Full version: Husmanskost
Sidor: 1, 2
Betty
OK, tack Wille! Nu blev det genast lättare att hitta den.
Klappgröt har jag inte ätit på år och dar... har för mig att jag fick halsbränna av den ... unsure.gif
Iza
Tack för kanonbra recept på kroppkakor. De 20 jag gjorde försvann på nolltid till 3 pers.
Anna i Örsjö
Jag lagar både husmanskost och mer exotiska rätter.
Här kommer ett recept som jag vet innehåller rätt så mycket socker men det behövs för annars smakar det inte som det ska.

Skånsk äggakaga (räcker till två jättehungriga)

8 ägg
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 nypa salt

Blandas ihop som en pannkakssmet

Gräddas i stekjärnet, helst den gamla sorten av gjutjärn med raka kanter. Rör om då och då, vänd den med hjälp av ett stort lock och grädda på andra sidan.

Servera med stekt fläsk och lingon. wub.gif wub.gif

Jag letar upp gamla kokböcker på loppmarknaderna under sommaren, sen använder jag dom som idé hjälp när fantasin har tagit semester. tongue.gif

Anna i Örsjö
Castea
Jag tycker mycket om husmanskost, och lagar det gärna.

Favoriter:

Pannbiff med lök.
Paltbröd med bogfläsk.
Köttgrytor.
Skomakarlåda.
Sjömansbiff.
Falukorv med spenat och potatis.
Pytt i panna.
Ärtsoppa.
Icapika
Hmm, jag har nyss fått upp ögonen för husmanskost. Men sambon vill absolut inte ha det och det är lite trist att stå och göra t.ex. rotmos bara till sig själv... Så jag äter det på jobbet istället tongue.gif... Ärtsoppa kan sambon äta, men det vägrar jag...
Virgo
Jamen, vad har du för sambo?
Äter han inte ens slottstek? Pannbiff? Dillkött?
Blomstertanten
CITAT (Icapika @ 21-04-2005, 19:59)
Ärtsoppa kan sambon äta, men det vägrar jag...

unsure.gif Ärtsoppa är väl husmanskost ?
Så du ser att även sambon äter husmanskost ! tongue.gif
gammelnalle
usch...

detta var ingen bra tråd....

gissa om jag blev hungrig....

Pitepalt, oj oj oj
Kroppkakor mums
Skånsk Äggakaka .... jag dreglar.....
och... och... och...

jag måste nog vädja till de ansvariga här på odla.nu att ta bort hela tråden.....

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
netaave
Kan du skriva in receptet på skomakarlåda?
Vi gjorde något mamma kallade för skomakarlåda när jag var liten, då förvällde hon purjobitar lika långa som prinskorv, lindade en baconskiva runt varje purjo, ställde sedna dom och prinskorvar i en ugnsform, täckte med potatismos och gratinerade.
Jag har sen förstått att det var hennes egen variant på skomakarlåda och skulle vilja veta vad det är på "riktigt"
Lassila
Skomakarlåda.
Är en stekt skiva oxfilé som toppas med knaperstekt bacon, och till detta har man potatismos som man lägger en "go" klick persiljesmör på toppen.

En riktigt go klassiker som man ser aldeles för sällan på menyerna nuförtiden.

sad.gif
netaave
CITAT (Lassila @ 22-04-2005, 12:48)
Skomakarlåda.
Är en stekt skiva oxfilé som toppas med knaperstekt bacon, och till detta har man potatismos som man lägger en "go" klick persiljesmör på toppen.

En riktigt go klassiker som man ser aldeles för sällan på menyerna nuförtiden.

sad.gif

Men det blir ju ingen låda om man serverar moset till.

Hittade det här när jag Googlade

Skomakarlåda 4 pers

400 gram oxfilé
200 gram bacon
Margarin
Salt
Svartpeppar
1 dl rödvin
2 dl kaffegrädde
Kokt potatis
Smör
Salt
Muskot
Riven vällagrad ost
Bryn oxfiléskivorna tillsammans med det strimlade baconet i lite margarin eller olja. Krydda med salt och svartpeppar.
Tillsätt rödvinet och kaffegrädden och låt såsen koka ihop en liten stund.
Pressa dem kokta varma potatisen. Rör ner lite smör samt krydda med salt och muskot.
Spritsa upp moset på en tallrik. Riv över osten och gratinera det hela i ugnen en liten stund tills det fått fin färg.
Lägg köttet och baconet ovanpå. Slå såsen runt om samt dekorera med persilja.
Lassila
Ja numera finns inte dom där portionslådorna kvar hos restaurang grossister så man får lägga på talrik direkt och vill man ha färg på moset så sätter man talriken 10 sek i salamandern, det är samma sak med de klassiska snaps gummorna de finns nästan inte heller kvar mad.gif

Starta ett korståg för bevarandet av gammal hederlig svensk matkultur. biggrin.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon