Full version: Åh, hjälp!
Zaz
Hejsan alla glada, är alldeles splitterny här i gänget, men hoppas nån kan hjälpa mig!

För snart ett år sen köpte jag vad som skulle vara en sk sumporkideé till rabatterat pris, den saknade blommor men hade vackra, kraftiga, långsmalt spetsiga blad i rosett. Det hette att det var en Paphiopedilum 'DePerle' och att den skulle stå blöt hela tiden, fick på inga villkor torka.

Nu har ett år gått och den ser bara allt ledsnare ut. Så har letat som en tok efter info om just DePerle (el x delenatii som den visst också kallas) och ingenstans hittar jag nåt om att den vill ha det extra blött?! ...håller jag långsamt på att dränka ihjäl min lilla sötnos? unsure.gif
...det konstiga är dock att komposten den står i verkar vara nån sorts svamp-aktigt material som verkligen håller vatten bra - så jag förstår ingenting! Den är helt klart såld som en sumporkideé men om den verkligen är det så verkar det inte kunna vara en DePerle?

Hjälp mig snälla om Du har nån aning...!

Mvh Zaz
Taxus
Gjorde en sökning på orchid deperle, vet inte om jag kom rätt men det står att det jämt ska vara medelfuktigt, aldrig vått...

orkidéer
flower
I mitt botaniska lexikon står det att de bör hållas jämnfuktiga året om i väldrenerad krukjordsblandning
Zaz
Tack så mycket för era klargöranden! smile.gif
...de sa i affären att den skulle stå blött som sumpväxt, och så har jag ju försökt göra... men nu blir det bättring på den fronten!
Misstänker den skulle må bra av att omplanteras, men vete tusan hur jag ska få till en bra kompost... klippa skumgummibitar o blanda i kanske?

mvh Zaz
Taxus
Vanlig torvig krukväxtjord uppblandad med perlite, spaghnum, sand och tallbarksflagor kanske. Det står lite om förslag på sajten jag gjorde en länk till. Själv har jag nån orkidé som jag inte minns vad den heter, men den vill ha torrare än din sort.
Zaz
...javisst, jag läste det! Har testat med sphagnum i andra blandningar, men ville sig inte alls väl...(troligen fick jag mitt straff för att jag tog den från en mosse istället för att köpa den lagligt...wink.gif får göra nya försök... jag har vanlig orkideékompost hemma till mina phalaeonopsisar, men nu börjar det bli dags att plantera om dels DePerlen, en annan Paphiopedilum och en Cambria... jag fasar för att de ska dö ifrån mig om jag stör dem...känns som att de inte alls trivs med mig utan kommer att dö så snart de få första bästa ursäkt att göra det...*harkel*

/Zaz
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon