|
Finns det någon som kan rekomendera en bra bok eller länk om Feng Shui för trädgården, helst på Svenska.
Hannele
09-03-2003, 17:36
'Rensa i röran!' Feng shui i trädgården Några av feng shuis grundregler: · Bestäm väderstreck Varje väderstreck - söder, norr, öst, väst, sydväst, sydost, nordost och nordväst - har sin betydelse. Huset bör ligga mot söder, som symboliserar värme och godhet, men sydost är också bra. Tomtens högsta punkt ska ligga på den vänstra sidan när man tittar ut i trädgården från huset. · De fem elementen Vatten, trä, eld, jord och metall är de fem elementen. Några är stödjande och livgivande medan andra är destruktiva och kontrollerande. Metall (norr) ökar koncentrationen och rikedomen medan eld (söder), även i form av röda blommor, bidrar till romantiken. · Utomstående hot Grannhusets hörn som pekar åt en måste skärmas av, kanske med hjälp av ett par buskar. Vassa hörn och spiror symboliserar faror och onda krafter. En gatlykta utanför tomten i norr symboliserar hårdhet men kan kompenseras med röda blommor eller med en spira, = vatten. Står samma gatlykta på södersidan, = eld, så behöver den inte kompenseras - bara om den vetter mot din ytterdörr. Läs mer: Harmonisk trädgård
Anders zon III
09-03-2003, 17:58
I boken ´Må bra med feng shui, (Wahlström&Widstrand 1996), finns en introduktion till läran om de fem faserna och yin och yang. Det finns ett litet avsnitt om just trädgård där. Själv tycker jag att det är intressant ämne, man kan lära sig en hel del. Det är, enligt mig, en salig blandning av sunt förnuft, skarpa iakttagelser OCH - värsta vidskeplighet! Någonting att läsa - men sedan känna och tänka själv alltså!
anna_rispan
05-06-2005, 14:00
Läste i kommunalarbetarens senaste om "rensa i röran". De hade en före o en efter bild på ett fönster. På efterbilden såg det ju mycket trevligare ut. I bildtexten stod att de element som fanns före balanserades upp av resterande. O att ägg var för eld.
Hmm, tänker jag. Inte helt enkelt alltså, inte så att en metallsak, en träsak o en hög jord o ett sterarinljus fixar till det. Är det någon som har exempel på saker för de olika elementen. Så man kan göra snyggt här hemma till vår nya helgdag kanske??!
dragonbeauty
05-06-2005, 14:10
Feng Shui för svenska trädgårdar av Agneta Winquist Nyholm! http://www.nordic-fengshui.com/ Där kan ni läsa mera i ämnet! Agnetas andra böcker är också underbara och väldigt lättfattliga. Ett mycket spännande ämne enligt mig...
anna_rispan
05-06-2005, 14:24
Jag tänkte mer inomhus.
dragonbeauty
05-06-2005, 14:42
Jag svarade på den inledande frågan jag... Men Agneta har skrivit fler böcker som sagt, Feng Shui för svenska hem är den bästa! Där kan du läsa om allt man behöver veta för att göra sitt hem mer harmoniskt! Den svåraste biten att förstå o lära sig är enligt min den om de olika elementen och vad som är vad liksom... så det har jag lagt lite åt sidan i min lära om feng shui. Man kan ju ta till sig det som känns bra för just dig!
Hannele
06-06-2005, 00:00
Agneta Nyholm Winqvist har skrivit bok både för trädgård och inomhus, jag har hört hennes föreläsning. Här kan du läsa mer.
zaaritha
06-06-2005, 00:07
Feng Shui--är det verkligen nå´t att satsa på???????+
Hannele
06-06-2005, 00:11
CITAT (zaaritha @ 06-06-2005, 01:07) Feng Shui--är det verkligen nå´t att satsa på???????+ Som dragonbeauty skriver: "Man kan ju ta till sig det som känns bra för just dig!" Rensa i Röran är bra inspirerande bok, som jag behövde. Många av Agneta Nyholm Winqvists idéer för trädgård är vettiga.
anna_rispan
06-06-2005, 08:13
Mmm, Zaritha, jag blev så inspirerad av den där bilden jag såg. För att det såg så fint ut. Sen om det är Feng Shui eller rätt o slätt inredningstips jag behöver för att få till stilen liksom.
Hannele
06-06-2005, 09:03
Lite av det jag lärt mej om feng shui, som jag tror är riktigt; har du väldigt stökigt, ovänligt, vassa kanter, så påverkar det ditt humör. Att komma till en stökig hall, tjäl energi, när du kommer hem.
Har man fula tavlor hemma, som gör en ledssen, tjäl det din energi. Har man garderoberna fulla av bråte, som aldrig används, tjäl det energi. Sedan får man välja själv, på vilken nivå man lägger sej, ingenting ska man följa slaviskt till punkt och pricka.
Hannele
07-06-2005, 15:40
 Bra program på tisdagar kl 19:30 i SVT2 hur proffsen hjälper folk att bli av med sitt skräp. Man kan få bra tips - och känna, hur välstädat man egentligen har det.
Hannele
10-06-2005, 14:09
Missa inte programmet, tio avsnitt kvar.
CITAT (zaaritha @ 06-06-2005, 01:07) Feng Shui--är det verkligen nå´t att satsa på???????+ Jag är också skeptisk ..... Tror inte alls att det påverkar. Bara påhitt.  Men ni får gärna försöka att överbevisa mig!
Hannele
10-06-2005, 14:21
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:12) Jag är också skeptisk ..... Har du läst? Någon bok? Hört en föreläsning?
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:21) CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:12) Jag är också skeptisk ..... Har du läst? Någon bok? Hört en föreläsning? Nej, det har jag inte. Jag är totalt ointresserad. För mycket hokus/pokus och svävande och flummigt för mig. (Inbillar jag mig i alla fall ....  ) Jag står med båda fötterna stadigt på jorden. Och det är nog bäst att jag inte blir intresserad av det heller eftersom livet just har börjat att återgå till det normala efter att ha slitit med en trädgård på 2000 kvm som för fyra år sedan bara var lerig åkermark. Fy tusan att ge sig på att ändra allt det igen så det blir enligt feng shuis riktlinjer. Har inget emot att ni är intresserade av feng shui. Jag vill inte alls starta en debatt eller vara provokativ.
Hannele
10-06-2005, 14:29
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:24) CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:21) Har du läst? Någon bok? Hört en föreläsning? Nej, det har jag inte. Jag är totalt ointresserad. Varför har man massa åsikter om saker, som man ingentig vet om? Och som man är helt ointresserad av?
Hannele
10-06-2005, 14:31
CITAT (Hannele @ 07-06-2005, 16:40)  Bra program på tisdagar kl 19:30 i SVT2 hur proffsen hjälper folk att bli av med sitt skräp. Man kan få bra tips - och känna, hur välstädat man egentligen har det. :lol: Feng shui fungerar ganska bra i städsammanhang i alla fall. Gör dej av med det som sänker och tar din energi.
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:29) CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:24) CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:21) Har du läst? Någon bok? Hört en föreläsning? Nej, det har jag inte. Jag är totalt ointresserad. Varför har man massa åsikter om saker, som man ingentig vet om? Och som man är helt ointresserad av?  NÅGONTING vet jag ju om det - annars hade det verkligen varit dumt av mig att kommentera precis som du säger. Det var inte meningen att göra någon upprörd. Jag vill inte gärna gå tillbaka och radera mitt inlägg men strunta bara i det. Varför kan vi inte bara ha olika åsikter utan att det måste bli en stor grej av det? Jag respekterar de som tror på det men vill gärna ha samma respekt tillbaka.
Hannele
10-06-2005, 14:38
CITAT (Rossi @ 10-06-2005, 15:33) Det var inte meningen att göra någon upprörd. Jag är bara förvånad.
*solis*
10-06-2005, 15:18
---
Heddas matte
10-06-2005, 20:12
jag har läst "feng shui för svenska trädgårdar" och jag tyckte att den var jättedålig. inget jag skulle rekommendera.
Anki på Öland
10-06-2005, 20:50
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 15:31) Feng shui fungerar ganska bra i städsammanhang i alla fall. Gör dej av med det som sänker och tar din energi. Behövs väl ingen Feng Shui för - att slänga massa onödiga grejer gör vi väl alla med jämna eller ojämna mellanrum beroende på hur mycker förrådsplats man har. Lite förråd - slänger ofta. Många och stora förråd - slänger mera sällan. Anki
Hannele
10-06-2005, 22:25
CITAT (Anki på Öland @ 10-06-2005, 21:50) Lite förråd - slänger ofta. Många och stora förråd - slänger mera sällan.  Grattis! Skönt för dej. Men ibland kan det bli krus i maskineriet. I TV-programmet hade det hänt något tufft; skillsmässa och liknande och saker hade hopat sej ett par år. Då var det inte så lätt längre.
Anki på Öland
10-06-2005, 22:58
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 23:25) CITAT (Anki på Öland @ 10-06-2005, 21:50) Lite förråd - slänger ofta. Många och stora förråd - slänger mera sällan.  Grattis! Skönt för dej. Men ibland kan det bli krus i maskineriet. I TV-programmet hade det hänt något tufft; skillsmässa och liknande och saker hade hopat sej ett par år. Då var det inte så lätt längre. Ja, TV-programmet ja, men nu pratade vi väl om "oss" och eventuellt behov av Feng Shui. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 10-06-2005, 23:58) CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 23:25) CITAT (Anki på Öland @ 10-06-2005, 21:50) Lite förråd - slänger ofta. Många och stora förråd - slänger mera sällan.  Grattis! Skönt för dej. Men ibland kan det bli krus i maskineriet. I TV-programmet hade det hänt något tufft; skillsmässa och liknande och saker hade hopat sej ett par år. Då var det inte så lätt längre. Ja, TV-programmet ja, men nu pratade vi väl om "oss" och eventuellt behov av Feng Shui. Anki Jag skulle behöva massa "Feng Shui" det är pryttlar både högt och lågt både i huset, förråden och garagen  Skulle jag verkligen må bättre om jag hivade en massa onödig skit?  Mår jag egentligen dåligt då?  Vem/vad bestämmer när man samlat på sig prylar som "stjäl" energi? Jag tror faktiskt att det är ren humbug hela grejen, och nej Hannele, jag har inte läst nån bok. Jag tror att det är lite hokus pokus över det ändå.
*Felix matte*
11-06-2005, 05:47
Feng Shui = Svammel. Det är som med mycket annat... Någon kommer på att här finns pengar att håva in ... skriver en bok och vips har han/hon fått med sig en hel drös av "troende".
Hannele
11-06-2005, 23:32
CITAT (Felix matte @ 11-06-2005, 06:47) Någon kommer på att här finns pengar att håva in ... Kanske, men feng shui har funnits i den österlänska kulturen i minst 3 000 år. (På den tiden fanns det nog ingen som skrev böcker och tjänare pengar på det.) Om det bara var svammel, kanske det inte hade överlevt så länge?
Heddas matte
12-06-2005, 10:42
feng shui är väl som vilken religion som helst, kristendom, islam, etc, mest ett sätt att beskriva världen, eller va?! somliga tror på det och somliga tror inte. jag för min del tycker att rätt mycket av kristendomen också är svammel.. men så har den ju bara funnits i 2000 år också...
dragonbeauty
12-06-2005, 11:07
Nu blir jag ledsen på er negativa... "Nån som vill tjäna pengar" är ju så dumt så oj oj.. Är ju som Hannele säger, det är något som funnits i Kina i 3 000 år så... Sen säger ju ni negativa det själva, att "det är ju helt självklara saker, att ingen behöver säga åt mig att städa" typ... och ja det är ju det det handlar om, att sätta ord och skriva böcker om det alla egentligen vet och känner, att man mår bättre när man har lite fint omkring sig. Vissa, ja ganska många behöver dock inspiration att komma igång, och det kan man ju få av böcker och föreläsningar. Handlar ju mycket om inredningsintresse detta oxå. Och alla som inte har läst om detta behöver väl inte ens uttala sig? Detta hade ju kunna bli en kul och intressant tråd för oss som GILLAR Feng Shui istället för att vi måste försvara det.
*solis*
12-06-2005, 12:00
--
*Felix matte*
12-06-2005, 15:13
CITAT (dragonbeauty @ 12-06-2005, 12:07) Nu blir jag ledsen på er negativa... "Nån som vill tjäna pengar" är ju så dumt så oj oj.. Nu är jag ju bara 1 (en) som skrev det... och varför ska du bli så ledsen för det???? Om inte jag håller med och tycker som du eller någon annan så ska det väl inte tas som personlig kritik... eller  Är det inte tillåtet att ha egen åsikt i olika frågor eller ska jag vara "beläst" i ämnet om jag överhuvudtaget ska våga yttra mig? Helt novis är jag inte vad gäller feng shui... har läst en del men är som sagt inte "troende" i den läran. Jag har i en del ämnen fått "mothugg"... alltså de flesta har haft motsatt åsikt men inte fasen har jag ens tänkt tanken att kalla de andras uttalanden är ju så dumt så oj oj.. Inte tänker jag heller be dig om ursäkt för att jag skrev mitt korta lilla inlägg... du hade kunnat göra som jag gör ofta... kika igenom det och gå vidare. Däremot så önskar jag dig och andra intresserade en kul och intressant tråd framöver... jag kommer inte att störa lyckan. Tack för ordet!
Hannele
12-06-2005, 15:41
CITAT (Felix matte @ 12-06-2005, 16:13) du hade kunnat göra som jag gör ofta... kika igenom det och gå vidare. Bra tips. Eller bara retorik; något som sägs men ingen gör?
*Felix matte*
12-06-2005, 15:46
CITAT (Hannele @ 12-06-2005, 16:41) CITAT (Felix matte @ 12-06-2005, 16:13) du hade kunnat göra som jag gör ofta... kika igenom det och gå vidare. Bra tips. Eller bara retorik; något som sägs men ingen gör?  Inte alls... inte i någon "religionstråd" eller annan heller för den delen har jag hackat på meningsmotståndare... detta eftersom jag anser att alla inte behöver tycka likadant som jag och alla som inte tycker likadant inte heller ska "hålla käft".
Heddas matte
12-06-2005, 15:47
tänk er ett forum utan mothugg, diskussioner eller olika åsikter, där alla bara slutade läsa så fort dom inte gillade ett ämne eller tyckte nåt annorlunda. Inte mycket till forum!
Hannele
12-06-2005, 15:50
CITAT (dragonbeauty @ 12-06-2005, 12:07) Detta hade ju kunna bli en kul och intressant tråd för oss som GILLAR Feng Shui istället för att vi måste försvara det. Ja, synd, men här är det mest pajkastning. Intressanta diskussioner är få här, tyvärr.
*Felix matte*
12-06-2005, 15:55
CITAT (Heddas matte @ 12-06-2005, 16:47) tänk er ett forum utan mothugg, diskussioner eller olika åsikter, där alla bara slutade läsa så fort dom inte gillade ett ämne eller tyckte nåt annorlunda. Inte mycket till forum!  ja så var det fel igen:( nej jag menar inte att jag aldrig säger min åsikt även om den inte överensstämmer med andras... Det jag menar är att jag faktiskt inte "hackar" på meningsmotståndare. Detta pga dragonbeautys Och alla som inte har läst om detta behöver väl inte ens uttala sig? Detta hade ju kunna bli en kul och intressant tråd för oss som GILLAR Feng Shui istället för att vi måste försvara det. Känner jag mig "lite störd" på något inlägg så går jag helt enkelt vidare till nästa istället för att be vederbörande "knipa käft" I övrigt så är jag av samma åsikt... Världen vore väl alldeles för tråkig om alla tyckte lika.
*Felix matte*
12-06-2005, 15:59
CITAT (Hannele @ 12-06-2005, 16:50) CITAT (dragonbeauty @ 12-06-2005, 12:07) Detta hade ju kunna bli en kul och intressant tråd för oss som GILLAR Feng Shui istället för att vi måste försvara det. Ja, synd, men här är det mest pajkastning. Intressanta diskussioner är få här, tyvärr. Nämen  var hittar man pajer i denna tråd... eller är jag kanske halvblind ... för du kan väl ändå inte mena att mitt inlägg var pajkastning???? Detta antagande eftersom du tog ut mening från inlägg riktat mot mitt.
Hannele
12-06-2005, 16:03
CITAT (Felix matte @ 12-06-2005, 16:59) Detta antagande eftersom du tog ut mening från inlägg riktat mot mitt. Inlägget av dragonbeauty avr inte på något sätt riktat åt dej. Alla läser precis vad de har lust att läsa här. Bar missförstånd, inget sammanhang, ingen logik, bara pladder och allmänt pajkastning. (Inte bara här, utan även de mest seriösa inlägg spårar ur just nu.)
CITAT (Felix matte @ 12-06-2005, 16:59) CITAT (Hannele @ 12-06-2005, 16:50) CITAT (dragonbeauty @ 12-06-2005, 12:07) Detta hade ju kunna bli en kul och intressant tråd för oss som GILLAR Feng Shui istället för att vi måste försvara det. Ja, synd, men här är det mest pajkastning. Intressanta diskussioner är få här, tyvärr. Nämen  var hittar man pajer i denna tråd... eller är jag kanske halvblind ... för du kan väl ändå inte mena att mitt inlägg var pajkastning???? Detta antagande eftersom du tog ut mening från inlägg riktat mot mitt. Hannele, du letar i fel avdelning, pajerna hittar du under recept avdelningen  Ursäkta, kunde bara inte låta bli
CITAT (Felix matte @ 12-06-2005, 16:13) CITAT (dragonbeauty @ 12-06-2005, 12:07) Nu blir jag ledsen på er negativa... "Nån som vill tjäna pengar" är ju så dumt så oj oj.. Nu är jag ju bara 1 (en) som skrev det... och varför ska du bli så ledsen för det???? Om inte jag håller med och tycker som du eller någon annan så ska det väl inte tas som personlig kritik... eller  Är det inte tillåtet att ha egen åsikt i olika frågor eller ska jag vara "beläst" i ämnet om jag överhuvudtaget ska våga yttra mig? Helt novis är jag inte vad gäller feng shui... har läst en del men är som sagt inte "troende" i den läran. Jag har i en del ämnen fått "mothugg"... alltså de flesta har haft motsatt åsikt men inte fasen har jag ens tänkt tanken att kalla de andras uttalanden är ju så dumt så oj oj.. Inte tänker jag heller be dig om ursäkt för att jag skrev mitt korta lilla inlägg... du hade kunnat göra som jag gör ofta... kika igenom det och gå vidare. Däremot så önskar jag dig och andra intresserade en kul och intressant tråd framöver... jag kommer inte att störa lyckan. Tack för ordet! Precis min åsikt! Tack för att du uttrycker min mening! Varför ska man inte kunna ha olika åsikter och kunna respekteras för det? Jag är aldrig ovänlig i mina inlägg men självklart måste jag få säga om jag tror på Feng Shui eller inte. Istället för att övertyga mig eller berätta mer för mig varför Feng Shui är så bra eller bara notera mitt inlägg och sedan strunta i det så blir jag mer eller mindre påhoppad. Mycket dålig stil.
Hannele
12-06-2005, 17:08
CITAT (Rossi @ 12-06-2005, 17:53) Varför ska man inte kunna ha olika åsikter och kunna respekteras för det? Precis!
anna_rispan
12-06-2005, 17:15
nej jag tror inte på feng shui som en religion. Behöver nåt som sparkar iväg mig på röjarstråt o samtidigt pyssla till det lite, så kanske det blir trevligare i hemmet. Hoppas det kommer några roliga tips också.
Hannele
27-09-2007, 16:21
CITAT (anna_rispan @ 12-06-2005, 18:15)  nej jag tror inte på feng shui som en religion. Behöver nåt som sparkar iväg mig på röjarstråt o samtidigt pyssla till det lite, så kanske det blir trevligare i hemmet. Hoppas det kommer några roliga tips också.  Ja, man plockar det som passar en bäst.
Ja, du är rolig du, Hannele.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag råkade skapa en ny tråd om detta ämne när det finns gamla trådar med flera år på nacken. Du kände dig nödgad att lyfta fram de TRE gamla trådarna. Fint.
Det är så himla bra att det finns medlemmar som du på detta forum som talar om hur man ska bete sig. Allra bäst måste det vara för nykomlingar eftersom de med största säkerhet kommer känna sig väldigt väl mottagna.
Trött jag blir...
Hannele
27-09-2007, 16:28
CITAT (Tezzla @ 27-09-2007, 17:25)  Trött jag blir... Behöver du inte, men varför starta en dikusssion i ett ämne du är totalt ointresserad av??
CITAT (Hannele @ 27-09-2007, 17:28)  Behöver du inte, men varför starta en dikusssion i ett ämne du är totalt ointresserad av??  Hur vet du det? Och vad har du för rätt att säga att så är det? Strunta i min tråd istället för att lyfta fram tre gamla.
Hannele
27-09-2007, 16:45
CITAT (Tezzla @ 27-09-2007, 17:30)  Hur vet du det? Du skirver ju själv: "Feng shui, tror ni på sådant? Jag har aldrig gjort det och kommer definitivt aldrig att göra."
CITAT (Hannele @ 27-09-2007, 17:45)  Du skirver ju själv: "Feng shui, tror ni på sådant? Jag har aldrig gjort det och kommer definitivt aldrig att göra." Kan man inte vara intresserad av att höra andras resonemang? Måste jag tro på Feng Shui för att få starta en tråd om det? Herregud!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|