Full version: damm i uterum?
Tinna
Håller på och bygger ett isolerat uterum/vinterträdgård, och planerar att där få ha dammen som inte får plats i trädgården. Finns det någon med erfarenhet från detta? Jag vill ha måtten ca 2x2,5m och ett djup på 50cm. Den kommer alltså inte att vara nedsänkt i golvet utan byggas på betonggolvet.
Ett litet vattenfall från väggen bakom, en näckros, lite flytväxter och guldfiskar. Det är även meningen att mina två vattensköldpaddor ska få ha sommarlov i en avgränsad del i dammen.
Temperaturen i rummet kan ju att svänga mellan 10-40grader under ett dygn. Ställer det till problem för guldfiskar?
Kan man andvända sig av de färdiga plastdammarna, eller kräver dessa stöd från marken runtomkring? Ska man gjuta vattentät betong?
Alla tips om att bygga dammar på detta sätt mottages tacksamt.
uno
Har sett på en del handelsträdgårdar att de har byggt dammar med byggtimmer och duk. Vik duken mellan den näst översta och översta byggtimmret så får Du en bra avslutning. Om Du har plasttak bör Du för att minska den värsta värmen ha en skugggardin i taket samt en takfläkt.
kerstin z5-6
Kolla i mitt vinterträdgårdsalbum -där finns ett ex, och -fler bilder
Vi har en tunna i trä- minibadtunne modell med 50 cm vattendjup-på hjul=flyttbar -fungerar bra för Näckrosor
Guldfisk är ok -men du kan inte ha + 40 därinne .. då dör alla växter med .. fläkt !ar!
Är ett måste
Gjuta i betong går förstås fint det med -Miljön i Vinterträdgården blir väsentligt förbättrad -estetiskt , vattenporl , ångmaskin om man vill och den höjerluftfuktigheten vintertid vilket behövs!

laugh.gif
Tinna
Tack för tipsen!
Kerstin, vilken underbar vinterträdgård du har. Precis en sådan som jag vill ha. Inte ett torrt tråkigt uterum, utan ett tropiskt paradis. Ja, fläktar måste jag köpa. Något annat jag ska tänka på?
Tina
kerstin z5-6
Ha roligt smile.gif Klängväxter är kul -kan slingra sig runt i rummet på tjocka hamparep -tar ytrymmen som annars aldrig kommer till andvändning ..
Jag vill ha ett myller av växter -inte tomma paradytor laugh.gif
Tropiska växter , kan samsas med tex citrusträd , trots att det ofta anges att citrusar ska vila i kall miljö-dock över + 6 , under vintern ...
Jag försöker ha en "stillsam period för växterna nov -dec då tempen ofta ligger kring 10 +
En arbetshörna -gärna en vagn på hjul som kan styras undan är bra ,omplantering , sådder osv -med krokar på för sekatörer o plats under bordet för näring mm.. -Vill du ha fina växter året runt ska du ha nån form av tilläggsljus , en bra sop är mycket andvändbar -det faller löv från ditten o datten ..Vatten förstås ....
Provadopinnar i krukan efter ev sommarviste ute gör att man slipper ohyreinvasioner på växterna inne i växthuset under hösten -vintern .. de hänger lätt med in annars
From vårsolen tar allt fart igen , Kamelia o primula blommar men Passionsblomman brukar vara först
lycka till med rummet o ta bilder !
Titta gärna in i Exotics album .. hon är ett jättefint orangeri " och är rostok som jag smile.gif laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
Damm i uterum???

Räcker så bra med allt damm inomhus....... sleep.gif smile.gif tongue.gif

snyggt!! sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon