fruberglund
Vet att jag är tjatig med mina jädra zonfrågor men jag blir inte klok på det här med microklimat.

Har hittat så många fina rosor för zon 3 som jag vill ha men tror att jag har zon 4. Trots att det är ett blåshål här så har jag ju en Rönnsumak som är ståtlig och den ska ju bara klara zon 3 egentligen. Har lite annat som också bara ska klara zon 3 och som ändå klarar sig bra.

Vad jag egentligen undrar är hur kan jag veta vart i min trädgård jag har microklimat? Vill ju inte köpa en massa zon 3 rosor för att sedan se dem dö bort för mig...man är ju liksom inte gjord av pengar smile.gif Om jag ändå vill prova så måste jag ju sätta dem där det är nån sorts microklimat men hur vet jag det?

Upphöjd rabatt vet jag men jag kan inte ha det där jag har tänkt ha dessa rosor i så fall (har i och för sig tänkt ha rosor överallt men ändå smile.gif )

Har hittat ett par nya favoriter (älskar den här sortens lila) men de är för zon 3. Vågar jag prova utan att bli ruinerad???

Veilchenblau

Donau
Kajsa
I min trädgård tror jag det är zon 5 på framsidan, och zon 4 på baksidan, där har jag nu testat några Austinrosor som sägs klara zon 4 ( men även zon 4 rosor går åt skogen här ibland ) Du behöver väl inte köpa många zon 3 rosor, utan ta en eller två och prova, sedan vet du om 5 år, eller mindre om dom klarar sig, täck rosen inför vintern. Vid väggar blir det lite bättre, häckar som skyddar trädgården, blåst har jag problem med, stora öppna fält runt, det blir det kallt av. Men testa så vet du.
fruberglund
Kajsa - så du menar att jag måste vänta 5 ÅR på att köpa alla mina önskerosor!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Du är inte lite tuff du... tongue.gif

Hur ska arma jag klara mig såååååå länge unsure.gif
Caprice
Att sätta dem vid husväggen är ett säkert kort att sänka ngr zoner...

Men tänk på om du har ett överskjutande tak så blir det väldigt torrt...

Caprice
Kajsa
Jo, det menar jag, en del zon 4 rosor dog hos mig efter 5 år, det blev riktigt kallt en vinter ( det har varit flera ) ingen snö och adjöss med tex Astrid Lindgren rosen, Peace, Lucia, HC Andersen, Per Gynt osv Man kan ha tur med flera milda vintrar i rad, men så smäller det till en vinter, tyvärr.
Anders zon 1
Fruberglund, är du säker på att du verkligen har zon 4 där du bor? I Gränna skulle jag snarare tro att det är zon 1-2, där växer ju stora plataner, ginkgo och äkta kastanj mm. Fast så pass bra klimat är det nog bara på den smala remsan mellan Vättern och bergsbranten mot höglandet. Om du bor uppe på höglandet längre bort från Vättern är nog klimatet betydligt kärvare.

Är visserligen ingen rosexpert men jag kan tänka mig att det bästa klimatet för rosor finns på soliga söderlägen på tomten, helst i en sluttning mot söder. Det är nog bra om det också finns skydd mot kalla vindar, speciellt vindar från nord och nordost. Kan också tänka mig att man kan "vinna" en eller annan zon genom att se till att ha ett väldränerat läge (har dock för mig att rosor inte gillar alltför sandig jord utan gärna vill ha en del lera), vara extra noga med att plantera rosorna tillräckligt djupt och vara noga med att vintertäcka med löv eller dylikt när det är barfrost.

Du kan få en fingervisning om hur klimatet är på olika delar av tomten genom att gå runt och mäta temperaturen på olika ställen under en vindstilla och stjärnklar kväll (mycket viktigt att dessa väderförhållanden råder!) eller tidig morgon innan solen gått upp (mät helst med en digitaltermometer som reagerar snabbare på temperaturförändringar och är mer exakt än en "vanlig" sprittermometer). Du kommer förmodligen att märka att temperaturen varierar en hel del mellan olika delar av tomten, särskilt om det är snö på marken. Observera dock att denna typ av mätning inte ger något absolut besked om var de bästa odlingslägena finns eftersom temperaturen bara är en av orsakerna till växternas trivsel (vind, jord, vattentillgång och solinstrålning spelar också stor roll)!

Anders
kerstin z5-6
Klart du ska pröva - Anders råd är bra ! -Husväggar ger ofta torr o mjöldaggsvänlig miljö, om rosen planteras alltför nära dem . -Rosor vill ha fritt men varmt , tina tidigt , säckväv mot vårsol -vatten på våren
Du har minst tre zoner i din trädgård
Tom jag har ju några 3 or ...
Husknuten är sämst -där det snålblåser hela tiden
Upphöjd bädd kan vara allt från 15 -50 cm -
Köp din Veilchenblau o pröva -sen vet du o kan testa fler
Kajsa
"Husknuten är sämst " skriver du Kerstin, just det, där stog Lucia rosen och hade blivit riktigt hög på 5 år, blev ganska snopen den våren den var borta. Nya tag, planterade Flammentanz där en zon 6 ros, ja det måste gå.
fruberglund
Bra tips det där med termometern Anders - tack!

Just i Gränna stämmer det nog att det är zon 1-2 men vi bor lite längre mot Jönköpingshållet och här är det i alla fall enligt zonkartan zon 4 (fast allra närmast Vättern är det zon 2 fast vi bor rätt högt).

Ska prova termometerknepet och se vart jag kan sätta zon 3:or i så fall smile.gif
Anders zon 1
Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon