|
netaave
28-01-2005, 17:23
Hjälp mig! Kan inte komma på nåt smarrigt
jag åt deb vegetariska lasangen idag smarrig o enkel receptbanken
Jag är gräsänka och har bjudit in tjejerna på middag. Det blir lasagne... dock inte vegetarisk..
zaaritha
28-01-2005, 21:38
Gryta gjord på osaltat fläsk, lök, svamp, vattenkastanjer, paprika. Kryddad med salt, vitpeppar, mexikokrydda,vitlökspeppar.
*Felix matte*
28-01-2005, 21:45
Idag åt jag Sluring till lunch och Laxlåda till middag.. Mummms! Imorron..?
zaaritha
28-01-2005, 22:08
I morron: Chili Con Carne m vitlöksbröd Söndag: Fläskpannkaka.
lisselbo
28-01-2005, 22:15
Köttfärskebab med broccolicouscous och limesås ca 4 port
500 gram köttfärs 1 tsk salt 1 krm svartpeppar 1 tsk paprikapulver 1 vitlöksklyfta 1 ägg 1 msk vetemjöl röda paprikabitar 8 blötlagda grillspett
Broccolicouscous: 4 dl couscous 4 dl grönsaksbuljong 2 msk smör/margarin 300 gram broccolibuketter 1 purjolök ½ tsk salt
Limesås: 2 dl (lätt) creme fraiche rivet skal och saft av en lime salt, socker
ugn: 200 grader
Arbeta samman alla ingr. till färsen, forma till 8 rullar och trä upp på spetten. Stick också en paprikabit på varje. Lägg spetten på ett galler över en eldfast form. Pensla med lite matolja. Stek spetten mitt i ugnen ca 15 min. Vänd spetten och sätt ugnen på grill. Stek spätten några minuter till så att de får fin färg.
Koka upp buljongen och lägg i couscous. Låt svälla under lock ca 6 min.
Ansa och skär broccoli och purjo i mindre bitar. Fräs dom mjuka i lite matfett. Tillsätt lite vatten och låt det puttra i några minuter.
Rör ner grönsakerna med skyn i couscousen. Smaka av med salt.
Rör samman (lätt) creme fraiche med skal och saft av lime. Smaka av med salt och socker.
Smaklig måltid
mvh Marie ps hittade det här receptet i en veckotidning förra sommaren ds
netaave
28-01-2005, 22:27
CITAT (Felix matte @ 28-01-2005, 21:45) Idag åt jag Sluring till lunch och Laxlåda till middag.. Mummms! Imorron..? Sluring? Däruppe? Finns en gammal Uppländsk rätt som heter Sluring eller tisdagssoppa. Gjord på korngryn och kokta köttben och lite "roter" är nog en soppgryta.
*Felix matte*
28-01-2005, 22:33
CITAT (netaave @ 28-01-2005, 22:27) CITAT (Felix matte @ 28-01-2005, 21:45) Idag åt jag Sluring till lunch och Laxlåda till middag.. Mummms! Imorron..? Sluring? Däruppe? Finns en gammal Uppländsk rätt som heter Sluring eller tisdagssoppa. Gjord på korngryn och kokta köttben och lite "roter" är nog en soppgryta. Näää... Sluring hos oss är : Stek rimmat sidfläsk... gör en Vitsås (Bechamel) ös ner det stekta fläsket i såsen och servera med kokt potatis.  jag föredrar Mandelpotatis. Det är sluring hos oss.
zaaritha
28-01-2005, 23:17
Samma här!!
CITAT (oldwolfie @ 28-01-2005, 18:13) jag åt deb vegetariska lasangen idag smarrig o enkel receptbanken Kul att du gillade den
fruberglund
29-01-2005, 00:23
Vi gör rätt ofta smördegsplattor med olika saker inbakade i. Vår egen favorit är med champinjonstuvning, kyckling och hackad rödlök. På nyår ringde 2 stycken och ville ha receptet så det är verkligen festmat  Imorgon blir det nog laxfilé med cremefraiche, citronpeppar, hackad dill & gräslök (ev lite purjolök), viras in i aluminiumfolie och in i ugnen. Pressad potatis till...mums!
ninnisky
29-01-2005, 00:55
Idag blir det säkerligen en grönsakssoppa - purjo, selleri (bara lite) lök, palsternacka, potatis, blomkål och persilja. Fredagskvällens utsvävningar med pasta, entrecote och kantarellsås med grädde, rödvin därtill passar ingen bantare. Mina pluskilon från julen MÅÅÅSSSTTE bort. I morgon, söndag, blir det kryddstark wook hos sonen
zaaritha
29-01-2005, 01:09
Fru Berglund: låter jättemumsigt!!
Moster Mynta
29-01-2005, 06:43
Mamma bjöd på mat igår. Strömmingslåda. Så gott! Och t.o.m småttingarna åt med god aptit (efter en lång skidtur med rosenröda kinder).
Skivad potatis skivad lök varvas med strömmingsfileér (De hade hon strött lite grovt salt på, lagt i frysen och kvällen innan tillagning tagit ut o tina. Lagom saltade!) peppar på ytan lite bacon Häll lite äggmjölk över in i ugnen 200 grader tills potatisen är mjuk ( sådär 45 min?)
Med detta: bordsättika utspätt med vatten (+ lite socker). (eller alt. pressad citron)
Ett annat strömmingsrecept som är JÄTTEMUMS!
Stekt strömming med kallrökt lax När du steker strömmingsfileer lägg en strimla kallrökt lax mellan fileerna. (det blir alltså dubbla fileer med lax emellan). Vitpeppar, lite salt och strö persilja över härligheten. Servera med potatismos och en kall gräddfilssås.
netaave
29-01-2005, 18:09
Döttrarna håller just nu på att göra nån köttfärsgryta med pasta som det ska serveras jordnötter, kokos och ananas i små skålar till.
elleave
29-01-2005, 19:26
Ris den här gången:
Orientalisk köttfärs 400g köttfärs 1 tsk curry 2-3 msk olja 1 burk tomatsoppa 1/2 soppburk vatten
3 dl ris 6 dl vatten 1 tsk salt
Tillbehör: bananskivor 1 dl russin gurkstavar 2 dl kokosflingor 1 burk persikor i klyftor 1 burk mango i klyftor jordnötter
Koka riset. Hetta upp oljan i en gryta, ha i currynoch rör om. Lägg i, bryn och smula köttfärsen. Häll i tomatsoppan och en halv burk vatten. Låt koka i 10 min.
Koka upp 1/2 l vatten och häll i 2 dl kokosflingor. Låt stå och dra en stund och sila sen bort vattnet. Skala gurkan och skär den i stavar.
Lägg upp tillbehören i skålar,
Låt var och en blanda sin egen köttfärsröra med tillbehör!
netaave
29-01-2005, 22:31
Gott var det iaf!
*Felix matte*
29-01-2005, 22:36
Jag åt i dag fläskkotlett,och maken karrékotlett... jag kan inte äta karré sedan en av döttrarna sa att det var GRISNACKE.Kräsen... jo jag vet
fruberglund
30-01-2005, 00:54
CITAT (zaaritha @ 29-01-2005, 01:09) Fru Berglund: låter jättemumsigt!! Mmmmm, det var det
o alla som inte skrivit in recepten på banken får ju lov o göra det så vi hittar dom nästa gång ju receptbankenför inspiration finns de där i massor
fruberglund
30-01-2005, 17:42
Idag blir det potatisgratäng med kött till (typ fläskkotletter). Jag brukar köra med den franska potatisgratängmixen från Knorr, den är supergod! Jag har inga egentliga recept till min mat den här helgen utan gör lite som jag känner för. Idag blir det fest för imorgon börjar jag med Viktväktarna igen
CITAT (fruberglund @ 30-01-2005, 17:42) Idag blir det potatisgratäng med kött till (typ fläskkotletter). Jag brukar köra med den franska potatisgratängmixen från Knorr, den är supergod! Jag har inga egentliga recept till min mat den här helgen utan gör lite som jag känner för. Idag blir det fest för imorgon börjar jag med Viktväktarna igen  hoppas du lägger in några viktväktar recept i receptbanken vi behöver inspiration där me fruberglund
fruberglund
01-02-2005, 00:15
Jag har massor med supergoda viktväktarrecept!
Och vill man inte viktväkta så kan man ju byta ut de fettsnåla sakerna mot såna med mer fett om man vill.
Här blir det ganska slank mat... Så det får bli... Fjärillslax med mycket Citronpepper på.. Skiva potatis i ugnen med lite olja eller smör goda kryddor & ett måste till laxen Citron majonäs. God sallad Jag längta för jag bantar under veckorna just nu.. och då dricker jag bara...så ni förstår vad gott det skall bli
zaaritha
04-02-2005, 02:46
Slankmat? Nja. Denna helg blir det korvcurrygryta o spaghetti. samt, marinerade karre´skivor.
Spagetti Carbonara, Kalops och kokt torsk med äggsås.
fruberglund
04-02-2005, 21:25
Idag blev det klyftpotatis med lite riven parmesanost, köttfärsbiffar (också med lite riven parmesanost i) och tsatsiki. Mmmm, det var jättegott.
Har blivit helt beroende av parmesanost senaste veckorna. Har det nästan på allt och tycker att det är så gott.
zaaritha
04-02-2005, 21:39
Korvcurrygrytan var verkligen god!! Recept jag hittat på Blocket--. Jag lade till lite, kan oftast inte låta bli det............ 2 stora gula lökar, skurna i bitar 1 påse frysta champinjoner 1-2 paprikor, strimlade 1 purjolök, skivad 2 hackade äpplen Stark curry, tog både vanlig gul o den röda Salt o vitpeppar Paprikapulver Frysta gröna ärter Creme Fraiche Matlagningsgrädde
Christer tyckte det va´supergott! Serverade pasta till.
lisselbo
05-02-2005, 16:56
Potatisgratäng med gräslök och vitlökssmör i, till det en god köttbit och bearnaiesås. Sköljes ned med ett glas vin. ~Marie~
*Felix matte*
05-02-2005, 19:20
Inget bestämt ännu för morgondagen Idag kokade jag Laxsoppa till dotter m.fam. 
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|