Full version: melodifestivalen...
Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Får man fråga om du idkar tankeläsning -Hur kan du svara innan mitt inlägg, innan det kommit in ?? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Har en son med hår till knäna ..nästan ..han är 17 o väldigt söt -fast det får man inte säja till honom
Jag gillar frisyren utom när det är orange o blått .. just nu är det svart o rött Vilket inte skär så hemskt i ögonen när man äter frukost .. Vänta du bara tills din lille börjar med sånt tongue.gif
Snagg .. näää
zaaritha
Adrian: bra att du är långhårig!!
Folkmusik är en fin musiktradition, som vi bör ta vara på!!
adrian
Är det ingen som tror jag har annat än flugtrumpeter i skallen...? tongue.gif

Jag har gjort massor av andra saker förutom växterna som jag håller på med just nu, jag minns psykologen som skulle utvärdera mig inför dokusåpdeltagandet...

Han skrattade så att han grät när jag berättade om mitt liv och sade:

-Du kan vara med på detta det kan inte bli nåt problem för dig så som du har levt...biggrin.gif
zaaritha
Tummen upp!
*Felix matte*
CITAT (adrian @ 12-02-2005, 22:42)
Jag har varit långhårig i ca: 19 år... blink.gif

En av mina svärsöner är också långhårig som du, men han är rockare laugh.gif wub.gif

PS. glöm inte bort att lägga låten på hemsidan... är såå nyfiken för jag minns inte om vi tittare fick höra den i såpaserien. unsure.gif
adrian
F-n det blir jobbigt att skriva men, jag ville rädda musiken och våra spelmanstraditioner när jag spelade som mest.

Så... Jag tog kontakt med de gamla i vår Nyckelharpsförening här hemma och gick dit för att spela med dem....

De blev ju lite chockade först för medelåldern var väl runt 45 och uppåt....

Nu var det så att låtarna som JAG spelar är inte samma som deras, talgoxen, tjiddevippen och allt vad deras repertoar innebar.

Jag ville spela vacker, dragig uråldgig svensk folkmusik som var på väg att försvinna in i glömskan, och den går utmärkt att "rocka" till som T.ex VÄSEN gör..

(en väldigt bra grupp som spelar fiol, nyckelharpa och gitarr)

De gamla gubbarna skruvade sig och sa:

-Naeee... Det där är ju inte folkmusik...Näeeee..

Men jag stod på mig och gick hlva vägen med dem, jag spelade deras låtar och de fick vara med på typ en av mina... biggrin.gif

Jag fick intresset att växa och fick ihop en hel del tonåringar m.m. till att bygga harpor de med.

Men sen när de skulle möta de äldre så ville de inte ens dyka upp...(?).

De ville helt enkelt INTE att folkmusiken skulle ändras på nåt sätt.

Allt slutade med att intresset dog ordentligt i Örebro på den tiden.

För att musiken ska kunna överleva så måste den kanske ändras så att den nya generationen kan ta till sig den på det sätt som de förstår.

Och det var vad jag höll på med på den tiden...tongue.gif

Jag är inte bra på att hålla takten men har ändå fått spela på invigningar m.m...

Folkmusiken betyder mycket för oss svenskar, för den utrotades nästan HELT på slutet av 1800 talet.

(inte så konstigt att vi inte kan dansa eller har någon rytm i kroppen, man förbjöd oss ju...) biggrin.gif
*Felix matte*
Vilken tur att det finns människor som du wub.gif
Ungdomarna vet inte å söka bakåt och då behövs eldsjälar som du till att väcka deras intresse.
Gamla stoffiler som är rädda för allt nytt...dem ...ja jag vet inte men... sad.gif mad.gif
zaaritha
Håller med ! Unga som du --behövs!!
Hur gammal är du--förresten??
Eva i Skåne
CITAT (adrian @ 12-02-2005, 22:13)
Urringningen var faktiskt under brösten såvitt jag såg...blink.gif

Jag följde inte programmet, men tv:n stod ju på så jag hörde och såg en del.
Papa Dee tyckte jag också om. Resten av melodierna passerade förbi utan någon reaktion alls.

Beträffande urringningen ohmy.gif så var det ju en rejäl push-up
Tyckte nästan det såg ut som hakan skulle fastna... laugh.gif
Kathy
Jag tyckte Alcazar var bra! biggrin.gif
pisanggoreng
CITAT (adrian @ 12-02-2005, 22:27)
Hade Håkan drait ned brallorna eller rivit sönder skjortan så skulle säkert både Kerstin z5-6, zaaritha och pisanggoreng slängt sig på telefonen och ringt på låt nr: 7....

(Det är jag säker på...smile.gif

Då har du nog haft lite för många förutfattade meningar om pisanggorengs kön (eller sexuella läggning, för all del).

Jag är alltså varken kvinna eller homosexuell, och om Håkan hade "dragit ned brallorna" hade det bara blivit ännu värre

tongue.gif
adrian
Asch då....

Jag som tyckte din banan var så feminin.... tongue.gif
Sylvia
CITAT (Felix matte @ 12-02-2005, 21:46)
...annars hade jag nog somnat om under röstningen laugh.gif

...men det gjorde jag, somnade alltså!! laugh.gif Vaknade lagom när Nordman sjöng i slutet igen... wacko.gif
pisanggoreng
CITAT (adrian @ 13-02-2005, 09:58)

Är man bara säker på sin manlighet så behöver man inte framställa sig som en brutalitetens man hela tiden.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Inga från Närke
CITAT (Virgo @ 12-02-2005, 22:09)
CITAT
Förresten, var det någon som missade hennes urringning?

jag missade sad.gif . Såg inte nåt av programmet
Det blir väl repris, eller? Om nu urringningen var så intressant. laugh.gif

Virgo kolla in här
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,602761,00.html
fruberglund
Ja, hon hade tryckt upp pa**arna ordentligt, hahaha!

Personligen tyckte jag Linda Bengtzing var bäst...jaja, skratta inte nu men jag tycker fortfarande schlager ska låta som schlager och den var mest schlager i mina öron. Hon hade dessutom betydligt bättre röst än jag trodde hon skulle ha.

Vill att det ska låta som när jag var liten och kollade på melodifestivalen, alltså Kicki, Carola, Bobbysocks m.m. DET ÄR SCHLAGER DET!!!

Det som spelas nu är enligt min mening INTE schlagermusik och hör inte hemma i en schlagerfestival (även fast E-type förra året var roligt wacko.gif ).

Och jag då...jo, jag är 29 år och har "växt upp" med E-type och tycker han är superbra i andra sammanhang men tycker varken han eller Papa Dee hör hemma i en schlagerfestival.
Inga från Närke
CITAT (fruberglund @ 13-02-2005, 11:58)
Vill att det ska låta som när jag var liten och kollade på melodifestivalen, alltså Kicki, Carola, Bobbysocks m.m. DET ÄR SCHLAGER DET!!!

Det som spelas nu är enligt min mening INTE schlagermusik och hör inte hemma i en schlagerfestival (även fast E-type förra året var roligt wacko.gif ).

Håller med dig fullständigt fast jag är betydligt äldre 60 i år. Men Shirley´s låt var väl typ en sådan tycker jag.
renate
CITAT (Felix matte @ 12-02-2005, 22:27)
CITAT (adrian @ 12-02-2005, 22:23)
Vår låt är fruktansvärt bra... biggrin.gif

(tycker jag ialla fall..) tongue.gif

Men inte Per Bjurman, han var nog bara avis för att han inte fick 5 veckor i västindien...

OCH bli popstjärna på en liten underbar ö... smile.gif

Min burk jäklas och vägrar låta mig lyssna på eran låt sad.gif
säger bara att det inträffat ett allmänt fel på real player mad.gif

Samma här Agneta,jag kunde inte heller lyssna på låten.Kan inte säger om den var dåligt eller bra. rolleyes.gif
jendah
Har sett det där förr, brukar hända med äldre filer på aftonbladet...
tror det betyder att aftonbladet tagit bort filen.
adrian
CITAT (pisanggoreng @ 13-02-2005, 10:35)

Är man bara säker på sin manlighet så behöver man inte framställa sig som en brutalitetens man hela tiden.... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Näe men att använda en fallossymbol som sin bild är väl kanske i brist på annat... biggrin.gif
birgitek
Alldeles ovanligt, otroligt, ohyggligt dåliga tyckte jag att alla bidragen utom Wallstone´s var. Så ovanligt intetsägande låtar.
Förr gillade jag Nordman, speciellt då Hemlins röst, men dom/han har helt tappat stinget och visst har Shirley Clamp en fantastisk röst men låten hon framförde var ju bara trist.
Förresten förutom Wallstones som var RIKTIGT bra, så tycker jag att Papa Dee förtjänar godkänt.
Birgit Ek
Virgo
CITAT (Inga från Närke @ 13-02-2005, 11:43)
CITAT (Virgo @ 12-02-2005, 22:09)
CITAT
Förresten, var det någon som missade hennes urringning?

jag missade sad.gif . Såg inte nåt av programmet
Det blir väl repris, eller? Om nu urringningen var så intressant. laugh.gif

Virgo kolla in här
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,602761,00.html

Asch! Det var väl inget att hetsa upp sig på. Det var ju ungefär lika urringad som det fruntimmret i nåt trädgårdsprogram förra året. Och då fick jag på pälsen av nån rödstrumpa här, utan anledning sad.gif
adrian
Det är ju så typiskt att en tjej inte kan vinna nåt utan att det var "via sex" hon vann... smile.gif

Det klagas för mycket på alla i rampljuset.. wink.gif

Klagomål grundar sig på avundsjuka...

(tycker jag...) smile.gif
JonasQ
CITAT (birgitek @ 13-02-2005, 17:33)
Alldeles ovanligt, otroligt, ohyggligt dåliga tyckte jag att alla bidragen utom Wallstone´s var. Så ovanligt intetsägande låtar.
Förr gillade jag Nordman, speciellt då Hemlins röst, men dom/han har helt tappat stinget och visst har Shirley Clamp en fantastisk röst men låten hon framförde var ju bara trist.
Förresten förutom Wallstones som var RIKTIGT bra, så tycker jag att Papa Dee förtjänar godkänt.
Birgit Ek

Håller med dig! Wallstones hadde en otroligt katchig och väl genomförd låt, den var min absoluta favorit. Dock kan sägas att de flesta låtar höll en väldigt hög kvalitet och de måste vara ett av de tuffaste startfällten genom tiderna.

Man kan ju även fundera på om folk röstar enligt musiksmak eller om det baseras på vem som är trendigast och snyggast. Iofs borde ju en artist ha alla delar för att bli framgångsrik.

Sedan om man ska tänka lite längre så tror jag att de låtar som e pop i Sverige inte alltid är mest lämpade internationellt. Om man ser på de senaste årens tävlingar så ju flera länder haft bidrag i i ex. lationchangern vilket gör att de spelas ut lite mot varandra och på så sätt får det svårare. Jag e ganska säker på att det finns minst 10 bidrag i år som låter som Alcazar t.e.x.

Roligt i melodifestivaltider att så många av oss blir amatörkritiker, även jag tongue.gif
pisanggoreng
CITAT (adrian @ 13-02-2005, 17:19)
CITAT (pisanggoreng @ 13-02-2005, 10:35)

Näe men att använda en fallossymbol som sin bild är väl kanske i brist på annat... biggrin.gif

En feminin fallos...? Det blir bättre och bättre... ohmy.gif
Eva i Skåne
En som inte är nådig i sin kritik var kvällspressens tv-kritiker Markus Wilhelmson.
Nu är det väl allmänt känt att film och tvrecensenter sällan tycker som den stora allmänheten, men jag tolkar det han skrivit humoristiskt. Sen kanske andra bara tycker att han käkat taggtråd.

"Det är egentligen bara en sak jag undrar. Om detta var åtta av de 32 bästa låtarna som Melodifestival-juryn fått in, hur i helvete lät de fjortontusen som inte platsade?
.....
Och jag vet egentligen inte vilket som är värst; att någon fortfarande får spela nyckelharpa offentligt, att Håkan Hemlin nyktrat till eller att halva svenska folket ser denna freakshow.
.....
Som show är Melodifestivalen naturligtvis proffsig, om man nu bortser från musiken,.....
Förr kallades det nakenchocker, men det är ingen som blir chockad längre så det måste uppgraderas till nakenattacker om någon ska reagera."
adrian
Han vill bara bli kändis om han skriver nåt sådant... biggrin.gif

Kan man inte bli nåt genom sina handlingar får man väl göra det genom att uttrycka sig otroligt elakt om andra... biggrin.gif

(att han inte själv klev upp på scenen och sjöng för oss...) smile.gif

Han är nog bara avundsjuk för att ingen tittade och lyssnade på honom.. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Sylvia @ 13-02-2005, 10:05)
CITAT (Felix matte @ 12-02-2005, 21:46)
...annars hade jag nog somnat om under röstningen laugh.gif

...men det gjorde jag, somnade alltså!! laugh.gif Vaknade lagom när Nordman sjöng i slutet igen... wacko.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif TV:n är mitt bästa "insomningspiller" tongue.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Såg eller rättare sagt...Lyssnade på dagens skörd och den absoluta favoriten var Roma, tvåa blev Med hjärtats egna ord och trea kom Gone. wub.gif
lotta_
Jag gillade Sanne Salomonsens låt mest och är glad över att den kom med till finalen.
Agger
Vet ni vad??

Jag missade melodifestivalen, pga. vad...

jo, jag satt på Odla.nu unsure.gif
ninnisky
Det var en ursäkt, bättre än alla andra!!
wub.gif wub.gif
Jag körde kombination TV och odla.nu, men föredrog Odla.
nejlika
Jag förstår inte hur Roma och Gone kunnde ha kommit med, de passar inte melodifestivalen. Möjligtvis hade de platsat hos Tyskland som är kända för sina rent av löjliga artister.

Det är möjligt att komiteén som väljer låtar söp till när de lyssnade på dessa låtar laugh.gif tongue.gif tongue.gif
kristerh
Helgens omgång av melodifestivalen var det värsta jag sett hittils wink.gif
bara massa skitlåtar, och en hel del avdankade föredettingar som aldrig borde ställt upp, inte med de låtarna iallafall wink.gif unsure.gif
krister
Monica M zon 4
Denna vecka var det tydligen Arja som var arg över en urringning. Vem blir det nästa vecka?

http://expressen.se/melodifestivalen

Fast jag tycker nog Arja hade nästan lika mycket urringat! tongue.gif

Börjar bli väldigt less tidningarnas rubriksättare och skribenter. Alla artiklar och rubriker måste tydligen innehålla något av dessa ord; naken, chock, attack, porr, bröst o s v. "Bröstkuppen tog henne till Globen", "Schlagerfesten blev ett porrparty". Nåja, sex säljer väl!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon