Full version: Rå potatis..
Tesa
Jag älskar rå potatis...sitter gladeligen och gnager på en sån på kvällen....funderar nu på hur snabba kolhydrater den innehåller....den finns ju inte med i "normala" listor precis...
Själv resonerar jag som så att eftersom det tar lång tid att koka den så bryts cellväggarna ner långsamt innan näringen kommer ut....
(så funkar det på kor iallafall... rolleyes.gif )
Är det nån som vet eller har möjlighet att fråga nån dietist eller nåt...(nån som är med på nån bantarsida på nätet kanske...??)
Skulle vara jätteglad om nån kunde hjälpa mig med detta....
bandin
Hej på dig!

tror precis som du att det är ganska långsamt, man brukar ju säga att ju mer bearbetat ett livsmedel är desto snabbare kolhydrater.

Hittar inte rå potatis i några tabeller, antar att de inte tror att man äter potatis så... Rå morot har däremot et GI på 23 att jämföra m kokt morot som har 82.

Mer info kan då hitta på; http://www.paulun.se/ Där kan du säkert också fråga. Skulle vara intressant att höra om du får något bra svar!

Mvh,
Jessica
Hannele
Faktorer som kan spela roll för nedbrytningen av kolhydrater

1. Kolhydrater som är uppbyggda av:

Amylas. Kolhydrater med hög andel amylas bryts ned långsamt, till exempel linser och bönor.

Amylopektin. Hög andel av amylopektin har högre GI-faktor, exempel på sådana livsmedel är kokt varm vinterpotatis och klibbigt ris.

2. Ju mindre stärkelsekornet sväller desto lägre GI, till exempel spaghetti och rå potatis

Potatis, färskpotatis, kokt med skal 62 H
Potatis i mikrovågsugn 82 H
Potatis, bakad 85 H
Potatis, gulskalig, kokt med skal 63 H
Potatis, kokt, mosad 73 H
Potatis, pommes frites 75 H
Potatis, rödskalig, bakad 93 H
Potatis, rödskalig, skalad och kokt 88 H
Potatischips 54 M
Potatismos, pulver 90 H
Sötpotatis 54 M

H: högt, M: medelhögt, L: lågt

GI-skola
Lena N
Tack för länken Hannele. wub.gif
pimpim
Hittade denna länken...kanske kan vara till nytta
GI-schema

Pia
Tesa
Jag fick faktiskt svar på ett annat forum.....
Rå potatis är väldigt långsamt eftersom människor inte kan tillgodogöra sig den pga att vi inte kan bryta ner cellväggarn...jättebra...jag har mumsat i mig en bjässe i kväll....mums..
Bettson
Jag har bantat enligt alla lända metoder edan jag var tjugo år. Resultatet var att jag har gått upp två kilo per år. Enda undantaget var när jag ammade, då försvann kilona.

Nu är det inte så lätt att bana längre med åldern rätt, lite problem med att amma alltså tongue.gif

Har testat Gi sedan november. GIck först inte ner alls men mådde bättre.

Sedan var det någon som tipsade mig om att ifall man var insulinresistent så kunde man utesluta ris, pasta, potatis och bröd under en period.

Och se, då började kilona att trilla. Har faktist inte varit med om det tidigare. Känndes positivt. Sedan blev det jul.Januari har varit superstressig. Men om en vecka känner jag mig nog i balans att börja om igen.

Sex kilo blev det första vändan. Ett kilo upp igen över julen. Nu är jag inspirerad att påbörja fem nya kilo.

Vara utan potatis mm är faktiskt inte alls svårt. Äter mera grönsaker i stället. Lagar mat till familjen som vanligt på kvällen men dubblar grönsakerna och utesluter potatisen till mig själv.
netaave
Du behöver ju inte skippa ris, pasta, potatis och bröd, det enda du behöver skippa är det vita mjölet och det vita riset! Ät fullkornsris obs inte råris, grovt bröd med hela korn i, och pasta gjort på fullkorn. Vad gäller potatis och andra stärkelserika rotfrukter så innehåller den så mycket stärkelse som i sin tur omvandlas till socker i kroppen så det ska man undvika att äta kokt. Råa går däremot utmärkt.
*Felix matte*
Förlåt alla som kämpar med att få ner vikten wub.gif men jag tror inte ett dugg på alla dessa nymodigheter. Metoder hit o dit wink.gif
Det enda som funkar till hundra procent är...Intag mindre än du förbrukar!
Kathy
CITAT (netaave @ 13-02-2005, 22:20)
Du behöver ju inte skippa ris, pasta, potatis och bröd, det enda du behöver skippa är det vita mjölet och det vita riset! Ät fullkornsris obs inte råris, grovt bröd med hela korn i, och pasta gjort på fullkorn. Vad gäller potatis och andra stärkelserika rotfrukter så innehåller den så mycket stärkelse som i sin tur omvandlas till socker i kroppen så det ska man undvika att äta kokt. Råa går däremot utmärkt.

Kokt potatis går att äta, om man kyler ned den snabbt efter det att man har kokat den........för att sen sakta värma upp den till ät-temperatur.
Kathy
CITAT (Felix matte @ 13-02-2005, 23:16)
Förlåt alla som kämpar med att få ner vikten wub.gif men jag tror inte ett dugg på alla dessa nymodigheter. Metoder hit o dit wink.gif
Det enda som funkar till hundra procent är...Intag mindre än du förbrukar!

Visst är det så.

Intaget måste vara mindre än uttaget.....

Men det som neetave pratar om, är ett sätt att äta för att inte trigga kroppen, i och med att vissa råvaror omvandlas till socker i kroppen.
GI-metoden är ju ändå "back to basis", så att säga.

Själv är jag inte så hemma på GI-metoden, men jag har följt några personer på ett annat forum, som gått ner otroligt mycket på just detta sätt att äta. Dessutom har de blivit av med både högt blodtryck och diabetes.
Jag tycker det är fantastiskt att man, genom kosten, kan äta sig till ett friskare liv.
För det är precis det viktreducering handlar om.
Bettson
Tror nog på Gi i alla fall.

Jag har gått på Rössners. Det var ett himla liv för att jag åt för lite.

Första gången jag åt en normalportion mat så fick jag så ont i magen när jag kom hem, så halv tre på natten var det på vippen att jag åkte in ppå akuten.

Jag gjorde som de sa men gick upp i vikt i stället. Det togs blodprover på oss fastande så de skulle kolla om vi var ärliga eller inte. Sköterskan ringde till jobbet och förde ett himla liv. Jag var nästan i närheten av insulincoma enligt blodproverna. Blev beordrad att gå och lägga mig.
Fast det var bara en vanlig dag, skit-trött javisst. Kroppen känns alltid som om man trampar i väldshistoriens största tuggummideg. En massa ovett fick jag för att jag åt för lite.

Inte ett enda kilo gick jag ner på ett helt års vägande och kontrollerande och jag lovar, jag fuskade inte.

Så läser jag dr Fedon Lindbergs bok naturligt slank. Det var som om jag ville skrika precis så är det, det handlar ju om mig.

Enligt denna teori så kan viss sorts övervikt bero på insulinresistens eller för hög insulinporduktion.

Kroppen skall ta av fettreserverna när energin sviktar i matintaget.
Vid höga insulinvärden kan kroppen bara lagra ut i fettcellerna. Uttag av enenrgi ur fettcellerna kan bara ske när man har låga insulinvärden.

Alltså när käket är slut och insulinvärdena är höga så kan två saker hända.
Man får ett sötsug för kroppen vill ha energi. Antingen ger man efter för det och tillfälligt får man energi. Men det gör att insulinvärden kommer att stiga ännu mera varför problemet ökar.

Eller så gör man som jag avstår. Kroppen lider av energibrist och trötthet och tuggummikänsla infinner sig. Inte har insulinvärdena gått ner heller för att jag ätit fel mat. Trettio års kronisk trötthet har varit resultatet.

Nu så har jag provat att avstå från allt vitt. Hjälper inte mig. Jagär tydligen en riktig insulinmaskin. Inte förrän potatis ris pasta kom bort helt blev det resultat. Varje individ är nog olika.

i början var det svårt. Då skötte jag mig i veckorna och så blev det vanlig mat på helgen, Ville inte berätta för familjen att jag bantade.

En effekt av dieten var att min muskelvärk minskade. Efter helgen när jag ätit som vanligt så var muskelvärken något infernaliskt kraftig. Jag gick inte ner då, men jag tyckte det var värt att hålla diet eftersom förut var det måndag varje dag.

Sedan när jag rensade maten helt så började kilona rasa. Ett i veckan.

Nu har jag slarvat efter jul och ni kan säkert se på vad jag skriver att det inte ser så vidare bra ut. FIngrarna är svullna, jag skriver fel så det räcker till en hel roman.

Jag var hos doktorn i förr veckan, vi pratade just om det här med kosten.
Jag diskuterade med henne angående det förbaskade blodprovet. Sköterksan tolkade det som om jag åt för lite. Jag tolkar det själv som om att jag tillhör den grupp som har höga insulinvärden. Då visar blodprovet lågt blodsockervärde. Doktorn höll med. I tvprogrammet fråga doktorn berättade man just om insulinresistens. Det är något vetenskapligt konstaterat. Min egen doktor har kommit fram till åsikten att man måste ta reda på varför en person är överviktig innan man väljer metod. Hon är så trött på att ha ordinerat den ena viktminskningsbehandlingen efter den andra men ytterst få ger reslutat.

Jag höll med henne helt och hållet. Min egen åsikt är att man behandlar inte livmoderscancer och cancer i hjärnan med samma behandling. Ordet cancer är ju bara ett samlingsnamn. Varför i hela fridens namn har man i alla år trott att man kan behandlan fetma på samma sätt. Fetman kan ju ha så olika orsaker.

Just nu är jag inne i en stressperiod med jobb. Så snart det lugnat ner sig så skall jag försöka få ordning på maten igen. Vill ha recept på mat med linser och bönor ifall någon har.

Men skit samma om jag inte går ner mera, bara det att muskelvärken minskar gör att det är värt besväret.

Jag tror nog att det handlar om att trimma motorn.
Två bilar med likadana motorer och samma vikt i karossen kan ju ha olika bensinförbrukning beroende på hur man justerat tändningen. Jag är övertygad om att det gäller människokroppen också.

Jag har kännt mig så eländig i så många år så jag tror att jag häar möjlighet att få känna mig yngre och piggare. Det är nog få förunnat så man har framtiden för sig wub.gif

Eller vad tror ni? tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon