Full version: Såld på sådd!
Milex
"Råkade" hamna på Nisses Växtförsäljning i Uddevalla idag. Kom ut med 50 l såjord, vermikulit, över 200 små plastkrukor och 5 fröpåsar. Det skulle inte hända. Jag har redan en fröbeställning inne på nätet och skulle dessutom inte så några frön inne. Inte alls. Har i kväll röjt en hylla i nedervåningen och gubben, som pustade något, ska kolla om de har några överblivna lysrör på jobbet. (Jag visade honom ditt inägg Kerstin biggrin.gif )
Hur blev det så här? Ja, jag skyller på er smile.gif. Hade ni inte skrivit alla lockande trådar om frösådd hade detta aldrig hänt. Så nu får ni hjälpa mig.

Kan jag göra så här?
De här ska jag ha i krukor. Kan alltså bäras in vid risk för frost.
Blomstertobak Koristetupakka Grandiflora, Nemesia Shooting Star och Cosmos Psyche. De sår jag i rumstemperatur i början av mars och placerar när de grott i nedervåningen där det är ca 15-16 grader, under lysrör. Är de då färdiga för att börja avhärdas och sättas ut någon gång i början av maj?
Svartöga Thunbergia alata, den sår jag i rumstemperatur nu och försöker få den att överleva som inomhusväxt fram till sommaren. Behöver då inte stå kallare än 20-22 grader så länge den har ordentligt ljus?

De här ska så småningom (förhoppningsvis) stå i rabatt.
Aquilegia vulgaris magpie och Rudbeckia Cherokee Sunset. De här sår jag i kväll. Står inne till i morgon kväll. Sätter småkrukorna, med plastpåsar över, i frigolitlåda och täcker över med fiberduk. Någon snö finns det inte här så jag täcker över dem med löv och granris. Får se sen om jag tar in några för vidare drivning och testar att ha kvar några ute för att se vilket de klarar bäst.

Har jag fattat det rätt?
Tacksam för hjälp smile.gif
Måste oxå knalla runt hos grannarna och kolla om jag hittar någon som kan tänka sig att sköta sådderna när vi är på semester. rolleyes.gif
kerstin z5-6
helrätt vad jag kan se -Nemesia behöver du inte ha bråttom med kan sås i slutet april -börjar blomma i början juni då smile.gif Övrigt ettårigt kan andra bättre
Jag lyckönskar dig till en rolig hobby - smile.gif
Alltid glad att kunna dra ner ngn fler i träsket smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Vad kul att du har blivit inspirerad av frösådd efter all inspiration här på forumet. Rudbeckian frösår jag inne i början på mars, för visst räknas "Cherokee sunset" som 1-årig" eller tar jag fel? / Helen
Milex
Nemesian väntar jag med och Cherokeen är naturligtvis vid närmare koll ettårig.
Tack för svar! smile.gif
Återkommer säkert med fler frågor när jag fått fröna från nätbeställningen.
kerstin z5-6
och Milex -ser du en lååång , rödosvart-långhårig gosse på stan. du inte sett förr -så är det min 17 åring som åker till Uddevalla på praktik efter sportlovet smile.gif
men han till hör föreningen OGRÄS -ungdom MOT trädgård smile.gifsmile.gif
Han ska jag nog minsann skicka på NISSES ! smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nätfröbest -JOJO det tar sej smile.gif
-asno-
Det liknar ingenting, så glad jag blir när fler bara trillar dit tongue.gif Kerstin varnade mig förra året för perennträsket, men jag förstog inte hur allvarligt det var. Och internet är allra värst. Plötsligt bara väller det in frön och andra saker som man knappt visste att man ville ha blink.gif
Klickfingret säkert fastsatt och extrabelysning så går det bra rolleyes.gif

/Åsa
jåj
Själv har jag åkt dit på tomater sått 48 sorter och nu är det "bara" gurka meloner paprikan var vist också sådd.
Skal också så litte ettåringar och köpa sticklingar och föröka dessa.

Men det är så roligt!

JÅJ
evelina
Risken är ju väldigt stor att man sår för mycket av en sort och sedan kan man inte gallra bort laugh.gif . Men jag brukar glädja vännerna med plantor.

Har börjat sansa mig och spar frön till nästa år, alltså av dom jag köpt. De frön jag plockar själv i trädgården slösar jag med, det kommer ju nya varje år tongue.gif
Just nu bygger jag hyllor i fönsterna och sen hoppas jag på värme ute på den inglasade balkongen så plantorna kan åka ut tidigt.

Grannarna tittar konstigt på mig när allt ska ut till landet, bilen är fullproppad i flera omgångar. Dom undrar nog om jag jobbar svart som trädgårdsmästare men jag bara ler och nickar. biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Gallra bort -? Här gallras inget biggrin.gif De får lida i sålådorna, de sista , men i år ska jag ha tillräckligt med pallkrageboxar som tillväxtytor för alla som får stå o vänta på lämpliga offer /läs besökare biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Sollan
Perennträsket... hihi... Har torskat på aklejor, pellisar, fuchsior, änglar bl.a.
Milex
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-02-2005, 22:18)
och Milex -ser du en lååång , rödosvart-långhårig gosse på stan. du inte sett förr -så är det min 17 åring som åker till Uddevalla på praktik efter sportlovet smile.gif
men han till hör föreningen OGRÄS -ungdom MOT trädgård smile.gifsmile.gif
Han ska jag nog minsann  skicka på NISSES ! smile.gif laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:

Nätfröbest -JOJO det tar sej smile.gif

Jag ska se upp och se om jag ser honom:-). Vi har en 17-åring här med. Oxå en lång räkel men han har naturell hårfärg, än ialla fall. Han brukar vara i Uddevalla på helgerna ibland så de kommer kanske att stöta i hop. smile.gif

Nätfröbeställning, ja, det var väldigt lätt att trycka på köpknappen upptäckte jag. Oxå är det ju så "billigt" i jämförelse med att köpa plantor. Oxå fick man ju frön i bonus om man beställde över en viss summa....
Ja, jag antar att ni känner till hur det är biggrin.gif

Å nu är det så att platsen för frön blir väldigt stor så egentligen skulle jag nog kanske kunna så ännu fler frön unsure.gif. Jag känner hur jag blir mer och mer indragen i det här. Vad har ni gjort? smile.gif
Tesa
Hiiihiii....välkommen i träsket, Milex...
Vet du om att det finns ett gäng med trädgårdsnissar som träffas regelbundet i Skee fritidsgård...sista tisdagen i månaden kl 19(utom juli och dec)....öppet för alla likasinnade....
En del av oss lider svårt av såsjukan andra lite mindre....men alla är intresserade av odling och växter.......väldigt opretentiöst trädgårdssnack bara..ibland är det nån som delar med sig av frön eller plantor, vi sambeställer ibland ur kataloger nån gång visas bilder m.m.....det är bara att komma om man vill....
....fast du kanske redan är med??? wink.gif
Ciczi
Jag har också fått dille på att så fröer... dock har jag inte tryckt på beställningsknappen på mina fröer. Jag är inte riktigt färdig med planeringen än. Det är bara kryddorna som jag inte har bestämt mig om ännu.

Ciczi
kerstin z5-6
Vi ? vi är väl aldeles oskyldiga biggrin.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Och -går du med i ett mindre sällskap som föreslås .. då ska du få se vad TRÄSK.. eg innebär ..
Att lockas av inlägg här, är en susning emot att se andra packa upp lådor med lökar o växter på träffar, visa bilder , prata om vad de beställt ...live sas ... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon