|
Lady Hamilton
16-02-2005, 21:19
Halloj! Är bara nyfiken på om det är många som tänker åka dit? Och kanske ni har något tips på något som man "bara inte får missa" Själv åker jag dit den 9/4 Och det blir min första trädgårdsmässa
Christina i Taxinge~
16-02-2005, 21:32
Jag är där en dag varje år - oftast fredagen (i år 8/4). Det som är det viktigast för mig är nog att träffa andra forumister! Det är verkligen roligt! I övrigt är det mycket "trängas med folk" så utrusta dig med bra skor och tålamod, kanske ett par huvudvärkstabletter i väskan  och ett leénde på läpparna så får du säkert trevligt. Titta igenom föredragslistan på Mässans hemsida och kolla om det är nåt föredrag du vill lyssna på. Det är ofta intressant och ger en stunds skön avkoppling för fötter & rygg  Men jag är ju gammal förstås...
kerstin z5-6
16-02-2005, 22:00
jag är där fre lö o ev sö
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2005, 22:07
Jag kommer också vara där men jag vet inte vilken/vilka dagar jag är där.
Det ställe jag inte brukar missa är området med alla sällskap där kan man hitta kul växter som man inte brukar hitta i den vanliga trädgårds/blomsterbutiken.
Åker givetvis dit! En av årets händelser! Men som tidigare sagts - bra skor med mjuk sula på cementgolven! Och jag rekommenderar även en vattenflaska! Det är ibland långa köer till cafeer och matställen. Jag tar dessutom med en liten pirra, för min rygg orkar inte släpa på diverse inköp i timmar. Det finns inlämning mot avgift vid entreerna, men vem orkar dit om man är i andra änden av lokalen när man köper något tungt? Man blir trött men lycklig!  Jag brukar åka dit sen lördageftermiddag, ungefär när alla turistbussar börjar avvika och 08-orna börjar längta efter middag. Då finns både parkering och utrymme i mässhallarna. Alternativt kan man vara väldigt morgonpigg! Om man ska "fyndshoppa" är det sen söndagseftermiddag som gäller. Då säljer de ut det de inte vill släpa hem igen!
Samma här, dessa sällskap gillar jag att besöka Fuchsia/ pelargon/ S:t Paula/ Klematis sällskapen och Rockdala, Orkidéhuset. Så ska jag hämta mina rosor av Flora Linnea som jag beställt i vinter. Det är roligt bara vara där bland allt trädgårdsfolk, ströva runt och titta, ta en bit mat, ha trevligt.
Caprice
16-02-2005, 22:51
#räcker upp handen# Självklart kommer jag att vara där... Finns alltid något kul att köpa, något kul att se... Och för det mesta stöter man ihop med någon bekant.... Förhoppningsvis har alla Odlaknappar kommit ut till dess, då känner vi igen varandra...! Caprice
Lady Hamilton
17-02-2005, 07:18
 Vad kul att ni ska dit, o tack för alla tips o råd. Själv kommer jag att anlända STÅNDS MÄSSIGT I LIMOSIN  , nä jag skojar jag kommer med En fullpackad TURISTBUSS o som alla andra turister kommer jag säkert att jaga runt o se allmänt förvirrad ut! Jag har ju endast 52mil enkel resa o sedan ska vi ju hem också! Hoppas att ni har era knappar på er! Vem vet kanske jag törs hälsa om jag ser någon av er!
Jag kommer att vara där för 1:a gången... Nu har jag bråkat klart med mässarrangörerna... (vi hamnade bland konstnärerna..  ) Här är vår monter..Jag bjuder alla forumister på köttätande té... Vi hoppar av Liseberg så ni som vill dricka té med oss är välkomna hit istället...
Monica M zon 4
17-02-2005, 09:51
Tyvärr, jag kommer inte. Hade tänkt ta mig upp men tiden räcker inte till. Jag kommer att besöka Tjolöholm och Liseberg. Å kommer att ha knappen på mig så hälsa på mig om ni ser mig i vimlet! Synd att man inte fick se Adrians läckra blommor på Liseberg.
kristerh
17-02-2005, 11:17
jag brukar anlända på fredagen vid lunch krister
Gunvor Nilsson
17-02-2005, 12:36
CITAT (Annki @ 16-02-2005, 22:17) Och jag rekommenderar även en vattenflaska! Det är ibland långa köer till cafeer och matställen. Ja och det finns en kö till som brukar vara lång  så använd vattenflaskan med måtta! Och Adrian, jag tackar för erbjudandet av köttätande théet och hoppas på att gå ifrån mässan några kilo lättare! /Gunvor
kristerh
17-02-2005, 13:08
CITAT (Gunvor Nilsson @ 17-02-2005, 12:36) och hoppas på att gå ifrån mässan några kilo lättare! /Gunvor Har du så mycket mynt med dig krister
ninnisky
17-02-2005, 13:39
CITAT (adrian @ 17-02-2005, 09:32) Vi hoppar av Liseberg så ni som vill dricka té med oss är välkomna hit istället...  Så synd, jag som hade tänkt hälsa på dig på Liseberg!
Tyvärr, ledsedn för det men hittar jag nåt alternativ ett annat datum i denna trakt så kommer vi...  . Jag letar t.ex efter marknader runt göteborg... Nu är en bokad i Halmstad... 22-24 Juli LAXIVALEN Halmstad (lite närmare göteborg kanske...
Lady Hamilton
17-02-2005, 18:23
CITAT (Gunvor Nilsson @ 17-02-2005, 12:36) Och Adrian, jag tackar för erbjudandet av köttätande théet och hoppas på att gå ifrån mässan några kilo lättare! /Gunvor Spara lite till mig! Jag kommer på Lördagen
astrid.m.s
17-02-2005, 18:36
Jag ska åka bussresa tillsammans med min mamma och mina mostrar. Det ska bli kul och spännande att besöka denna mässa. Undrar om man hinner se allt, det är väl så stort. Vad bra att få lite råd på vad man ska tänka på av er med den erfarenheten! Hamilton, vi kanske åker i samma buss? Har några mil längre än dig. Ser verkligen fram emot denna resa och man åker väl knappast hem tomhänt heller!
kerstin z5-6
17-02-2005, 18:40
En kamera är inte dumt , många roliga ideer som kan förverkligas i lite eller stor skala hemma i trädgården sen  Hoppas vi ses
Lady Hamilton
17-02-2005, 18:46
CITAT (astrid.m.s @ 17-02-2005, 18:36) Hamilton, vi kanske åker i samma buss? Har några mil längre än dig. Ser verkligen fram emot denna resa och man åker väl knappast hem tomhänt heller! Jag har "laddat" med små stabila kartonger som tål att "hanteras"i bussen o jag kommer att använda en stor drag väska inne på området
Ska också dit... Torsdag eller fredag, tidigt. Bekväma dojor och en liten picknickkorg medtas! Det är så ohutligt dyrt att fika där....måste ju lägga pengarna på viktigare saker...
160kvm stort hus
17-02-2005, 20:39
Hej! jag kommer att hänga på låset på fredagen. Minst folk då tycker jag.. ( har bara lördagar att jämnföra med ) Det ska bli såå kul!! Köper alltid en saint paulia.. Undrar vad det blir i år?? Funderar på att ha med mig en pirra eller liknande.. Fan att man inte har barn, då hade man ju kunnat ta med sig barnvagnen... Får väl be sambon att vi jobbar på det, finns det snabbjäsning? En tanke bara, hur stor BUDGET ska ni ha med er iår. Förra året ahde jag 800, det räckte inte långt. Ett tips är att ta med sig matlåda, matställerna är ofta fulla och skitdyra. Sist satt ajg i ett lugnt hörn och mumsade pannkakor.. Vi ses!! Mvh G
Kanske vi kan träffas någonstans och mumsa matlådor? Någonstans vid huvudingången? En liten fällbar pall kanske kan vara något också att ha med sig? Kan se framför mig hur Odlas mässproffs anländer beväpnade till tänderna med: foträta skor, vattenflaskor, matlådor, pallar, pirror, stora plånböcker och bärare som tyst och tålmodigt kånkar på inköpen....
160kvm stort hus
18-02-2005, 10:08
Ha ha sollan, det låter helt riktigt.. *ler* Glöm inte tropik hjälmen oxå, sen är alla mina "fördommar" besannade.. Som sagt, jag kommer att hänga på låset på fredagen, kanske kan träffas vid lunchtid för en välbehövlig "paus"? Tyvärr får jag släpa på allt själv eftersom min "släpnisse" är allergisk och vägrar gå in där. Trots att jag har sagt att det inte är nån fara att vara där. Det är ju inte så många starkt luktande blommor direkt.. Mvh G
kristerh
18-02-2005, 11:41
CITAT (Sollan @ 18-02-2005, 08:54) Kanske vi kan träffas någonstans och mumsa matlådor? Någonstans vid huvudingången? En liten fällbar pall kanske kan vara något också att ha med sig? Kan se framför mig hur Odlas mässproffs anländer beväpnade till tänderna med: foträta skor, vattenflaskor, matlådor, pallar, pirror, stora plånböcker och bärare som tyst och tålmodigt kånkar på inköpen....  Och något att kissa i  kanske en kateter krister
kristerh
18-02-2005, 11:43
CITAT (16kvm stor balkong @ 18-02-2005, 10:08) Det är ju inte så många starkt luktande blommor direkt..
Mvh G nej men stinkande kärringar brukar det vara gott om (parfym den där sorten som 55+ brukar ha) huva! krister
Tropikhjälm, det köper jag direkt! Sedan måste man ju ha vandringsstav också så man kan fösa bort folk som är i vägen vid intressanta montrar....
Gunvor Nilsson
18-02-2005, 12:46
CITAT (kristerh @ 17-02-2005, 13:08) CITAT (Gunvor Nilsson @ 17-02-2005, 12:36) och hoppas på att gå ifrån mässan några kilo lättare! :)
/Gunvor Har du så mycket mynt med dig krister Nä, men jag trodde det var ett nytt bantningsthé! /Gunvor
160kvm stort hus
18-02-2005, 13:39
Krister och sollan!! Ni är roliga ni!! Ang att kissa är det väl bara att köpa ett storpack med libero. Torrt hela dagen, eller hur var det nu?? Men nu kom vi nog ifrån ämmnet.. Hur stpr budget ska ni ha med er om man får vara nyfiken? Jag funderar på en 1000 minst. Helst två... MvhG
kristerh
18-02-2005, 14:39
CITAT (16kvm stor balkong @ 18-02-2005, 13:39) Hur stpr budget ska ni ha med er om man får vara nyfiken?
Jag funderar på en 1000 minst. Helst två...
MvhG jag brukar väl handla för nånstans mellan 1.500:- och 3.000:- krister
Lady Hamilton
18-02-2005, 15:27
CITAT (Gunvor Nilsson @ 18-02-2005, 12:46) CITAT (kristerh @ 17-02-2005, 13:08) CITAT (Gunvor Nilsson @ 17-02-2005, 12:36) och hoppas på att gå ifrån mässan några kilo lättare! /Gunvor Har du så mycket mynt med dig krister Nä, men jag trodde det var ett nytt bantningsthé! /Gunvor  Tyvärr! Om thét är KÖTTÄTANDE - förlorar du endast muskler Så visst vi kommer att ha minskat i vikt
kristerh
18-02-2005, 15:58
CITAT (Sollan @ 18-02-2005, 12:03) Tropikhjälm, det köper jag direkt! Sedan måste man ju ha vandringsstav också så man kan fösa bort folk som är i vägen vid intressanta montrar.... Varför inte en elpistol, som ger lite stötar  det borde vara effektivt krister
160kvm stort hus
20-02-2005, 12:09
Men Kristerh då.. *skrattar* Bara du lägger unadan den till lunchen..
kristerh
21-02-2005, 10:00
CITAT (16kvm stor balkong @ 20-02-2005, 12:09) Men Kristerh då.. *skrattar* Bara du lägger unadan den till lunchen..  Jag lovar, dessutom används den bara vid trängsel, så att jag själv kommer fram
Vilka bra tips!!! Jag har ett par frågor till - hur är parkeringen ordnad? Skall man betala i automat och, om svaret är ja, vilka myntvalörer ska man ha med? (Eftersom jag måste växla från euro så är det viktig information!) Och så undrar jag om man kan traska ut till bilen med inköpen och sedan komma in igen? Jag kommer till mässan på fredag. Mulle
kristerh
21-02-2005, 11:45
CITAT (mulle @ 21-02-2005, 11:03) Vilka bra tips!!! Jag har ett par frågor till - hur är parkeringen ordnad? Skall man betala i automat och, om svaret är ja, vilka myntvalörer ska man ha med? (Eftersom jag måste växla från euro så är det viktig information!) Och så undrar jag om man kan traska ut till bilen med inköpen och sedan komma in igen? Jag kommer till mässan på fredag. Mulle parkeringarna kan jag inte svara på eftersom jag åker tåg, parkeringsautomaterna har jag för mig tar alla kort, visst kan du gå ut och in om du visar biljett, men kolla först innan du går ut att det är ok, har för mig att de har en separat grind för detta. krister
Tack! Det är bra att veta om man ska förse sig med kärra och ryggsäck eller om man kan avlasta sig i bilen om det blir för många lökar och krukor.... Mitt finländska bankkort fungerar inte i Sverige men om automaterna tar alla kort borde ju MasterCard vara OK. Mulle
Caprice
21-02-2005, 12:25
Mulle, Det är femmor och tior som gäller... Kostar typ 50:- för hela dagen...
Finns en parkering på andra sidan Huddingevägen, dvs det tar 3 min extra att gå... tror det är gratis där...
Och du kan gå ut med inköpen och gå in igen... Spara kvittot som du visar i entre´n....
Caprice
Sommartorparn
21-02-2005, 12:36
Ju mer jag läser i denna tråd desto mer lust får jag att INTE gå till den där mässan. Verkar mest av allt plågsamt: mycket folk, trötta fötter, dyra fik, dyra parkeringar.... Kan ni säga mig en enda positiv grej som skulle kunna locka mig till ett besök?
Alla trevliga forumister!
kristerh
21-02-2005, 13:15
CITAT (Sommartorparn @ 21-02-2005, 12:36) Kan ni säga mig en enda positiv grej som skulle kunna locka mig till ett besök? shopping av div plantor...  och annat som hör till trädgård o odling förra året köpte jag ett blombord av gjutjärn som en lite större piedestal i 3 vån... lite tungt att släpa på på tåget... krister
Och mitt Köttätande Té (som inte ÄTER kött...).. Det ÄR kul här dessutom så är det ju inte bara "växterna" utan själva gemenskapen, det ska bli kul att få se Odlaforumisterna här, än så länge har jag bara träffat...2st tror jag ifrån Odla.. (Ina och...Ingrid kanske..?) Alla från odla måste komma och visa sig hos mig så ni får lite Té + att vi får träffas, sen kan ni ju se växterna som jag tjatat om i all tid och otid...  . Absolut inget köptvång utan endast kul att få ansikten på era nick..
Ewa smålänska höglandet
21-02-2005, 13:28
Det finns ett garage under hallarna att parkera i
/Ewa zon 4-5
160kvm stort hus
21-02-2005, 13:46
Sommartorpan!!
Typ allt, att bara titta på alla fantastiska blommor och arrangemang.. ( stavning?? ) Är helt underbart!! Förra året var det en trä eka där som var fylld med blommor!! Och alla trevliga människor ( även om dom är många ) med et är ju det som är hela grejen!! Att så många människor med gemensamt intresse samlas på en och samma plats...
Mvh G
Lite trängsel får man väl stå ut med, en underbar dag med massor att köpa, och titta på. Nej, det är MIN dag och jag har bara trevligt, så mycket trädgårdsfolk på samma ställe, det är en härlig gemenskap  Och få rumla lite växter kanske ovanliga, är bara kul.
kerstin z5-6
21-02-2005, 20:23
ideer inspiration och oss :)men var ses vi ? Förutom hos Adrian där vi blir uppätna ?
mollys_matte
21-02-2005, 21:23
Jag funderar ev på att ta en bussresa upp, men är lite nojjig, och sen efter att jag läst denna tråden funderar jag lite... Det verkar ju kanonskojigt, men behöver man verkligen ha så mycket pengar med sig? Jag är ju ganska "ny" i trädgårdssammanhang, men jag vet ju att jag har lätt för att köpa saker som verkar "bra"... Sen är det ju mässan i Örebro helgen innan... *ojoj* Jag vet inte hur jag ska göra, plus att jag inte har någon likasinnad att ta med mig (förutom min inte alltför världsvana farmor som inte är ett bra alternativ) jag vet helt enkelt inte om jag törs
kerstin z5-6
21-02-2005, 21:57
Du törs - behållningen är inte de antal kronor man har med utan de antal forumister man träffar och de nya intryck o ideer man får , några pellissticklingar o ibland nån magnolia har åkt med hem men jag flyger så kassvis med växter går inte  .. Sen har alla firmor brochyrer -även de som säljer perenner på postorder -Man MÅSTE inte handla ett barr .. kom du -du törs ..
Lady Hamilton
21-02-2005, 22:06
 Jag hoppas att om ni fått era knappar att ni bär dem på er.  Då kanske till o med jag vågar gå fram å hälsa................. I allafall på er som jag känner igen
LenaTuring
21-02-2005, 23:14
Ska till mässan, åker tåg på Fredag så det får bli heldag på Lördag.
Ska se om jag hittar gångbara rosor för zon 5-6, och så ska jag handla i Gesneriasternas monter. Kameran kommer att gå varm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|