Sidor: 1, 2
Whiskuchi
Solägget av Elsa Beskow. Har en tatuering med älvan t.o.m, så bra är den wink.gif
Magdis
Jag läser mycket för min dotter och jag gillar att läsa Alfons Åberg-böckerna. Lilla anna och långa farbrorn var en av mina favoriter när jag var liten.
anna_rispan
ja Lilla anna o Långa Farbrorn hade jag glömt. Och Spöket Laban, mamma sydde ett spöket Laban åt mig.
Magdis
CITAT (anna_rispan @ 10-02-2006, 15:57)
ja Lilla anna o Långa Farbrorn hade jag glömt. Och Spöket Laban, mamma sydde ett spöket Laban åt mig.

Jag hade en handdocka med spöket Laban, en rasslande kedja hade han till och med! smile.gif
anna_rispan
lyxig värre!!! *ler*
ejjan
Älskar bilderböcker (tur att man är förskollärare). Favoriter bland "nyare" böcker;

Astrid Lindgrens alla självfallet, favoriten är Lotta på Bråkmakargatan och Ronja till de lite äldre barnen. För att inte tala om den otoligt självgode Karlsson på taket!

Sven Nordqvists alla, t ex "Pettson och Findus" och alfabetbok

Wieslander "mamma mu"- böckerna

Pernilla Stafeldt - skrivit bl a "Hårboken", "Maskboken" som är superkul, hennes populära "bajsboken" är väl ett gränsfall,
även för mig... laugh.gif

Max-böckerna är underbara, Max potta är en favorit bland alla barn. De 5-åringar jag har som kan läsa själv väljer helst Max-böckerna.

Något som jag däremot inte klarar av är Plupp-böckerna. Ni vet den blå lämmeln (eller nåt) i Lappland
anna_rispan
nej plupp var plupp, men hade en lämmel o en vessla som kompis. smile.gif
Gillan
Oj, vad nostalgisk jag blev wub.gif

Kajsa kavat (som jag alltid låstades att vara)
Plupp och hans vänner
Hattstugan

Senare blev det Alla Enid Blytons böcker
Även alla Kitty-böcker.

Momo och kampen om tiden vet jag inte om jag
direkt tycker är nån barnbok. Men bra är den.

Har alltid haft "godnatt-läs" för barna när de växte upp,
och alltid varit noga med att de skulle förstå "konstiga"
ord. Vilket fick till följd att jag använde ordet "syrligt", vid
ett tilfälle och vår son höll med, samtidigt som han går
runt hörnet i köket och muttrar tyst för sig själv -
vad nu det betyder

Ibland är man lite väl nitisk i försöken att vara pedagogisk laugh.gif laugh.gif
Summersun
Av böckerna Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin smile.gif sen hade jag en Madicken kassett som jag lyssnade på - undrar om den finns kvar, måste söka så jag kan lyssna smile.gif
anna_rispan
mm, jag fick en kasset med alla barn i bullerbyn. bästa jag visste att lyssna på när jag skulle sova. o astrid kunde låta som det lilla lammet Lisa fikc ta hand om.

men som sagt, är det någon som vet om man kan hitta trollet med gula kepsen på skiva...

Ungdomsböcker Om det är någon som vill kolla på sina gamla favoriter??!! sleep.gif
ejjan
Tack Anna rispan , såg Plupp framför mig när du förklarade.

Hellsings ABC-bok då, den är väl bra. Mamma fick hoppa över G när jag var liten - jag tyckte så oerhört synd om Gabriel sad.gif
Minns ni;
Gabriel Gräslök skriver så gräsligt.
Brevet han skrivit är inte läsligt.
Uh vilket brev, sa fröken och rev, isönder Gabriel Gräslöks brev"
Ungefär så är den, har inte boken framför mig.

Hemska barndomsminnen... tongue.gif wub.gif
yenny
Oj va med böcker jag minns när jag läst denna tråden... så många böcker jag kommer ihåg att jag läste... barna hedenhös var en favorit... spöket laban en annan... när jag blev lite äldre var det bröderna lejonhjärta och ronja rövardotter som gällde...alfons åberg har jag bara läst som äldre för andras barn... men de brukar vara poppulärt.
netaave
Böckerna om Emma och Josefin av Maria Milved, utgivna på Wahlströms så tyvärr är dom svåra att få tag på idag.
Dom har jag läst för alla 4-6åringar på jobbet och för mina egna.
Dom var väldigt moderna när dom kom ut på 70-talet för flickornas föräldrar är nämligen "bara sambo" dom gifter sig i bok 5.
I övrigt så handlar dom väldigt mycket om hur en 3 och 6 åring tänker och känner, 6åriga Josefin är bokens huvudperson.
Dom åker lite runt i Sverige bl.a. handlar en bok om semestern på Visingsö, hade vi inte läst boken hade vi aldrig åkt dit tror jag.
En annan bok handlar om Josefins tankar och funderingar runt tandställningen hon måste ha.
Vardagsböcker, alltså.

Oj såg att jag redan skrivit om dom
kerstin z5-6
Tove Jansson-använder jag i psykologi undervisningen -så hennes böcker läser jag ofta :)pappan och havet tex eller Trollsommar
silos
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 17:10)
Tove Jansson-använder jag i psykologi undervisningen -så hennes böcker läser jag ofta :)pappan och havet tex eller Trollsommar

Mycket mycket bra böcker för det ändamål!
kerstin z5-6
"Det osynliga barnet " Av Tove brukar vara särskilt bra att göra analys och elevarbeten på smile.gif Gillar verkligen mumintrollen rolleyes.gif
silos
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-02-2006, 19:18)
"Det osynliga barnet " Av Tove brukar vara särskilt bra att göra analys och elevarbeten på smile.gif Gillar verkligen mumintrollen rolleyes.gif

Hur gör du då?
kerstin z5-6
De får läsa om barns utveckling enligt Eriksson , Freud, Mahler ,Piaget -osv och sedan göra en koppling mellan sagan det osynliga barnet ... och varför hon är så osynlig .. och tex Erikssons teorier-om tillit och misstro,tex ..
zaaritha
"Barna Hedenhös", "Lotta på Bråkmakargatan", "Illustrerade klassiker",
"Fem-böckerna", "Kittyböckerna", o massor av hästböcker!
Speciellt "Misty, hästen från havet" o "Svarta hingsten"-böckerna av Walther Farley!
noora
Oh, här var en lång och gammal tråd smile.gif

En av mina favoritförfattare är Diana Wynne Jones. Hon skriver böcker för både barn/ungdomar och vuxna, och jag tycker att alla hennes böcker är bra. Jag gillade dom när jag var 10, och gillar dem fortfarande wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker nog mest om ganska gamla böcker jag fick morsans gamla böcker och jag tycker fortfarande att de är kul att läsa ex. Tant mittiprick, Milly Molly böckerna(som jag tyvärr inte hittat tror de försvann i en flytt eller så står de i en kartong någonstans), Petter och hans fyra getter, Polly Anna, Lille svarte Sambo (som jag tror biblioteken bannlyst), Pollyanna, Kullagulla, Lilla Mamma, div. sagoböcker etc.
Snöflinga
En gammal tråd som väckts till liv igen ... Trodde den var ny och såg att jag redan svarat ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon