Sidor: 1, 2, 3
Irene_L
Hur ser Lampborste ut. Har aldrig hört namnet förut wink.gif
Är väldigt nyfiken på vad det kan vara huh.gif
mvh
Irene
sanna
Hos mig gror diverse chilisar och diverse kryddörter. Har inte vågat så tomater ännu...håller på mig i det längsta! wink.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Irene_L @ 26-02-2005, 22:53)
Hur ser Lampborste ut. Har aldrig hört namnet förut wink.gif
Är väldigt nyfiken på vad det kan vara huh.gif
mvh
Irene

Här kan du läsa!
http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...560&Steg=BLOMMA
Maggan H
Här gror, daggsalvia, dofttobak, guldgrävarblomma, husarknapp, kärleksblomster, lejongap, underblomma, dvärgpetunia, red baron, surfinia och tigeröga. Kunde helt enkelt inte bärga mig längre! Efter omskolning åker de ut i växthuset med lite hjälpvärme på nätterna. Jag väntar även på att dessa ska ploppa upp: afr. prästkrage, vit backsippa, fakirblomma, femtunga, flitiga lisa, kiwi, klocktobak, kyndelsporre, lichtie, lobelia speciosa, lyckliga lotta, marguerit, phyalis, påfågelsblomster, rambutan, ricin, röd majs, snöflinga, spansk peppar, tagetes, hängverbena. Och detta är bara första sådden.... biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Vad är guldgrävarblomma för något? / Helen
kerstin z5-6
kudzu-kul - den är växtvillig smile.gif
Zazu
CITAT (Hamilton @ 26-02-2005, 21:34)
CITAT (Zazu @ 26-02-2005, 20:57)
här har det grott: kudzu, lakritsrot, isop, spikklubba, kalikåblomma, porslinsklocka, dang- shen, syrenbuddleja, mandarin, carambole, tamarillo, chili (ros de mallorca, rocoto och peruvian purple), litchie, jättevädd, månvinda, viola jooi, lampborste och maskros.
sen så väntar jag fortfarande på  ett tiotal andra+ en hel del som jag inte sått än.

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

LAMPBORSTE!!

Nu är jag avundsjuk.................... ohmy.gif

Min älsklingsblomma!
Sådde i fjol men de dog.............alla 10....

rolleyes.gif Men jag önskar dig LYCKA TILL !

Jag hoppas det går bra för dig!

här har det grott ett 50-tal, men de är ju så små!
vill du ha lite frön kanske, jag har massor, pm:a din adress i så fall
Maggan H
Layia platyglossa, guldgrävarblomma, en kragblomma som är gul med vita kanter.
http://www.theodorepayne.org/gallery/pages...platyglossa.htm
Lady Hamilton
smile.gif
Maggan H
Jag köpte på tradera, kollade precis o den finns fortfarande. Denna auktion går ut om 18 timmar, jag har köpt av denna säljare och han är helt okej. Mina frö grodde på 1½ dygn, rekord!
http://www.tradera.com/auction/aid_11528438
Lady Hamilton
unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margareta Hansson @ 27-02-2005, 13:14)
Layia platyglossa, guldgrävarblomma, en kragblomma som är gul med vita kanter.
http://www.theodorepayne.org/gallery/pages...platyglossa.htm

Tack för svar! Jag hade aldrig hört talas om den blomman, den var jättefin. /Helen
kerstin z5-6
Här finns den
Layia platyglossa

5 us dollar -verkar vara en kul sajt smile.gif
Fredi
Så skoj äppelsolbruden såg ut när den ploppade upp!

Tyckte jag i alla fall.
roos
Här gror chilepeppar, pelargon, salvia, blomsterlönn, ampeljordgubb, törnrosas kjortel (äntligen..) och petunia. Jag väntar på pepparotsträdets frön ska gro men det verkar stendött. Några tips? Jag blötlade och sen har de fått stå rumstemp. Ska jag testa kylskåpet?

Jag har inte sått mina tomater än....lovade mig själv att vänta till den 1 mars...Väntan är snart över, det har kliat i fingrarna. Är riktigt stolt att jag klarat mig (om jag inte får stora såbegäret ikväll...)
Mvh från Skåne.
Ullet
Här är det nyligen nedkastat i jorden, violer, liatris ligustylis, olika sorters aklejor, rudbeckia "double decker", romersk riddarsporre, pelargon (ja, jag är kanske lite sen med den, men var ännu senare förra året o fick ursnygga pellisar för det, lix! *blinkar*) o nu ska jag så Alcea pallida idag, några övriga perenner. På nån vecka kommer fler frön från ett fröbyte vi gjort från en annan sida på nätet, riktigt trevligt det där. *ler* Har en hel del frön från egna perenner sedan i somras, få se om jag sätter några av dom i år. Kommer ju att se ut som en badboll om inte alltför länge så det gäller att inte ta sig vatten över huvudet. wub.gif
fruberglund
Tihi...nu börjar det andra bladparet komma på mina Isoper och i helgen åkte Riddarsporren och Svartögat i jorden också smile.gif

Vad det är härligt att se de små fröna växa och få liv...svårt att tänka sig egentligen...en del frön ser ju bara ut som svarta små bitar smile.gif

Nä, nu har nog fröna fått grepp om mig också unsure.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
haha smile.gif Sa jag att den där cramben grott .. jo det gjorde jag nog .. nåväl Heuchera fröna har blivit en gräsmatta -jisses .. Flackelblomster röda likaså tongue.gif
BjursBerit
Hmm...Detta är lite av vad som grott allt kommer jag inte nog ihåg just nu

wink.gif
Geum triflorum ,Galega officinalis,Echium amoenum,Echium russicum,Edraianthus serbicus,Elymnus canadensis,Disparcus chinensis,Cordynalis cheliantifolia,2 till av Clematis hirsutissima,Codonopsis ovata,Chaenorrhinum glareosum,Carex pendula,Carex ”Majken”,Anthyllis vulneraia coccinea, Scutellaria alpina,Scutellaria alpina "Moonbeam",Digitalis parviflora “Chocolat”,Carex comans “Milk Chocolate” och en massa olika sorter av campanula och heuchera har oxså kommit.
biggrin.gif biggrin.gif
Och idag började Pinellia tripartota “atropurpurea” titta upp. Sen har jag Mukdenia Rossi under bevakning.....det har kommit upp 8 st groddar men jag törs inte jubla än...(ifjol bevakade jag en rallarros, som blev väldigt ompysslad) biggrin.gif biggrin.gif
estet
CITAT (estet @ 19-02-2005, 17:53)
CITAT (estet @ 16-02-2005, 13:16)
Här har praktportlak, kattfot och borsttåtel grott, alla som behöver lång tid på sig...Tog bara 6 dar från sådd.
Önskar bara chilin & törnrosas kjörtel förstod det också  -de behöver titta fram snart smile.gif

Nuu tittar chilin upp. Perfa! I år blir den en förhoppnigsvis mildare sort än i fjol. "Slim Jim" tror jag den heter , en lång och smal sort. Förra året hade vi en habanero "Carribean Red" som man nästan gruvade sig för att äta. laugh.gif

Å för nån vecka sen kom Törnrosa upp ur sin sömn, chilin också.
Nu har allt som jag satte inne grott. Väntar en tid med de "snabbare" sorterna. Skönt med lite paus nu för de växer och mår bra under lysrören i källaren di små. Inget duschande och luftande på ett tag. smile.gif Jag har verkligen tappat stinget för fröer i år...Kanske beror på den usla förra sommaren. Har som sagt beställt många färdiga plantor i vår istället.
TeliaNet
har nu snaskat i mig en pomerans, en återstår.
nu får vi hoppas på att det gror.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (TeliaNet @ 01-03-2005, 18:37)

Har du lyckats smaska i dig en pomerans?? Urk! säger jag! Jag köpte en påse pomeranser när jag bodde i skåne för de var billiga (1kg 10kr), tyckte de var rätt så sura och äckliga efter en provsmakning, så jag torkade skalen för att använda till brödbak, och slängde resten.
TeliaNet
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-03-2005, 19:00)
CITAT (TeliaNet @ 01-03-2005, 18:37)

Har du lyckats smaska i dig en pomerans?? Urk! säger jag! Jag köpte en påse pomeranser när jag bodde i skåne för de var billiga (1kg 10kr), tyckte de var rätt så sura och äckliga efter en provsmakning, så jag torkade skalen för att använda till brödbak, och slängde resten.

pomerans?
de jag åt smakade som apelsiner.
Tesa
Sådde ett tiotal sorter (div) i lördags...idag hade iallafall Pärlhirsen grott... smile.gif
TeliaNet
käkade vidare på nästa pomerans och den var oätligt besk och sur.
på en sån frukt ficka jag ca 20 kärnor, jag trodde inte mina ögon.
pisanggoreng
Nu gror svartöga och scharlakanssalvia. smile.gif
Lady Hamilton
Nu har jag satt olika Tomater o har grott som bara den!
Även mina Dahlior, doroteablommor o himmelsblomma har grott.

Nytt o spännande för iår blir LUFFA CYLINDRICA = Tvättsvamp, är det någon som har någon erfarenhet av den?
Sulawesii
Är det ok att så tomat redan nu?
evelina
Ja du kan så tomater nu om du har tilläggsljus.
Jag sådde mina den 4/2 och skolar om dem två ggr i lite större krukor,då får jag kraftiga fina plantor. Om tomatplantan blir lite tanig och lång så är det bara att sätta ner hela stjälken under jord för det bildas nya rötter på den.
fruberglund
Tihi, nu gror ett par av Svartöga och några av Riddarsporrarna. Ska nog avvakta några dagar till innan de får komma under lysrör.

Vad roligt det här är, man springer ju och kikar hela tiden. Har varit helt tomt innan men tänk så glad man blir när det första fröet gror smile.gif
Sulawesii
För nån vecka sedan kom Hibiscus lasiocarpus upp. Likadant med den svarta Daturan, vad den nu heter.
Fjärilsblomster, Rävsvans, Kaplobelia och Smultronspenat kom upp nu i veckan.
pisanggoreng
Allt om Trädgårds sådd & förökningslista läste jag att bara 30-40 procent av svartögonen brukar gro.

Jag sådde 10 frön med förhoppningen att få 3-4 plantor.

Men statistiken bedrog mig, och alla tio fröna har grott! smile.gif rolleyes.gif laugh.gif
Agger
Skulle inte så alls, men nu blev det så(! laugh.gif ) Det är fullt i alla mina bänkar, men det finns ju krukor...

Det blev Petunia, Aster och Lövkoja, ska dela med mig av allt till kära Mor.
wub.gif Hon stackaren, bor i Sveriges mörkaste och tristaste lägenhet, så nu blir hon glad. smile.gif

Och nu SKA jag gå och plantera om krukväxterna NU.

Hejs Svejs!
Magnolia
Haha! Kanelbasilikan gror efter bara 4 dagar! Någon som vet hur den smakar? Jag fick den som ett gratisprov.
pisanggoreng
Det låter gott i varje fall! smile.gif
Blomstertanten
Såg nu att det börjat gro i krukan där barnbarnen satte clementinfrön ! rolleyes.gif

Måste ringa raringarna och rapportera !
Sulawesii
CITAT (pisanggoreng @ 08-03-2005, 12:36)
Allt om Trädgårds sådd & förökningslista läste jag att bara 30-40 procent av svartögonen brukar gro.

Jag sådde 10 frön med förhoppningen att få 3-4 plantor.

Men statistiken bedrog mig, och alla tio fröna har grott! smile.gif rolleyes.gif laugh.gif

Grattis!
kerstin z5-6
Jojo - ingen exakt vetenskap ...som sagt, men du är kanske ovanligt gröntummad?smile.gif Grattis -du kommer att få en jättesnygg klättervägg av svartöga i år då smile.gif
pisanggoreng
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-03-2005, 18:50)
Jojo - ingen exakt vetenskap ...som sagt, men du är kanske ovanligt gröntummad?smile.gif Grattis -du kommer att få en jättesnygg klättervägg av svartöga i år då smile.gif

Hehe... knapapst gröntummad..!

Detta är första året med "riktig" frösådd (tidigare har det bara varit en och annan tomat och en och annan chili). Det är ni alla som lockat och pockat, och nu är huset fyllt av små lådor...! biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon