Full version: Potatissorten RATTE!
andersh
Är det ngn som har utsäde till eller känner till var man får tag på utsäde till den gamla franska potatissorten ratte som skall vara världens finaste potatissort. Är angelägen att få tag på några sättknölar av ovan sort!

Ingen som har någon vetskap om var man får tag på utsäde? Har ngn sett de i ngn vanlig matvarubutik?
andersh
Ingen som har ngt tips`?
Lajo
Hittade det här på en sida på nätet, kan det vara något?

" Asparges
är en gammal dansk lokal sort, och flera olika typer av denna sort var allmännt odlade. Halvtidig, berömd för sin enastående smak och fasta struktur. Ganska låg avkastning. Små, avlånga knölar med blekt kött skal och köttet fast och gult. En variant av sparrispotatis med vit kött förekommer också. Troligen indentisk med den franska sorten Ratte."

Hittade dessutom på svt:s sida (Gröna rum) följande utdrag:

"Ovanliga potatissorter har blivit allt populärare och sorter som sparrispotatis hittar man numera i de välsorterade gardencenter. Är det någon av de andra sorterna du inte hittar, kan du ringa till Nordiska Genbanken i Alnarp som har en stor sortsamling av potatis och säljer sättpotatis om de har god tillgång på knölar."

/Lasse
Åsa, mälardalen zon 2
Den finns med i Graines Baumaux katalog för 2005 som jag fick häromdagen, fast jag kan inte se om man måste betala någon sorts friskhetscerifikat när man handlar potatisutsäde min franska är praktiskt taget icke existerande.

trots fransktalande brister lyckades jag dock skicka efter katalogen från deras hemsida:
https://www.graines-baumaux.fr/default.asp

(Ingrid på västkusten har handlat från dem så hon kan nog ge svar på hur det fungerar att handla hos dem)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon