|
Ophelia
03-10-2006, 18:59
Källsorterar hård/mjuk plast, hushållsavfall, aluminium, glas, kartong/papper samt givetvis batterier och annat miljöfarlig avfall.
Vi källsorterar allt , men så har vi heller inget annat val eftersom komunens stadgar säger så. Och det är inga som helst problem, eftersom vi sorterade redan innan vi flyttade hit. Vi får listor från kommunen över vad som hör hit eller dit. Eftersom vi bor som vi bor, så kan vi elda vårt "skräp " själva. Men allt som är brännbart är inte eldningsbart. Tex. mjölkkartonger, kan du elda sjäv som brännbart. Men du kan inte elda juiceförpackningar på samma sätt. Jag skulle också i samma veva vilja påpeka, att det är galenskap, att elda nåt annat än torr ved och Dagtstidningar i en öppen spis/öppen spis med insats/kakelugn. Har ni hört talas om sotbrand? Det kan ofta bero på att folk har användt fel papper som " tändpapper ", tex: papper som har en plastad insida, veckotidningar....etc.......och det i sin tur bildar kristaller , som lägger sig som en hinna i skorstensstocken, som blir till tjära, och som i sin tur Brinner utan att du är medveten om det, men, som om du har otur, kan ödelägga hela ditt livsverk. Jag är jättetrött, och mitt facit har redan gått och lagt sig, men om det är nån som vill ha mer fakta om just eldning, så går det att få imorgon.
Sommartorparn
03-10-2006, 21:19
CITAT (Evgeni @ 03-10-2006, 20:53) Har ni hört talas om sotbrand? Ja det är väl därför som sotaryrket finns..... Om han inte varje gång krafsade fram en massa sot ut min skorsten så skulle jag känna att sotningen var bortkastade pengar.
Sorterar bara en del - inte på långa vägar allt... *En brun och en grön soptunna för vardera brännbart och komposterbart hushållsavfall, tömning varannan vecka. *Pantar burkar när vi åker till affären och veckohandlar. *Glas, kartong- och tidningar lämnar vi på miljöstationen regelbundet. *Åker till kommunens Återvinningscentral vid behov och gör oss av med byggbråte, trädgårdsavfall typ ris, gamla möbler, batterier och annat miljöfarlig avfall typ målarfärg m.m. Egentligen tycker jag inte riktigt om den här sorteringshysterin... tycker nog att det silas en hel del mygg samtidigt som det sväljs massor av kameler... Bor nästan granne med SSAB, undrar hur mycket skit stora fabriker spottar ur sig dygnet runt medan småfolket diskar smörbyttor...
CITAT (scorpan @ 03-10-2006, 19:26) CITAT (Berith @ 30-01-2005, 18:39) Sorterar också det mesta men valde "Sorterar allt" för det mesta låter ju som lite mer än en del. Formarna efter värmeljusen kan du spara, trä upp på tråd och hänga upp i grönsakslandet som fågelskrämmare! eller spara och köpa ljusmassa och vekar och göra nya värmeljus....det gör jag  Själv sorterar vi så gott det går. Finns inte alla kärl här där jag bor utan får isf åka 5 mil för att tömma bägarna.....vem gör det?  Sådant som går att elda...papper,mjölkpaket mm eldar vi upp i vår vedpanna.... Sorterar fortfarande det mesta - 1½ år senare.  Plast, glas, metall och en del kartonger till återvinningen här i byn. Tidningar åker till återvinningen på soptippen i stan. Eldar sånt som går att elda, mjölkpaket t.ex. (dock inte paket med folieinsida, dom åker till återvinningen). Menar du att ni har 5 mil till återvinningsstationen? Låter ju helknasigt.  Då förstår jag om folk slänger det mesta i soptunnan i stället. -------- Glömde metall, det åker också till återvinningen.
CITAT (Betty @ 03-10-2006, 23:08) Egentligen tycker jag inte riktigt om den här sorteringshysterin... tycker nog att det silas en hel del mygg samtidigt som det sväljs massor av kameler... Bor nästan granne med SSAB, undrar hur mycket skit stora fabriker spottar ur sig dygnet runt medan småfolket diskar smörbyttor...  Jag måste säga att jag håller med dig. Allt som du sorterar ska ju vara rent och torrt. Alltså måste du först " diska ", skölja och torka I alla fall om man ska följa vår kommuns riktlinjer  . Det i sig, kan man ha en disskussion om Men sen har vi ju det här med att du lastar din kärra full med sorterat materiell: glas, plast, metall, " giftigt gods ",.........mm....Du kommer till kommunens sopstation, som är en av de striktaste i Sverige, Och vad ända in i H-vete händer?!! Jo, du blir tillsagd att lämna över dina surt sorterade grejor i?.....Ja, vad tror ni
CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 07:38) Men sen har vi ju det här med att du lastar din kärra full med sorterat materiell: glas, plast, metall, " giftigt gods ",.........mm....Du kommer till kommunens sopstation, som är en av de striktaste i Sverige, Och vad ända in i H-vete händer?!! Jo, du blir tillsagd att lämna över dina surt sorterade grejor i?.....Ja, vad tror ni  :blink: :wacko: :angry: Vet inte...
CITAT (Berith @ 04-10-2006, 07:41) CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 07:38) Vet inte...  Använd " huvet " och tänk Berith! Det är du bra på
CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 07:49) CITAT (Berith @ 04-10-2006, 07:41) CITAT (Evgeni @ 04-10-2006, 07:38) Vet inte...  Använd " huvet " och tänk Berith! Det är du bra på   Men jag gör ju det!  Som vi har det här på våran soptipp så slängs skräp i olika containrar för skrot t.ex., och wellpapp, och brännbart och icke brännbart. Finns säkert nån mer som jag inte kommer ihåg nu. Och sen har vi återvinnings-bingarna för glas, metall, plast och papper. Om du menar att gubbarna på din tipp tycker att du ska slänga allt i samma container så borde dom polisanmälas. Tycker jag.
Men du, jag är ju bra på att överdriva, så naturligtvis gjorde jag det, men inte tillräckligt för att det ska vara en ursäkt. Men , hmm, öhh, joo, det är faktiskt så att det mesta hamnar i " övrigt "  . Naturligtvis inte allt, men tillräckligt för att man ska ifrågasätta de regler som gäller......shit, jag vet inte vilken gubbe jag ska använda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|