Full version: Frö.
Sidor: 1, 2
Alpiner i Halmstad
Så sår vi.
Trots alla råd som florerar i forum och trädgårdsböcker, har vi inte lämnat naturmetoden.
Vi sår in såjord som vi tillsatt extra grovt grus.
Efter några dagar i vårt varmgarage, flyttar vi ut krukorna i trädgården.
Krukorna får sedan utsättas för vädrets växlingar. De första fröerna brukar komma upp efter den 10 mars. Vi skolar sedan plantorna så fort de är hanterbara.
Se vidare i vårt album:
Så sår vi.
Vi har under de senaste 10 åren sått ca 1500 krukor, vilket gör att vi inte kan hålla på med att dutta krukorna ut och in i kylskåpet.
M.v.h. Bernt
fruberglund
Det lät enklare, men hur tidigt ställer ni ut dem? Och när sår ni dem? Vi har ju fortfarande snö, du menar väl inte att ni ställer ut dem i snön?

Hade inget frimärke hemma men ska skicka mitt kuvert i veckan, lovar smile.gif
Alpiner i Halmstad
Vi sår så fort vi får fröerna. Våra egna fröer sådde vi efter jul.
Efter några dagar i varmgaraget, för att mjuka upp fröskalet, åker krukorna ut på ett kattsäkert ställe.
De flesta perenna fröer mår inte illa av lite kyla och många måste utsättas för låg temperatur för att börja gro. Temperaturen under köldperioden bör variera mellan -5 och +5, en plats i en snödriva är därför goda förhållande.
Flera arter kräver också flera sådana köldperioder med upptining.
Tänk på vad som sker i naturen, där växterna klarar förökningen utan vår hjälp.
M.v.h. Bernt
fruberglund
Idag fick jag mina fröer så i helgen ska jag så.

Tack så mycket Bernt!!! Och en extra sort fick jag också, blir spännande till våren.

Har knappt några snödrivor kvar men ska försöka hitta något bra ställe att ställa dem på. Ska de ha något sorts lock ovanpå, typ minidrivhus eller nåt sånt?
Boxer
Tack snälla, för alla roliga fröer som kom på posten idag. Det var som julafton när jag öppnade brevlådan.

MVH Eva
kerstin z5-6
Det gör inget att snö inte finns -det går fint att ställa ut dem ändå -om man vill använda den metoden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon