CITAT (ester @ 28-02-2005, 22:06)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 19-02-2005, 19:21)
CITAT (ester @ 19-02-2005, 18:16)
Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut.
Jaa, jag förstår dina katter!!! Varför inte ge dom en eller två innetoaletter? Då kanske du får ha dina krukor, träningsväskor och fotbollsskor ifred!

De behöver ju ha något att krafsa över sina bajs- och kissplatser! Självklart!
Mina två katter har två innetoaletter med huv och jag har inga problem med andra kiss- och bajsplatser i lägenheten.
Jag förstår inte varför du har katter öht!
/Gunvor

Varför skulle katterna ha toa inne när de kan gå ut? Hundarna får inte heller kissa inne även om jag skulle tro att de föredragit det när det regnar. Katterna kan minsann krafsa och kissa under husgrunden eller i hästarnas bäddar i stallet ifall det är fruset i marken. Inte kan väl alla katter kräva innetoa? Klöspelare har våra inte nån heller...
Jösses...
Vilket påhopp! Varför skulle hon inte ha katt?!
Givetvis klarar sig katten finfint med "utetoa", precis som människorna gjort i många herrans år. Så länge de fritt kan gå ut och in, är det inga som helst problem, men om utgången spärras kan det ju bli lite kinkigt, förstås.
Nu är jag ju förespråkare för att hålla katter inomhus - i alla fall i tättbebyggda områden - och kastrerade (såvida det inte är avelskatter) och då försvinner ju många problem.
Men det är en annan diskussion. Tillbaka till ämnet, Zarah, lilla!
En kattlåda är inget annat än en imitation av utomhuset inomhus, så att säga, och en klöspelare må vara kul och bra på alla sätt - det finns mycket annat som också sliter ner en katts klor, speciellt om den får gå ut.
Om du inte har några problem med att katten klöser på platser den inte borde, eller kissar på fel plats, så behöver du naturligtvis inte ha vare sig låda eller klösträd.
Om olyckor ändå sker, ska du veta att katter ofta går tillbaka till den plats där de en gång kissat - de känner lukten hur mycket man än tvättar.
Kanske kan en liten låda på försök vara en idé?
Annars kan det vara ett tecken på att katten är stressad eller inte mår så bra - då markerar de ofta genom att kissa på fel ställen...
Hälsa fyrbeningarna från mina "ägare", Anton och Bella, och klia dem lite vid svansfästet från mig...