Eva i Norrköping
Måste bara berätta något kul som hände häromdagen. Jag håller på och släktforskar lite, och använder mig mycket av en tjänst som heter Genline, på vilken man kan läsa alla gamla kyrkböcker, som finns inscannade. Jag var och sökte i en östgötsk socken efter en anfader till mig, och letade sida upp och sida ner utan att hitta det jag sökte. Men plötsligt lade jag märke till små anteckningar som förekom högst upp på var och varannan sida, latinska växtnamn!
Prästen måste ha varit intresserad av botanik, och av någon anledning skrivit ner dessa namn i husförhörslängderna.
Några exempel: Thlaspi bursa pastoris (lommeört), orchis maculata (Jungfru Marie nycklar), orchis incarnata (Majnycklar), medicago lupulina (humlelusern), triticum topens (något slags vete), brunella vulgaris (brunört), iris germanica, centauera cyanus (blåklint).
Sen var det några som jag inte lyckats hitta på nätet; parex acuta, orchis tuberosus. Någon som vet vad dessa är?

Känns lite som en hälsning från 1700-talet...! rolleyes.gif Ger en bild av vilka växter som kanske var vanliga då...?
Undrar varför han skrev dem där, de där böckerna var ju enbart till för husförhören, inte andra anteckningar. Kanske var det växter han sett på vägen till gården när husförhöret skulle hållas?
Vad tror ni?
pisanggoreng
Kul!

Vissa av växtnamnen har ju kyrklig anknytning.

(Han kanske planerade en Edens lustgård bakom kyrkan..)
Gossen Ruda
"parex acuta", skall nog vara Carex acuta, Vasstarr.

"orchis tuberosus" är lite svårare. Dom som kallas eller har kallats för tuberosus är jordärtskocka, knölvial och gökärt enligt virtuella floran. Orchis???

Tillägg: Observera att det inte finns någon konflikt i att använda Linnés sexualsystem för en kyrkans man. Linné själv var kyrkoherdeson och han var troende vad jag kommer ihåg. Hans system för att beskriva växter och djur enligt ett släktsystem var bara för att bringa reda i Guds natur. Darwin var inte född än.
Eva i Norrköping
Intressant! Man skulle kunna övergå till att forska om den här prästen, istället för sina släktingar...! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon