Full version: Sköldlöss!
Airamya
Jag har undrat varför min lilla Benjamin börjat se så ledsen ut. Han var så väldigt glad o tjusig tidigare... När jag nu tog mig tid att studera honom lite närmare upptäckte jag att han hade ju börjat odla sköldlöss!
Detta är helt nytt för mig, dessa kryp har jag inte stött på tidigare.
Jag har plockat bort alla jag kunde hitta, med fingrarna, men kampen lär väl inte vara över med det...
Nu undrar jag: Benjamin står bredvid en del av mina sådder där det börjat gro en del. Finns det risk att sköldlössen angriper sådderna? Det borde de inte göra eller hur?
Min stora Benjamin, som står i andra änden av rummet verkar inte angripen, inte heller övriga växter.
Om någon har bra tips på vilken taktik och vilka vapen jag bör använda i detta krig så tar jag tacksamt emot dem... wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Provadopinnarna brukar fungera bra, man bara sticker ner dem i jorden så suger växten upp giftet och växten har giftet kvar i sig i 6-8v, alla sköldlöss som suger på växten dör.

Det räcker inte att ta bort sköldarna små sköldlöss som är rörliga brukar man knappt se.

Sköldlöss kan ofta smitta ganska bra, de kan röra på sig och kan lätt knata iväg till växter som står i närheten, så tvätta rent fönster och fönsterbräda + behandla växterna runtomkring. Sådder kan vara svåra att behandla det är inte alltid riktigt små plantor mår bra av bekämpningsmedel så har du något ställe där du kan isolera sådderna från andra växter så kan du istället hålla koll på dem och se om det dyker upp några sköldar på dem.
Airamya
Ojojoj... detta låter svårbekämpat sad.gif Ska genast köpa provadopinnar! Tack! wub.gif
krukan
Jag sprutade allt med pyrex när jag fick sköldlöss. Kastade de värst angripna plantorna, men om du bara har på en så behövs väl inte det. Sedan skrubbade jag rent alla fönster och fönsterbrädor och strök ut pyrex på ytorna med en fuktad trasa. Skrubbade bort alla sköldar från plantorna också.

Sedan läste jag att bladglans skyddar mot ohyra, genom att vaxlagret (dvs glansen) lägger sig som en hinna runt insekterna och kväver dem. Så jag sprayade allt som kunde sprayas med bladglans som extraskydd. Men det kan man ju bara göra på släta blad, inte ludna.

Min attack hjälpte och alla löss är nu borta. Så det går att vinna över dem
smile.gif

Lycka till, jag håller tummarna för att du klarar det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon