Sidor: 1, 2
mollys_matte
CITAT (Mia @ zon 3,03-03-2005, 13:56)
Jag är jätteglad för alla katter som kommer på visit på min tomt, men just toalettförfarandet är jag inte så förtjust i. Grannens katt är tydligen lite koko - han gräver inte ned efter sig alls. Oftast sätter han sig mitt på gången och gör det han ska, sedan nosar han på det och går sin väg. Lite otrevligt om man skulle trampa i det, det luktar inget vidare, plus att jag har småbarn.

låter som du har en machokatt på besök tongue.gif
Den som har högst rang i "kattsamhället" gräver nämligen inte ner sina högar... Utan de lämnas för att visa för inkräktare vem som är chef... wub.gif
kiki
Vi hemsöks av en massa vildkatter... Vad gör man med dom då?
mekare
Adopterar dem och ger dem ett hem smile.gif

Om man inte kan/vill det så rekomenderar jag att du tar kontakt med någon djurförening som kan hitta hem till dem. annars blir de tyvärr bara fler och fler
kiki
JO tack, jag har märkt det. Tror inte vår lilla innekattsflicka blir så glad om vi tar in raggiga besten o co i familjen...inte jag heller för den delen... De är verkligen vilda, går inte att komma inärheten av dem. Så en hemhittningsrunda tror jag utgår ur planerna. Med de pinkar gladeligen in vår uteplats i sitt revir. *morr*
mekare
om det fins någon kattförening i närheten så kan de hjälpa dig att fånga katterna i kattfällor. En förening jag vet finns är Akutgruppen: http://www.akutgruppen.com/

De vill kanske hjälpa till på nåt sätt. att fånga in katterna eller om det inte går att avliva dem om de lider.
kiki
Lider gör de garanterat inte, de som finns kvar är stora och välnärda. Å andra sidan, har vi inga råttor/möss. Kanske inte ska klaga FÖR högljutt.
fruberglund
Grannens katt har bajsat på vår tomt idag sad.gif

Bor på landet men det hjälper inte, man tycker ju katten kunde gå i skogen istället men det är väl bara att leva med det antar jag.

Har ingen större lust att bråka med grannen eller skjuta katten bara för det, dessutom har nästan alla grannar katt så man kan ju omöjligt säga vilken det är.

Nej, att djur finns och åsamkar skada får man nog vänja sig vid. Fast vissa människor skulle nog gärna vilja utrota så många som möjligt för att verkligen få vara herre på täppan. Usch vad vi människor har blivit bortskämda.

Nu för tiden föds djur endast upp för att gagna oss på ett eller annat sätt. Man ska få ut så mycket mjölk som möjligt av korna och så många ägg som möjligt från hönsen. Om inte vi hade varit så bortskämda med att kunna gå och handla mjölk och ägg i butiken så hade inte höns behövt bo i små lådor i massproduktion.

Har precis läst om hur viktiga djur var förr i tiden i boken "Torpdrömmar", man får sig verkligen en tankeställare.

Kom visst bort ifrån ämnet lite smile.gif

Nåväl, hittade i alla fall en skrämma på en hemsida, den var som en slags rörelsedetektor som sputade vatten på objudna gäster smile.gif Kanske bra att ha när svärmor kommer på besök biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif (inte för mig för jag gillar min svärmor) wub.gif
zaaritha
Däremot--nå´t för mej............ Fast--vatten skrämmer nog inte henne! sad.gif
bergslagen
Jag har provat det medel som kristerh föreslog och tycker att det fungerade bra.
Det kan ju bli rätt dyrt om man har stora ytor men man kan ju alltid hoppas att katterna hittar andra toaletter.
Skulle jag få ett stort problem med detta köper jag lagom mycket sand att placera på något strategiskt ställe så får de hållas så mycket de vill.
M
Zarah P
CITAT (ester @ 28-02-2005, 22:06)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 19-02-2005, 19:21)
CITAT (ester @ 19-02-2005, 18:16)
Katterna tycker att jag är fruktansvärd som nekar dem en inomhustoalett och därmed försöker tvinga dem att gå ut.

Jaa, jag förstår dina katter!!! Varför inte ge dom en eller två innetoaletter? Då kanske du får ha dina krukor, träningsväskor och fotbollsskor ifred! wink.gif De behöver ju ha något att krafsa över sina bajs- och kissplatser! Självklart!

Mina två katter har två innetoaletter med huv och jag har inga problem med andra kiss- och bajsplatser i lägenheten.

Jag förstår inte varför du har katter öht!

/Gunvor

ohmy.gif Varför skulle katterna ha toa inne när de kan gå ut? Hundarna får inte heller kissa inne även om jag skulle tro att de föredragit det när det regnar. Katterna kan minsann krafsa och kissa under husgrunden eller i hästarnas bäddar i stallet ifall det är fruset i marken. Inte kan väl alla katter kräva innetoa? Klöspelare har våra inte nån heller...

Jösses...
Vilket påhopp! Varför skulle hon inte ha katt?!
Givetvis klarar sig katten finfint med "utetoa", precis som människorna gjort i många herrans år. Så länge de fritt kan gå ut och in, är det inga som helst problem, men om utgången spärras kan det ju bli lite kinkigt, förstås.
Nu är jag ju förespråkare för att hålla katter inomhus - i alla fall i tättbebyggda områden - och kastrerade (såvida det inte är avelskatter) och då försvinner ju många problem.
Men det är en annan diskussion. Tillbaka till ämnet, Zarah, lilla!
En kattlåda är inget annat än en imitation av utomhuset inomhus, så att säga, och en klöspelare må vara kul och bra på alla sätt - det finns mycket annat som också sliter ner en katts klor, speciellt om den får gå ut.
Om du inte har några problem med att katten klöser på platser den inte borde, eller kissar på fel plats, så behöver du naturligtvis inte ha vare sig låda eller klösträd.
Om olyckor ändå sker, ska du veta att katter ofta går tillbaka till den plats där de en gång kissat - de känner lukten hur mycket man än tvättar.
Kanske kan en liten låda på försök vara en idé?
Annars kan det vara ett tecken på att katten är stressad eller inte mår så bra - då markerar de ofta genom att kissa på fel ställen...
Hälsa fyrbeningarna från mina "ägare", Anton och Bella, och klia dem lite vid svansfästet från mig... wink.gif
krellus
Sorry, det tog lång tid innan jag svarade.
"kattbort" finns på Granngården... Observera att jag är osäker på namnet.
Tror att det är rätt...
Snöflinga
Som någon förut här nämnde.... Stick ned korta små blompinnar i rabatten, det fungerar ypperligt rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (fruberglund @ 11-03-2005, 19:29)
Nåväl, hittade i alla fall en skrämma på en hemsida, den var som en slags rörelsedetektor som sputade vatten på objudna gäster smile.gif

Nu har jag hittat den...den var i senaste Willab-katalogen jag fick smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon