att alltid ta hand om föräldrabiten.
Sen finns det ju fall där barn ändå växer upp hos den äldre generationen, men då är det något speciell händelse i den familjen som gör att det är bästa lösningen just för dem.

Visst finns det en tid i ett barns liv då det är känsligt att föräldrarna är äldre.
Jag var 22 när mitt första barn föddes och genom alla skolår hade hon en bästis med en bror som var jämnårig med mig och bästisens pappa var närmare 10år äldre än min dotters morfar.
Nu när flickorna är vuxna tror jag inte det är något problem för henne att föräldrarna är gamla, men under flera år ville hon aldrig prata om pappans ålder och svarade undvikande på nyfikna frågor från andra kompisar.
Idag kan jag tycka lite synd om den kompisen när jag hör henne berätta om de föräldrabekymmer hon får ta itu med, sådana som jag ännu inte behövt stötta mina föräldrar med.
De flesta av oss får uppleva att föräldrarna blir gamla och kanske inte klarar sig riktigt själva längre, men att redan i 25-årsåldern behöva ta hand om kontakter med hemtjänst, följa med på läkarbesök för att föräldern inte kommer ihåg allt själv osv osv osv, det är kanske inte så kul.

Sen kommer hon ju inte heller ha mycket glädje och stöd av sina föräldrar den dag hon själv skaffar barn.
Jag vet, jag vet, så är det inte för alla andra heller unsure.gif ,

men jag hävdar ändå att vi åtminstone ska respektera naturens egen gräns.
Nanna
Jag skulle då inte vilja ha en mamma som är 70 bast när jag är tre. Det stod väl att hon hade försökt sån befrukting i nio år. Redan då var hon ju rätt gammal för att skaffa barn. Om man vill ha barn och inte kan få, så finns det ju andra sätt. När man är YNGRE.
Det är helt klart egoistiskt av henne att göra så mot barnet, som fler av mig skrev.
Hon kan ju komma att bo på ålderdomshem eller vara död när ungen är 20.
Jovisst klarar mormödrar av att leka med barnen ibland. Men hur blir det på heltid?
Nej fy, säger jag bara.
Tesa
Jag tycker nog också att det är egoistiskt...och det är den minst acceptabla men förmodligen vanligaste anledningen till att skaffa barn...tycker jag...(som själv skaffat 4 barn av ren egoism rolleyes.gif )

Jag hade en pojkvän en gång i tiden och hans pappa var 70 då...min kille var 17...jag tyckte det var jättegammalt...men det värsta var att det fanns en lillasyster på 3 år också...som sen blev faderlös i 7-årsåldern sad.gif sad.gif
vickeva
CITAT (Hannele @ 17-01-2005, 15:40)
Jag har aldrig hört om barn, som skäms för sina föräldrar

jag har aldrig hört om barn som inte skäms för sina föräldrar.... wub.gif

För övrigt håller jag med de som säger att det värsta är att barnet blir föräldralöst alldeles för tidigt.
Berith
Förstår ju att mamman är glad över sitt barn, efter att ha väntat och längtat i så många år... Men hela situationen är ändå sorglig - även om man skaffar sej barn för sin egen skull så måste man tänka på vilket liv barnet får.

Eva skrev
CITAT
De flesta av oss får uppleva att föräldrarna blir gamla och kanske inte klarar sig riktigt själva längre, men att redan i 25-årsåldern behöva ta hand om kontakter med hemtjänst, följa med på läkarbesök för att föräldern inte kommer ihåg allt själv osv osv osv, det är kanske inte så kul.
Risken är väl väldigt stor att flickan inte ens blir så gammal innan det händer - det kan räcka med 10 år. Och tänk att som 13-årig tjej - med allt vad det innebär av fnittriga tjejkompisar, musik på högsta volym, skvaller om killar, kläder och smink.... - ha en mamma som är 80 år!

Neej, stackars flicka! sad.gif
Blomstertanten
CITAT (nilla @ 17-01-2005, 18:16)
Och föräldralös kan man ju bli även med unga föräldrar - dessutom står det ju inget om hur gammal pappan är, han kanske är 35?

Gunilla

Pappan var tydligen bara ett provrör ! tongue.gif

Läste att hon var ensamstående. I Aftonbladet stog det att hon inte hade tid att skaffa barn när hon var yngre, men att hon ångrade sig !
Dags att komma på det när man är nästan 50 ? ohmy.gif unsure.gif
Ewa L
Fruktansvärt egoistiskt tycker jag!!
Hon hade själv valt att avstå från barn när hon var i fertil ålder men ångrat sig på gamla dagar. Det är det nog dessvärre många som kommer att göra, men tyvärr måste man stå fast vid det!

Tycker att det hade varit ett betydligt bättre alternativ att hon hade adopterat ett lite äldre barn när hon började med sina behandlingar, då måste hon ju ha varit i 57-års åldern. Det finns många barn på ex.vis 5--10 år som behöver ett bra hem. Hon hade ju ändå varit en förhållandevis gammal mamma, men inte katastrofalt.

Min pappa gifte sig tre gånger. Jag är yngst i första kullen. Mellan min bror — född -47 — och min yngsta halvsyster — född -81 — är det alltså 34 år. Hon blev också ganska tidigt faderlös och säger själv att hon alltid sörjt över att hon hade så gammal pappa. Att mamman var yngre hjälpte inte riktigt.

Min ex.make har också skaffat ny familj. Han är 51 år och har en 1-åring och en 3-åring. Han hade dåligt tålamod med våra barn när de var små, men det är ett intet mot nu.
Mia, zon 3
Får nog hålla med om att natuen borde få ha sin gång, när det är så avancerat som detta....
Visst kan man förlora sina föräldrar i unga år även om de inte är gamla. Miste själv min mor när jag var 19, och hon var bara 49. Men just därför kan jag säga att det INTE är önskvärt! Och det är skillnad på att veta att man KAN förlora sin förälder, jämfört med att man helt SÄKERT förlorar den när man är mycket ung.
Om den här kvinnan är så gammal, inte har barn tidigare och är ensamstående så hoppas man ju att hon har funderat på var barnet ska ta vägen när hon går bort. Kanske har hon andra anhöriga/vänner som ställer upp, det vet man ju inte.
Sedan har vi den aspekten också att hon kanske lever länge, men blir väldigt skröplig. Det kan inte var så roligt att som 10-åring få en dement mamma tillexempel. Särskilt som det inte finns pappa, syskon, mor-/far-föräldrar att få stöd av.
MrNorth
Mina föräldrar var 37 när de fick mig.. jag är 25 nu och de är 62. Och visst även om ingen av dem är speciellt skröpliga eller ser gamla ut (många av mina komisars föräldrar som är runt 50årsåldern ser mycket äldre ut), så visst tänker man ju på att ens jämnåriga kompisar får behålla sina föräldrar typ 10 år längre om man följer statistiken... Kanske är det skillnad nu för tiden, att många skaffar barn senare i livet?

Visst kan man känna sig avundsjuk på de som kom till värden när förändrarna var 20-25... Att de kan ha sina föräldrar längre och att man inte behöver få panik för att föräldrarna skall missa att uppleva barnbarnen... det är väl det man i första hand tänker på.

/henrik
cic
Tycket ju såklart INTE det att det känns okej att bli mamma vid 67. Det är BARA egoistiskt.
Men sen börjas det pratas om att hon inte orkar krypa runt på golvet, lyfta eller åka karusell. Men vänta lite.. Det kan inte alltid min kompis göra med sitt barn heller. Hon är 31 och har reumatism. En annan god vän sitter i rullstol. Hon är också begränsad.. Jag förstår vad man är ute efter när man säger att hon inte kommer orka så bra, men det behöver inte ha med ålder att göra.

Låta naturen ha sin gång.. Kan man få barn är det okej, annars ska man inte ha. Tja.. Jag vet en man som fick påssjuka i vuxen ålder, blev steril. Träffade en kvinna han ville bilda familj med, adopterad tre barn. Ett av dom är min bästa vän. Vad glad jag är att hon finns!

Men det är intressant det där med föräldraskap. Många har åsikter om vem som kommer bli en bra förälder eller inte. Ibland redan på förhand! Utan att man känner någon! Tex. finns det någon slags uppfattning om att homosexuella inte är lämpade (fast omkring 100 000 barn lever med en förälder som är gay. Efva Attling tex.) till föräldraskap bara pga. sexuell läggning.

Det var min lilla morgonåsikt! Nu ska jag till jobbet. sleep.gif

Ha en bra dag alla!! wub.gif
Sulawesii
egoistiskt! Det måste till och med vara på toppen av hur egoistisk man kan vara!!
Dessutom undrar jag hur skadligt det är för kroppen för en så gammal dam att genomgå en graviditet och förlossning?

Sen kan man ju undra vad in åt !%#¤&/! det var för idiotläkare som utförde inseminationen?

Och vickeva: jag har samma erfarenhet som du. Visst skäms barn (tonåringar oftast) under en period över sina föräldrar. Jag fick min son när jag var nyss fyllda 21 och inte har det hjälpt......
Men, jag tror inte att man skäms på samma sätt om det är en "vanlig" mamma/pappa till skillnad mot om föräldrarna är i samma ålder som kompisarnas mor/farföräldrar!

Har barnet en skröplig mor, så får antagligen barnet ta ett mycket större ansvar än vad det normalt sätt hade fått gjort..... nä, jag tycker det är så fel!
Sollan
CITAT (Sulawesii @ 18-01-2005, 11:36)
Men, jag tror inte att man skäms på samma sätt om det är en "vanlig" mamma/pappa till skillnad mot om föräldrarna är i samma ålder som kompisarnas mor/farföräldrar!

Jag upplevde inte att jag skämdes på något särskilt sätt över mina föräldrar. Tvärtom -jag kunde förklara att de var "insnöade" med att de var så gamla....
Har dessutom alltid ansett att mina föräldrar var "vanliga". Insnöade och mossiga under en tid i tonåren alltså.
*Felix matte*
Att bli mamma vid 67-års ålder. ohmy.gif mad.gif sad.gif
Det är i allra högsta grad onormalt!

Stackars barn! Oavsett om mamman kommer att leva länge eller inte!
Att jämför gamla föräldrar med handikappade... det är som att jämföra päron med äpplen = Går inte!

Jag födde mitt första barn ett par månader efter min nittonårsdag och det fjärde tre månader innan jag blev 38 år. biggrin.gif

40 -45 är maxgräns enl mitt tycke och det skall gälla både man och kvinna!
Sollan
CITAT (Felix matte @ 18-01-2005, 22:37)

Enligt dig så skulle jag inte ha fått existera då, eftersom mina föräldrar föll för åldersstrecket. Det känns faktiskt ... sårande... både å mina föräldrars och mina vägnar. Grundar du dina åsikter på egen erfarenhet hur det är att ha "för gamla" föräldrar?
*Felix matte*
CITAT (Sollan @ 19-01-2005, 18:15)
CITAT (Felix matte @ 18-01-2005, 22:37)

Enligt dig så skulle jag inte ha fått existera då, eftersom mina föräldrar föll för åldersstrecket. Det känns faktiskt ... sårande... både å mina föräldrars och mina vägnar. Grundar du dina åsikter på egen erfarenhet hur det är att ha "för gamla" föräldrar?

Förlåt mig! Det var inte så jag menade....jag sa vad jag tyckte ang. åldern och inte alls att du inte borde finnas till. Trodde väl aldrig att det kunde tolkas så och vad jag nu har sett så är jag inte precis ensam om att ha åsikt ang. ålder. Ber än en gång så jättemycket om ursäkt och hoppas du godtar den.

Herregud... det gäller att sålla i skallen innan man rör i tangentbordet sad.gif
Jag har faktiskt syster som fick barn när hon var 45 år och hennes man var 52 .... aldrig tyckrte jag väl att de var för gamla...Men... jag själv skulle inte velat få barn vid den åldern (inte min man heller)

Nej jag grundar inte min åsikt av egna erfarenheter... min mor var 35 år när hon födde mig, far var 41år.
Sollan
Felix matte: Ursäkt accepterad!
Förstod väl egentligen också att det inte var personligt menat Jag blev inte arg utan mer ledsen och trött, mest för mina föräldrars vägnar.
Men jag blir rysligt glad om man inte sätter upp åldersgränser, utan förstår att det inte bara är egoism som gör att man blir förälder (eller för den delen avstår från det....)
Berith
Visst kan det väl kallas egoistiskt att skaffa barn? I alla fall i vår del av världen där vi till stor del kan bestämma sånt själva. Jag skaffade mina tre av egoistiska skäl - jag ville helt enkelt ha barn och bli mamma. Det finns ju inga ogjorda barn, alla har blivit till av en eller annan orsak/anledning. Men man kan ju inte skaffa barn på barnens egen bekostnad, så att säga, genom att t.ex. vara alldeles "för gammal".
Malvia
CITAT (Hannele @ 17-01-2005, 15:40)
Och varför får inte mormor följa med?? unsure.gif
Idag gör hon det! Mormor kan till och med få föräldrarpeng!

Min syster har blivit morrmor vid 41 år ålder, dottern fick barn på sin 18- årsdag. Alla är lyckliga och barnet sååå välkommet.
Min syster ville ta hand om barnbarnet en period då dottern skulle avsluta sina gymnasiestudier, men hon fick inte ta över föräldrapenningen.
Är det olika på regioner?
netaave
Jag har fått barn vid tre tillfällen i tre decennier, första gången var jag 23 det var -75, sen blev det ett nytt förhållande och när jag var 36 -87 fick vi vårt gemensamma och som det var planerat enda barn. Jag hade då 12 år emellan och kände mig som en gammal mamma.

Men livet blir inte alltid som man planerat och när jag var 41 och maken skulle fylla 50 -93 fick vi ett oplanerat barn.
Jag var mycket tveksam när jag upptäckte det och vi beställde tid på Mvc för att få råd, men där bara skrattade dom och lyckönskade.
Det var ganska skönt att bli bemött så för abort fanns inte i min tankevärld, jag var mer tveksam över risker för Downs syndrom och sånt. Jag gjorde ett fostervattenprov, för att kunna förbereda mig mentalt om det skulle varit något fel.
Visst är vi 15-20 år äldre än vissa av vår dotters kompisars föräldrar men vi har också föräldrar i klassen vi är jämngamla med.
Hur det blir beror väl lite på hur man är själv också.
Jag tror inte hon missat något, vi har orkat lika mycket med henne som dom andra, och som en liten kuriosa kan jag berätta att min man nu är pensionär ( officerare går vid 60) samtidigt som vi fortfarande har barnbidrag. biggrin.gif
katarina76
CITAT (Malvia @ 20-01-2005, 11:19)

Min syster har blivit morrmor vid 41 år ålder, dottern fick barn på sin 18- årsdag. Alla är lyckliga och barnet sååå välkommet.
Min syster ville ta hand om barnbarnet en period då dottern skulle avsluta sina gymnasiestudier, men hon fick inte ta över föräldrapenningen.
Är det olika på regioner?

Nej, skall inte vara skilnad i regler. Men det är inte föräldra peningen som man kan "ge bort" utan de tio "pappa" dagarna i början, samt sedan, om barnet är sjukt, kan man få stanna hemma för vård av sjukt barn barn :-)

Tycker det är helt ok, annser att det är föräldrarna (hälst båda) som skall ta ut föräldraledighet och inte någon annan, som ung mamma/pappa får man välja och prioritera hur man vill ha det. Vet tyvärr flera unga mammor/pappor som mer är som stora syskon till sina barn än som föräldrar. Mamma passar barnet då det är i skolan, och då de kommer hem måste de ju få ta det lungt, och sedan måste de ha tid att göra läxor och träffa kompisar... och på natten sova för att orka med skolan.......
Nu blir alla jätta arga på mig kan jag tänka rolleyes.gif Men jag fick barn själv som 18 åring, var ensamstående och tog hand om min dotter helt själv, gick ut gymnasiet då hon var två år gammal, och fick mitt andra barn då jag var 21, ensam även den gången. Och fy vad mycket trist jag har fått höra, just pga andra tonåringar som inte tagit fullt ansvar. Är man förälder så är man, dynget runt ,alltid.. finns _inga_ enkla lösningar.
zaaritha
Min far var 49, min mor 42, när jag föddes.
De klarade inte av föräldraskapet, riktigt!
Far söp, mor jobbade jämnt!
Fy fasen!!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 21-01-2005, 20:16)
Fy fasen!!

Så tråkigt! sad.gif
netaave
CITAT (zaaritha @ 21-01-2005, 20:16)
Fy fasen!!

Hade förmodligen andra orsaker än åldern.
Tesa
CITAT (katarina76 @ 21-01-2005, 01:11)
Är man förälder så är man, dynget runt ,alltid.. finns _inga_ enkla lösningar.

Precis så är det.....

Fick själv barn som 19-åring..(kan ju som kuriosa berätta att min mor då blev mormor vid 38....)
Kan väl inte säga att jag riktigt känt av att nån tyckt att jag inte klarat av föräldraskapet...men jag har varit ganska självsäker och tagit för givet att jag skulle klara av detsamma som andra klarat i alla tider...att fostra barn....men det krävs engagemang.......sen spelar det ingen roll om man är 17 eller 47......fast om man är mycket äldre än så så orkar man nog inte med engagemanget tillräckligt länge.....för det slutar inte när barnen uppnått en viss ålder....barn har man för resten av sitt liv... wub.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 21-01-2005, 22:33)
CITAT (katarina76 @ 21-01-2005, 01:11)

Är man förälder så är man, dynget runt ,alltid.. finns _inga_ enkla lösningar.

Precis så är det.....

Fick själv barn som 19-åring..(kan ju som kuriosa berätta att min mor då blev mormor vid 38....)
Kan väl inte säga att jag riktigt känt av att nån tyckt att jag inte klarat av föräldraskapet...men jag har varit ganska självsäker och tagit för givet att jag skulle klara av detsamma som andra klarat i alla tider...att fostra barn....men det krävs engagemang.......sen spelar det ingen roll om man är 17 eller 47......fast om man är mycket äldre än så så orkar man nog inte med engagemanget tillräckligt länge.....för det slutar inte när barnen uppnått en viss ålder....barn har man för resten av sitt liv... wub.gif wub.gif

Så klokt sagt Tesa wub.gif ... och jag instämmer i det hela... födde mitt första barn (drygt 7 veckor för tidigt) vid 19 års ålder och det yngsta strax innan jag fyllde 38.
Barn har man för alltid... man kan inte säga upp föräldraskapet och tur är väl det. wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (netaave @ 21-01-2005, 00:14)
Jag har fått barn vid tre tillfällen i tre decennier, första gången var jag 23 det var -75, sen blev det ett nytt förhållande och när jag var 36 -87 fick vi vårt gemensamma och som det var planerat enda barn. Jag hade då 12 år emellan och kände mig som en gammal mamma.

Men livet blir inte alltid som man planerat och när jag var 41 och maken skulle fylla 50 -93 fick vi ett oplanerat barn.

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att få sitt tredje barn i 40-årsåldern mot att få första barnet sent.

Jag har också känt mig som "gammal mamma" ibland på t ex föräldramöte för yngsta barnet. Jag var 32 när han föddes och han var nr4 i syskonskaran.

Min erfarenhet av äldre förstagångsmammor är att de kan bli väldigt överbeskyddande. Säkert kan det vara olika, men jag tror att äldre mammor ofta är mer (för) försiktiga.
Är man inne i mammarollen från tidigare barn rullar det liksom på och man har inte möjlighet att passa på/ bevaka varje barn lika mycket som den som bara har ett barn och är kanske inte heller lika rädd för alla tänkbara och otänkbara faror.
CillaM
Nog är alla egoistiska när vi VILL ha barn? Inte säger vi att vi MÅSTE ha barn heller? Fram till förra året så önskade jag mig barn efter att i 8 år vetat att jag inte kan. Idag, i år, har jag (nog) kommit över det och försöker gå vidare. Men om någon vetenskap eller läkare skulle säga till mig att det finns en möjlighet ändå, tjaaa, jag vet inte om jag skulle försöka mig på det ändå.
zaaritha
Ja--det är klart att far o mor inte kunde ta hand om ett barn......
Att far söp--tja.... Han var osäker o hittade inte rätt--i sitt liv.
Mor var ju tvungen att jobba o försöka få ihop pengar till mat o dyl.
Jag är född-50. Bodde i 7 år i ett torp; ett rum o kök, med föräldrarna!
Vatten fick vi hinka upp ur en brunn.
Avlopp, fanns inget.
Utedass.
Jag antar att många inte ens kan förstå?
*Felix matte*
CITAT (CillaM @ 21-01-2005, 23:20)
Nog är alla egoistiska när vi VILL ha barn? Inte säger vi att vi MÅSTE ha barn heller? Fram till förra året så önskade jag mig barn efter att i 8 år vetat att jag inte kan. Idag, i år, har jag (nog) kommit över det och försöker gå vidare. Men om någon vetenskap eller läkare skulle säga till mig att det finns en möjlighet ändå, tjaaa, jag vet inte om jag skulle försöka mig på det ändå.

Så klart det finns en möjlighet för dig att få barn...
Adoption! Det finns så många barn ute i världen som längtar efter att få en mamma och pappa. wub.gif
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 21-01-2005, 23:14)
CITAT (netaave @ 21-01-2005, 00:14)

Jag tycker det är ganska stor skillnad på att få sitt tredje barn i 40-årsåldern mot att få första barnet sent.

Jag har också känt mig som "gammal mamma" ibland på t ex föräldramöte för yngsta barnet. Jag var 32 när han föddes och han var nr4 i syskonskaran.

Min erfarenhet av äldre förstagångsmammor är att de kan bli väldigt överbeskyddande. Säkert kan det vara olika, men jag tror att äldre mammor ofta är mer (för) försiktiga.
Är man inne i mammarollen från tidigare barn rullar det liksom på och man har inte möjlighet att passa på/ bevaka varje barn lika mycket som den som bara har ett barn och är kanske inte heller lika rädd för alla tänkbara och otänkbara faror.

Ja det är klart att vi alla kan vara olika men jag delar inte din uppfattning.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 21-01-2005, 23:14)

Precis! wub.gif

Och rubriken är ju "För gammal för att vara mamma..?" - inte att bli mamma vid XX antal år. Och för gammal för att vara mamma blir man aldrig, jag kommer att vara mamma till mina barn även när jag närmar mej 100 och dom är 75-80. (Däremot skulle jag nog inte vilja bli mamma då... tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon