Full version: Plast eller plåt
netaave
Vi håller på bygger en ny altan under tak 7.50 X 3.60 över hela husgaveln, halva är glasad över ett tätt räcke (som fönster) och den andra halvan har jag tänkt ha markisväv i fönsterhålen. Vi har också en utbyggnad stor som en balkong 1.80 x 3.60 utan tak från den mot sydväst och jäms med framsidan. Tanken är att vi så småningom ska bygga ut hallen och ha ett trädäck emellan trappan till utbyggnaden och nya entrén.
Nu är vi lite oense om vad för slags tak vi ska ha, vi sitter gärna i skuggan på sommaren så jag vill ha ett altantak i plåt med innertak under. Jag inbillar mig att värmen kommer att stanna längre därute på kvällarna också med ett sånt och att det kommer att bli sval och skön skugga de dallriga och heta sommardagarna.
Gubben är orolig för att det ska bli för mörkt i vardagsrummet innanför och tycker vi kan ha plasttak på halva altanen och som jag vill där vi bygger och glasar in.
Kommer inte det att se konstigt ut? Vad tror experterna här? rolleyes.gif
lisselbo
Är väl ingen expert. Men när vi bodde inne i Björklinge hade vi en inglasad
altan med plasttak. Innertak av nå´n slags duk som fungerade liknande hissgardiner. Även fast det var plasttak så blev det ganska mörkt i vardagsrummet innanför, lite ljusare när man drog ifrån innertaket, duken.
Varmt som tusan blev det iallafall, ca 30-35 grader en riktigt varm sommardag, berodde antagligen på alla stora fönster som man alltid glömde bort att öppna.
Tror nog att det skulle se konstigt ut med två olika tak.
mvh Marie
KURT
Plasttaken brukar alltid bli smutsiga med tiden, men jag tror också att det kommer att bli mycket mörkt med plåttak.
gammelnalle
Personligen har jag inget emot att blanda plast/glas/metall .. men jag är definitivt ingen estet. sleep.gif sleep.gif sleep.gif

Men ..... metalltak kommer iofs att ge skugga men när man har legat och krypt uppe UNDER ett plåttak en solig dag undrar man ju om så verkligen är fallet... Där blir hett som i en bastu.

Nu hade du ju tänkt även ett undertak och då bör din teori om att utjämna temperaturena funka. (Kanske med en liten fläkt som trycker ner varmluften på kvällen????)

Du bör även kolla upp hur det blir med kondens ... plåttak har en viss benägenhet att vilja "kondensera". Fråga där du köper ditt byggmateriel. Kanske !!!! måste du ha ett ventilerat undertak direkt under plåten..

Lycka till
mulle
Jag var hemma hos en arkitekt som hade plasttak och ca 15 sm under det ett trägaller - en pergola - med vinrankor.
Snygg medelhavskänsla på sommaren, ljust på vintern då rankan var kal!
Mulle
kerstin z5-6
plast + fläkt-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon