|
kristerh
10-05-2005, 21:21
CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 20:12) Där handlar det inte bara om konkurrens eller att nå ut till köparna. De går över lik för att tjäna sina pengar! Det tycker jag stämmer på de flesta multinationella företagen både svenska och de tidigare nämda, om man skulle finstudera andra bolag tror jag att vi med säkerhet kommer att finna samma "affärsmetoder" hos många många fler än just coca cola, nestlé mc donalds mm, kan du inte tala om vad du inte gillar hos mc donalds, vore intressant att veta vad jag har missat om dem. krister
CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 22:18) CITAT (pejori @ 10-05-2005, 20:31) CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 20:12) Ursäkta men jag blir så himla trött när ingen fattar vad man skriver...  det är enkelt avhjälpt. sluta bara att skriva i tråden  Hur menar du då? Det fattar t.o.m. jag . Man låter helt enkelt bli att trycka på svaraikonen, och skriver inga svar mera. Då slipper man bli less på alla som inte förstår/missförstår, eller så slipper man bli förbannad på att man inte alltid kan få alla att tycka som man själv.
Diabolique
10-05-2005, 22:50
CITAT (Reserv @ 10-05-2005, 22:22) CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 22:18) CITAT (pejori @ 10-05-2005, 20:31) CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 20:12) Ursäkta men jag blir så himla trött när ingen fattar vad man skriver...  det är enkelt avhjälpt. sluta bara att skriva i tråden  Hur menar du då? Det fattar t.o.m. jag . Man låter helt enkelt bli att trycka på svaraikonen, och skriver inga svar mera. Då slipper man bli less på alla som inte förstår/missförstår, eller så slipper man bli förbannad på att man inte alltid kan få alla att tycka som man själv.  Det var ironi...  Jag frågade "hur menar du då", bara för att manifestera hur jobbigt det kan vara när andra inte fattar de mest enkla saker. Men, jag ställer så gärna upp och förklarar vad jag menar för de som inte förstår, även om man kan bli trött på det ibland. Om du blir förbannad på att att du inte kan få alla att tycka som du vill, så kan jag lugna dig med att det är helt naturligt att vi alla har olika åsikter. Vi har ju alla olika uppväxt och erfarenheter här i livet. Och det är jättebra att dela med sig av sina tankar, erfarenheter och åsikter, samt ta del av andras. Det är en del av vår personliga utveckling.
andreas i uppsala
10-05-2005, 22:50
föredrar andra läskedrycker...
Rättvisemärkta bananer smakar godare. På tal om ingenting  Exempelvis kaffe är ju så billigt att de flesta utan tvekan kan välja en rättvisemärkt produkt framför en konventionell. Detsamma gäller kakao, med rättvisemärkt vet man att det inte är slavarbetare (inte lågavlönade, utan slavarbetare) i Afrika som slitit fram chokladen man njuter av. Jag tycker att bojkott kan vara bra, om det finns andra alternativ man kan välja. Om exempelvis Heinz gör en ekologisk ketchup (vilket de gör, och den är bättre än deras konventionella*) så är det ju bra att köpa den istället för en ketchup från en mindre producent som använder besprutade tomater. Tycker jag som miljömupp. Nu köper jag iofs hellre Änglamarks ketchup än Heinzs, eftersom jag har många andra invändningar mot Heinz... men bojkott är bra om man väljer en bättre vara inom samma segment. Att jag bojkottar israeliska blommor spelar exempelvis ingen som helst roll, jag köper inga blommor från deras konkurrenter heller. Hade jag varit storköpare av blommor, och bojkottade, då hade det kanske haft mer inverkan  Jag köper aldrig Coca Cola om det finns ett acceptabelt alternativ i närheten. Morotsjuice är inget sådant för mig, tyvärr  Mineralvatten kanske. (Heinz ekologiska ketchup innegåller ca 1.75kg tomater/kg ketchup, Heinz vanliga ketchup bara ca 1.25kg tomater/kg ketchup)
CITAT (andersen @ 10-05-2005, 19:08) är det meningen att arbetarna ska dö på banan plantagen för att flygplan besprutar grödorna när det finns arbetare på plantagen, eller ska det vara tillåtet för att maximera profiten? Många bananer besprutas för övrigt av barn. Bananerna odlas i höga träd, runt klasarna har man plastpåsar för att skydda mot ohyra. Barnen klättar upp i träden, utan skyddsmasker, och sprutar gifter ner på bananerna. På ICA har jag sett citruslådor, där det på sidan varnas för att citrusskalen absolut inte får användas i matlagning, eftersom de är besprutade. Jag tycker att det borde skrivas så folk ser, inte på små etiketter på sidan av lådan.
Sulawesii
11-05-2005, 09:43
CITAT (Reserv @ 10-05-2005, 22:22) CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 22:18) CITAT (pejori @ 10-05-2005, 20:31) CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 20:12) Ursäkta men jag blir så himla trött när ingen fattar vad man skriver...  det är enkelt avhjälpt. sluta bara att skriva i tråden  Hur menar du då? Det fattar t.o.m. jag . Man låter helt enkelt bli att trycka på svaraikonen, och skriver inga svar mera. Då slipper man bli less på alla som inte förstår/missförstår, eller så slipper man bli förbannad på att man inte alltid kan få alla att tycka som man själv.  Trevliga, trevliga.... *ironi*
CITAT (kristerh @ 10-05-2005, 22:21) CITAT (Diabolique @ 10-05-2005, 20:12) Där handlar det inte bara om konkurrens eller att nå ut till köparna. De går över lik för att tjäna sina pengar! Det tycker jag stämmer på de flesta multinationella företagen både svenska och de tidigare nämda, om man skulle finstudera andra bolag tror jag att vi med säkerhet kommer att finna samma "affärsmetoder" hos många många fler än just coca cola, nestlé mc donalds mm, kan du inte tala om vad du inte gillar hos mc donalds, vore intressant att veta vad jag har missat om dem. krister Jag håller med dig Krister, det blir nog inte mycket kvar att köpa om man skulle bojkotta alla "dåliga" företag. Här är en amerikansk lista på varför man ska bojkotta en del företag (observera att cocacola inte finns med): To boycott or not?
Hannele
11-05-2005, 12:13
Om jag är cola-törstig, funkar alla dessa surrogat lika bra. Mycket billigare dessutom. 'Riktig' cola har jag inte druckit på flera år.
Pia mitt i Skåne
11-05-2005, 12:45
CITAT (Reserv @ 09-05-2005, 18:15) Coca cola kan jag väl vara utan, men Findus maten och en massa annat som är med på listan går inte.  Nestlé sålde Findus år 2000 så de är sedan 5 år inte med i Nestlékoncernen. Inte direkt någon uppdaterad lista...
Diabolique
11-05-2005, 13:14
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 11-05-2005, 13:45) Nestlé sålde Findus år 2000 så de är sedan 5 år inte med i Nestlékoncernen. Inte direkt någon uppdaterad lista... Ja, du har helt rätt. Hittade denna text på Findus.se "1962 köper den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé företaget och Findus ingår i koncernen tills investmentbolaget EQT blir ny ägare den 1 februari 2000. Senare samma år köper Findus djupfrystföretaget Frionor." Så det var bara i 38 år som Nestlé ägde Findus... Jag ska gensat plocka bort dem från min lista och vipps kan mna handla Findus med renare samvete...  Tack! Tyvärr så tror jag inte att listan uppdateras så mycket förrän Nestlé ändrar sitt sätt att agera, och med tanke på att de köper (och tydligen säljer ganska många andra företag, så kan det vara svårt att hålla listan helt uppdaterad). Troligen finns det även många fler företag som är uppköpta av Nestlé än de som nämns i listan.
zaaritha
13-05-2005, 18:59
Har läst om dem tidigare o har se´n dess bojkottat dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|