CITAT (Sven Karlsson @ 01-04-2005, 10:05)
Vart bor du? vilken zon? vilken sort skulle du vilja ha? Första öret blir det bara ett spö år två klipper man det 0,4 över marken och sedan hur trädet skall se ut. Jag tycker att det är långt till källare men så långt som du har skulle jag längta i hjäl efter en dag?
Källor: om aluminium Balsgård. Ihopväxtningen Danmark. Om resistenta äppleplantor Unversiteten i tyskland och andra länder. Blomqvist finland Massor av trädfantaster över allt.
Resultat: äpplen som mognar från aug- till långt in på nya äret.
Massor av nya vänner som vill provsmaka och se ens tokia edeer?
(Hoppas att du som ville bara ha ett träd förstår att naturen brukar över raska den med. men ett träd ? ska du köpa äpplena sedan? Flera träd flera sorter så varar de längre? MEN BARA FRISKA TRÄD hellst ympris från e-plantor och stammar från Rögle plantskola som har en fanntasktisk servis.

Din entusiasm är smittande!

Jag bor i Stockholm och har min trädgård i Skåne (zon 1) Det är inte alla år som jag är nere lämplig tidpunkt för att beskära. Det är inte heller alla år som jag lyckas hålla fritt från gräs runt buskar........ Slumpvis, kan man kalla min trädgårdsskötsel..... Träd som kräver vissa åtgärder på vissa tidpunkter funkar inte hos mig.

Helst skulle jag vilja återplantera de sorter jag har men träden är sjuka troligtvis kräfta. De sorter jag har är Cox Orange, Boskop, Husmodern och James Grieve. Tyvärr är både Cox och James känsliga för kräfta. Fick tips av Cilla att då är det bättre att plantera dessa sorter som små träd. Vet ej hur det är med dom andra vad gäller kräftkänslighet. Problemet är att hitta äpplen som är lika goda som dessa sorter! Gamla och udda sorter kan vara kul att ha, men om dom inte är goda, vad är vitsen? Dussinsorter är enklare att köpa äpplen på konsum. Det som saknas i min samling är ett äpple som mognar tidigt. Och så vill jag gärna ha ett par körsbär och plommonträd för det har jag inga. Och så kanske ett päron också, för mitt jättestora päronträd har inte gett frukt på flera år. Så även om jag har rätt mycket plats, blir det trångt om varje träd ska ha 10 meter omkring sig! Och så vill jag få plats med rönnar, oxlar och vildrosor också. Funderar om jag ska blanda dessa bland fruktträden eller om jag ska dela upp ytan i ett rönn och oxelbuskage, en vildrosäng och en fruktplantage. Det rör sig om ca 500 kvadrat.