Rossi
Just nu har jag knoppar både i den orangeblommiga Clivian och i den gulblommiga Clivian. När jag tittade lite närmare på den orange Clivian så såg jag att nere i nästa bladrosett kom ytterligare en blomstängel! Jag trodde faktiskt inte att Clivian blommade med mer än en stängel åt gången från samma planta. Om det finns sidoskott så är det ju inte så konstigt med fler blommor men jag har bara en enda moderplanta.

Hoppas nu bara att nästa blomstängel kommer upp fint så att den inte kläms nere i bladrosetten. Där är rätt trångt för tillfället! Och vad kul om inte den första blomstängeln hinner blomma över innan den nästa kommer upp. Om de blommar samtidigt ska jag fotografera och lägga in bilden i mitt album så att ni får se de båda blommorna.
Betty
Varje bladrosett är en planta.
Min erfarenhet av Klivia är att den inte blommar förrän det blivit ganska trångt i krukan, alltså när det har bildats flera plantor/bladrosetter.
Var lite försiktig med vattningen innan stängeln har kommit upp ordentligt. Om den fastnar i bladfästet beror det på att man har vattnat lite för mycket och för ofta.
Ser fram emot bilder. smile.gif
Rossi
Tack för svar Betty! Jag uttryckte mig nog klumpigt när jag skrev bladrosett. Jag menade bladveck inom bladrosetten så att säga. Det är verkligen bara en och samma planta och trots det så finns det två blomstänglar! Underbart!

Anledningen till att jag är rädd för att den andra blomstängeln ska fastna i bladvecket är just för att de är två stycken och det är lite trångt. Jag är annars väl bekant med just Clivia och deras skötsel så det brukar inte vara några problem att få upp den. Blomstängeln, alltså.

Ofta när blomstängeln fastnar nere i bladrosetten så beror det på att Clivian inte har fått sin svala viloperiod från ca. oktober. Får den bara den vilan så brukar det inte vara några problem.

Och ja, det stämmer att de gärna vill ha trångt i krukan och inte så vått om fötterna.

Jag lovar att publicera bilder när blomningen kommer! Både på den orange och den gula Clivian. (Det finns redan nu en bild på den gula Clivian i mitt album - det fotot är från ifjor när den blommade.)
maimiti
Den måste väl vara väldigt gammal, din Clivia? Jag har hört talas om att äldre exemplar kan göra så, men jag har aldrig fått uppleva den lyckan själv.
Kan inte annat än gratulera smile.gif
Rossi
Ja, den är minst 10 år gammal och har gett en hel del sidoplantor som vi tar bort så snart som de är stora nog och som vi sedan ger bort. Så vi har alltså bara själva moderplantan i krukan så att kraften inte går åt till fler plantor.

Trots att Clivian är så gammal så är den ganska liten och nätt till växten. Däremot så är den gulblommiga Clivian, som bara är 5 år gammal, enormt stor (säkert dubbelt så stor som den 10-åriga orange Clivian).

Jag återkommer med foton så snart blommorna har slagit ut! Den första blomstängeln i den orange Clivian är på väg att öppna sig nu!
Xelma
Jag delar nästan aldrig min orange clivia, den är 15 år gammal. Den har säkert 5 stora plantor och 5-10 små i samma kruka, ca 30cm i diameter. Den blommar med minst en stängel per planta per år.

Denna clivian fick jag för 10 år sedan, jag vet inte vad den heter.
Betty
Xelma, på Clivias.com kanske du kan hitta vad din klivia heter.
Rossi
Oj, vilken tjusig Clivia, Xelma! Vet du hur man har fått tag på den? Det liknar någon variant av Clivia nobilis eller Clivia gardenii tycker jag. Om du har en massa skott över av den som du inte vet var du ska göra av så är jag intresserad!

Gå in på google och bilder och sök på Clivia nobilis alt. Clivia gardenii så får du se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon