Full version: Husmanskost
Sidor: 1, 2
Virgo
Halloj,
Undrar hur många av er som lagar riktig hederlig husmanskost lite då och då ett par gånger i månaden.

Typiska husmanskoster är herrgårdsstek,slottstek, kåldolmar, rotmos med fläsk, dillkött, falukorv med pepparotssås, raggmunk,potatisbullar, ärtsoppa, bogbladsstek (finns inte längre kvar med ben, sen några år), kött o grönsakssoppa, spenatsoppa med ägghalvor, lappskojs osv.
Ina
Jag gör rotmos och fläsklägg, potatisbullar, ärtsoppa, spenatsoppa, får i kål, bruna bönor... inte jätteofta, men det händer lite då och då.
KURT
Vad är husmanskost? Kåldolmarna är ju inlånade från Turkiet, betyder det att även annan inlånad mat blivit husmanskost?

Pizza?
spaghetti och köttfärssås?
netaave
Fläsk med löksås, kåldolmar, köttsoppa, Isterband med stuvad potatis, tror jag räknas som husmanskost eller husmorskost hos oss. tongue.gif
pejori
här är en till som lagar husmanskost. smile.gif smile.gif
kåldolmar, kålpudding, kallops, ärter med fläsk, rotmos, falukorv, dillkött raggmunk smile.gif
det är lättare att räkna upp vad jag inte lagar. wub.gif wub.gif
evelina
Jag gör husmanskost till och från, man glömmer så lätt bort den gamla hederliga maten.
Idag blir det strömmingflundrer med potatismos (riktig) jag gör många flundrer och lägger in i ättikslag, gott på hård smörgås. MUMS tongue.gif
mulle
Det här med husmanskost är lite roligt hos oss...
Min mamma var en usel kock och hennes mat - oftast husmanskost - var smaklös och urtrist. Jag har, antagligen därför, aldrig brytt mig om att lära mig laga husmanskost - trots att jag älskar att kocka!
Min man, däremot, har vuxit upp med en mamma som lagar supergod husmanskost. Han har lärt sig av henne och därför är det också han som fixar våra lådor, dolmar och vardagssoppor medan jag gör det mer exotiska.
Men med alla etnorestauranger och trender idag är det å andra sidan nästan den gammaldags husmanskosten som är mest exotisk. Och den uppskattas också som bjudmat.
En granne fyllde 60 för ett år sedan. Hon bjöd 70 personer på kokt strömming med potatis och det förtjusta sällskapet åt så att dom nästan storknade!
Förresten så har ni i Sverige en husmansrätt som jag avgudar, kroppkakor!!! Är de svåra att laga?
Mulle
kristerh
Till helgen händer det ibland att jag gör husmanskost.
Men aldrig i veckorna, det har jag inte tid med wink.gif
krister
anna_rispan
Jag "lagar" inte så mycket. Men färdiga kåldolmar tycker jag om. Grönskakssoppa med klimp, mammas klimp, inte den slibbiga som står i receptboken, brukar jag göra. Har faktiskt gjort korvkaka, känner mig ensam om att äta korvkaka....

Kroppkakor är jättegott. Har inte provat att göra det än, det ser inte så svårt ut egentligen. sleep.gif
mulle
Korvkaka!!!???? Vad är det?
Mulle
anna_rispan
Korngryn, vatten, mjölk, lök, stekfett, lever, russin, ägg, sirap,salt, peppar, mejram. Sen gräddas det som köttfärslimpa.

Obs detta är en besrkivning av innehållet i korvkaka!!
Ina
Mulle! Det är en pudding eller låda gjord på korngryn och lever!

Hehe... såg att anna hann före...
Virgo
CITAT (KURT @ 15-02-2005, 14:21)
Vad är husmanskost? Kåldolmarna är ju inlånade från Turkiet, betyder det att även annan inlånad mat blivit husmanskost?

Pizza?
spaghetti och köttfärssås?

Det finns ju en massa gamla rätter som är influerade av utländska kök.

Kåldolmar räknas efter vad jag vet till svensk husmanskost. Ursprungligen så kommer ju rätten från Turkiet, men med vinblad istället för kålblad

När jag var i Turkiet och frågade efter vindolmar så skakade de bara på huvudet. Antingen förstod dom inget eller oxå ville dom bara bjuda på "utländsk" mat. Men en "restaurangägare" sa att det var "säsongsmat"? Men jag kunde få det om några dagar. Det är inte lätt om man inte kan turkarnas språk o dom kan bara några meningar på engelska.

Spagetti o köttfärsås blir nog aldrig "svensk husmanskost" Och absolut inte Pizza

Man får nog kika i gamla kokböcker för att avgöra vad som är gammal hederlig svensk husmanskost.

Och sen finns det säkert en massa gamla gubbar och gummor ute i stugorna och rynkar näsan åt t.ex ris och pasta i alla dess former.
Virgo
CITAT (mulle @ 15-02-2005, 16:52)
Förresten så har ni i Sverige en husmansrätt som jag avgudar, kroppkakor!!! Är de svåra att laga?
Mulle

Så här gör man enkla kroppkakor smile.gif
*Felix matte*
Här lagas husmanskost flera dagar i veckan biggrin.gif t.ex ikväll har ärtorna lagts i blöt... ärtsoppa & plättar till middag imorgon.... kåldolmar köper jag Dafgårds ostekta men all annan mat är hemlagad. Kålpudding tillhör favoriterna och också köttsoppa med potatis, grönsaker och klimp.

Bogbladsstek med ben brukar finnas att köpa i våra butiker...på somrarna skivat och ibland färdigkryddat för grillen.

Laga mat är roligt och att det tar tid gör inget i vårt fall för vi är fritidsanalytiker bägge två.
Virgo
CITAT
t.ex ikväll har ärtorna lagts i blöt... ärtsoppa & plättar till middag imorgon..

Va....? Äter ni ärtsoppa o pannkakor på onsdagar däruppe i Norrland? ohmy.gif
kerstin z5-6
Ja för vi är eljest smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hört talas om att ärtorna ska ligga iblöt Virgo wink.gif
Virgo
jo det har jag , men frågan var om ni äter ärtsoppa på onsdagar däruppe i norrland. Här i södern så avnjutes ärtsoppa med fläsk och pannkakor med sylt och grädde på torsdagar.
*Felix matte*
Vi är inte så noga med vad som ska ätas viss dag tongue.gif
Ärtsoppa och plättar med sylt... gräddade i gjutjärnssmåplättlagg (långt ord) smakar lika gott på onsdag som slottstek en torsdag tongue.gif biggrin.gif
netaave
Fritidsanalytiker biggrin.gif biggrin.gif det ordet gillar jag! laugh.gif
Eva i Skåne
Visst gör jag kålpudding, grönsaksoppa, pannbiff med lök, fläskpannkaka (har väl ingen nämnt ännu tongue.gif )och annan husmanskost någon gång i veckan. Just dessa rätter är inget som tar särskilt lång tid,

men ändå känns det mycket enklare att koka pasta och göra en köttfärssås wink.gif

Pannkakor med sylt är inte dumt Virgo, men grädde till... Nej tack, det har vi bara till våfflor. biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (anna_rispan @ 15-02-2005, 16:57)
Kroppkakor är jättegott. Har inte provat att göra det än, det ser inte så svårt ut egentligen. sleep.gif

Mums !

Kroppkakor är supergott ! wub.gif
Speciellt hemgjorda med skirat smör och rårörda lingon rolleyes.gif
Tur att sonen har lika god smak som jag ! tongue.gif
Virgo
Det är ju ett måste med grädde (vispad) till pannkakorna
anna_rispan
Ja om fläskpannkaka räknas som husmanskost så lagar jag i allafall det. Jippi! tongue.gif
lisselbo
Jodå, några gånger i veckan blir det husmanskost. Panbiff med lök och kokt potatis med hemgjord brunsås. Ungarnas favorit är nog stekt potatis, korv, bacon och ägg ( fast bacon kanske inte räknas som svensk husmanskost? ).
Pannkakor och plättar med ärtsoppa som förrätt.
Stuvade makaroner och falukorv är ju inte heller helt fel, makaronerna då smaksatta med muskot.
~Marie~
lotta_
Vår middag idag var raggmunkar, rimsaltat stekt sidfläsk och lingonsylt. Jättegott. Det räknas väl som husmanskost, eller?
Fenja
Jag lagar snudd på all mat från råvaror och mestadels blir det husmanskost, långkok och liknande.
Mvh
Fenja
*Felix matte*
CITAT (Fenja @ 16-02-2005, 18:56)
Jag lagar snudd på all mat från råvaror och mestadels blir det husmanskost, långkok och liknande.
Mvh
Fenja

Så är det hemma hos oss också biggrin.gif
enda halvfabrikat vi köper är kåldolmar... annars är allt lagat från grunden...grytor och långkok... är ju bara sååå gott
gratänger gillar jag också... såna med mycket grädde...har ju en massa kalorier som kanske inte passar alla... tongue.gif

javisst ja... jag älskar soppor... såna där i påsar... de är ju halv- eller kanske rentav helfabrikat, jag lägger till en eller ett par ingredienser och avnjuter med knäckebröd och ost wub.gif äter det till frukost eller mellanmål ibland. biggrin.gif
netaave
Här är det ungarna som gör kåldolmspaketen, jag sätter en korkskruv i kålhuvudet när det kokar så skalar jag av bladen vartenefter de blir mjuka. Sen klickar dom på smeten och rullar ihop.
Mikaela
Jag har nyligen fått en massa lingonsylt skickat ner till mig (Ungern) så nu lagas det husmanskost för fullt. Kåldolmar, raggmunk, köttbullar m brunsås, fläskpannkaka och hemmagjorda kroppkakor (det var ganska enkelt att göra och dom smakade precis som dom ska göra!! ohmy.gif )

Har fått anjovisfiléer också så nu blir det Jansson i helgen, trots att det inte är jul smile.gif

Mvh Mikaela
fruberglund
Åhhh, vad länge sen jag åt falukorv med pepparrotssås.

Äter inte falukorv så ofta längre eftersom det är så väldigt fett, har nog inte ätit det sen jag började på VV för 2 år sen.

Visst finns det fettsnålare alternativ att köpa men de är så jädra dyra så då får det vara.
Dr_Westerlund
Pepparrotskött är en klar favvo hemma hos oss. Med pressgurka mmmmums.
Isterband med stuvad potatis o rödbetor är inte fel. Istället för bogbladsstek brukar jag helsteka en kotlettrad och servera med gräddsås o äppelmos.

Hjälp vad hungrig jag blev. Köttfärslimpa står på kvällens meny.
mulle
Tack Virgo för receptet - nu ska jag laga kroppkakor!!!!
Och korvkaka (fniss)... Det är ju det som hos oss heter leverlåda!!!
Mulle
Agger
Vad som betraktas som husmanskost är ju olika beroende på var man bor. Här uppe i Norrbotten (Och särskilt här i pitedalen) är ju palt husmanskosternas husmanskost. Så det lagar jag titt som tätt.

Köttsoppa, stuvade makaroner med korv och fläsk, söndagssteken (gör man ju gärna på fredag), köttbullar, fläskpannkaka, fisk i alla former...mm.mm.
Det är mycket jag kallar husmanskost.

(surströmming biggrin.gif biggrin.gif )
netaave
Om man äter falukorv med pepparrotssås så kokar man väl den, och då försvinner mycket fett i kokvattnet. Det häller man bort sen.
Delikorven är för övrigt helt ok tycker jag. Både smak och fettmässigt.
estet
CITAT (Virgo @ 15-02-2005, 12:48)
Halloj,
Undrar hur många av er som lagar riktig hederlig husmanskost lite då och då ett par gånger i månaden.

Typiska husmanskoster är  herrgårdsstek,slottstek, kåldolmar, rotmos med fläsk, dillkött, falukorv med pepparotssås, raggmunk,potatisbullar, ärtsoppa, bogbladsstek (finns inte längre kvar med ben, sen några år), kött o grönsakssoppa, spenatsoppa med ägghalvor, lappskojs osv.

De där rätterna har jag aldrig lagat hemma...min sambo frågar inte efter de heller. Möjligvis att jag träffar på dem på jobbet men då äter jag annat.

Husmans är jag jättedålig på att äta/laga hemma. Janssons -några gånger per år. Fläskpannkaka har jag ätit 1 gång sen jag flyttade hemifrån -93 ohmy.gif. Köpesburkar av sill, kokt ägg o potatis -nån gång per år.
Gör inte palt, strömming, löja, älgkött, renskav heller.
Jag kanske återkommer när jag kommer på nåt som är husmans!
Yin o Yang
Vi lagar mycket husmanskost wub.gif både jag och min gubbe. Det är gott, roligt och billigt. Till favoriterna hör rotmos, pannbiff med lök, ärtsoppa och olika strömmingslådor smile.gif. Jag tycker det är en myt att husmanskost är krångligt och tar lång tid. Många andra rätter är betydligt krångligare att laga till.
Anki på Öland
CITAT (estet @ 23-02-2005, 01:19)
Husmans är jag jättedålig på att äta/laga hemma. Janssons -några gånger per år. Fläskpannkaka har jag ätit 1 gång sen jag flyttade hemifrån -93 ohmy.gif. Köpesburkar av sill, kokt ägg o potatis -nån gång per år.

Vad 17 äter ni för något då???
Anki
Betty
Världen är full av människor som äter annat än svensk husmanskost... rolleyes.gif
Ina
Utöver rotmos och fläsklägg, potatisbullar, ärtsoppa, spenatsoppa, får i kål, bruna bönor som jag nämnde i mitt första inlägg i den här tråden äter vi massor med olika maträtter... Ofta indiskt, thailändskt eller kinesiskt... hemkompnerade recept av olika slag... lax, kyckling, färsrätter av varierande modell och kryddstyrka... sushi... goda soppor, t ex med kycklingfrikadeller och tunna spaghetti...
Så husmanskosten är väl inte det som överväger, men den finns med den också! smile.gif
Virgo
CITAT (Betty @ 23-02-2005, 17:24)
Världen är full av människor som äter annat än svensk husmanskost... rolleyes.gif

Du har alldeles rätt Betty!

Säkert 99% som inte äter svensk husmanskost ohmy.gif
Berith
Köttbullar! åt vi idag, det är väl husmanskost? wink.gif

Stekte 250 köttbullar och 15 stora tjocka biffar, en del åker ner i frysen, andra äts färska. Köttbullesmörgås..... mums! wub.gif
estet
CITAT (Anki på Öland @ 23-02-2005, 10:24)
CITAT (estet @ 23-02-2005, 01:19)

Vad 17 äter ni för något då???
Anki

Mat med influenser från thai, mexi, grekiskt, sydeuropa, mellanöstern, indien, karibien. Älskar duktigt stark mat med vitlök, chili och koriander försöker ha i det i nästan det mesta. smile.gif
Virgo
Om vi håller oss till den svenska husmanskosten, så finns det en bok på rean och boken har många klassiska recept på husmanskost med vackra bilder på maten.
har inte isbn numret men boken kostar bara 69 eller 79 spänn alltså vad en fransyska kostar till extrapris.
Betty
Vad heter den boken?
Virgo
kommer inte ihåg nu excakt, men något liknande som Svensk husmanskost,
svensk mat , bild på framsidan på en präktig kock sleep.gif
Betty
OK, ska ta mig en ordentlig titt - hoppas jag hittar den. Svensk husmanskost hör inte till mina största kunskaper... smile.gif
netaave
I akademibokhandlarnas reakatalog finns ingen sån bok om husmanskost, det närmaste jag kommer är Görn Helleblads "Helleblads köksskola" men det finns ju fler liknande kataloger.

Jag införskaffade Anna Bergströms bok "Kärlek, oliver och timjan" den är helt underbar.
*Felix matte*
Kan det vara den här boken unsure.gif
Virgo
Nej den boken är det inte.
Nu har jag tagit reda på titeln

Den heter Svenska köket och skriven av Mästerkocken Björn Halling
Det finns recept från klappgröt till slottstek
Färgbilder på varje rätt och bra recept att "koka" efter.

ISBN 91-7125-077-8

79 spänn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon