Full version: spalje mot trävägg
njila
Hej!

Är ny här, och relativt nybliven tomtägare med drömmar om Trädgården. Har också insett att det är på denna tomt jag måste börja, inte drömma om ett annat hus.
På denna idiotiskt kuperade tomt mitt i en hårdtrafikerad korsning finns inget. Nu vill jag plantera äppelträd, och det finns ingenstans att sätta det än som spalje mot en sydöstvägg. Väggen är putsad två meter uppåt och därefter i trä. Men hur mår väggen om den får ett äppelträd mot sig, och rosor drömmer jag också om. Hur gör man om putsen faller ner och när huset måste målas om?
Marken är sluttande, och har dessutom sjunkigt ihop under det utrullade gräset (inte vi som rullat) och lutar in mot huset.
Vore jag miljonär och urstark skulle jag bygga om hela tomten, men nu sitter jag där jag sitter och vill ha mina drömmars trädgård.

njila wacko.gif
kerstin z5-6
Lutar marken in mot huset .. hm låter som dräneringsdags ..
Spaje i trä kan byggas så att den går att lägga ner vid reparation /målning -rosor går fint -träd är svårare
LisaPalm
Om du sätter upp en spalje mot en vägg se till att du har ordentligt avstånd imellan vägg o spalje ca 2-3 dm så slipper du stående fukt som förstör väggen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon