Kattgräs
26-03-2005, 13:49
Hoppas detta är rätt forum?
Problemet: varje år blir det mycket avklippta grenar och kvistar från häck, buskar och träd. Vi behöver skaffa ett sätt att göra oss av med detta, först och främst genom att "flisa ner" det antingen för kompostering, täckmaterial i rabatterna eller för att köra iväg det till återvinningsstationen.
Alternativen är vad jag förstår antingen en flismaskin eller en kompostkvarn. Vad är fördelarna och nackdelarna med maskinerna? Eller är det samma sak, i prinicp?
Trädgården är uppvuxen, med gamla träd och buskar, så grendiametern varierar från en halv centimeter till uppemot 4-5 cm.
peterinas
26-03-2005, 18:41
vad jag fattade på odalo så finns det olika maskiner . finns med knivar och med valsar . valsarna ska iaf krossa grenarna medans knivarna skivar kvistarna . så krossa bli bättre resultat och snabbare kompostering
men kan ha fel med
gammelnalle
26-03-2005, 20:28
Har själv ingen erfarenhet av FLISMASKIN... men tycker att en rejäl kompostkvarn (2200W) för max 40mm kvistar har funkat ýpperligt. Jag "komposterar" iofs INTE grenar över en tummes tjocklek: dessa eldas upp i vedpannan.
Har STOR tomt med många gamla äppelträd och nyponrosor. Se´n kompostkvarnen införskaffades för ca 3(?) år sedan har rishögarna minimerats. (Har aldrig förstått varför man skall köra dem till tippen??)
Försök att få låna en REJÄL kompostkvarn och prova själv.
peterinas
26-03-2005, 23:11
CITAT (gammelnalle @ 26-03-2005, 20:28)
Har själv ingen erfarenhet av FLISMASKIN... men tycker att en rejäl kompostkvarn (2200W) för max 40mm kvistar har funkat ýpperligt. Jag "komposterar" iofs INTE grenar över en tummes tjocklek: dessa eldas upp i vedpannan.
Har STOR tomt med många gamla äppelträd och nyponrosor. Se´n kompostkvarnen införskaffades för ca 3(?) år sedan har rishögarna minimerats. (Har aldrig förstått varför man skall köra dem till tippen??)
Försök att få låna en REJÄL kompostkvarn och prova själv.
gammelnalle var bor du ? är iaf intresserad av någon kvistbit av dig från äppelträdena . vi har marsvin och dom ska ha kvist från äppelträd . men svårt att få tag i och kankse dumt och gå till grannen och bryta en kvist ( skratt) isf får du gärna skicka så betalar jag frakten och vi blir väl först med att skicka en kvist från ett äppelträd isf
Kattgräs
27-03-2005, 13:23
Hmmm, det kanske är en kompostkvarn jag är ute efter ändå.
Men det verkar vara en rejäl sådan jag är ute efter, har tyvärr ingen eldningsmöjlighet men just de där halvtjocka grenarna är bökiga att göra sig av med.
Då är det bara att ge sig ut och leta!
Tack för hjälpen!
CITAT (peterinas @ 26-03-2005, 19:41)
vad jag fattade på odalo så finns det olika maskiner . finns med knivar och med valsar . valsarna ska iaf krossa grenarna medans knivarna skivar kvistarna . så krossa bli bättre resultat och snabbare kompostering
men kan ha fel med

Halaj!
Njäe, med erfarenhet från en Husqvarna valsmaskin och en AEG knivmaskin så vill jag påstå att knivtypen ger finare bôs än valstypen.
odalo?
//T
Flismaskin/kompostkvarn med vals Fördel: Tyst, lätt att rensa när något fastnar man kör baklänges. Nackdel: grövre flisprodukt, dyrare.
Med kniv. Fördel: billigare, finare flisprodukt. Nackdel: Högt ljud, kan vara besvärligt att rensa, klarar inte stora lövmassor.
Jag köpte en Viking flistugg med vals. Ljudnivå så att man kan prata under flisningen. När jag vill ha extra fint flis, kör jag materialet två gånger.
Kattgräs
01-04-2005, 17:54
Det lutar åt en rätt rejäl kvarn/flistugg med vals. Även om den är dyrare, tror jag kostnaderna blir de samma i längen när knivar måste bytas och så.
Tack för all hjälp!
Kattgräs
03-04-2005, 09:36
Nu har vi skaffat en kompostkvarn, med vals. Den funkar superbra! (Och vad kul det är att köra maskiner!

)
Tack än en gång för goda råd.
kan man köra hela trän i en kompostkvarn?
En ny villaägare
Svar ja. Men kanske med reservation att trädets stam och grenverk ej överstiger maskinens kapacitet.
Kattgräs
08-04-2005, 19:27
siki, den jag har tar grenar som är c:a 4cm i diameter som mest. Men det går ju att dela dem lite så att de går i kvarnen. Däremot tror jag inte att det går att dela hela träd, det är bättre att göra ved av dem. Alltid är det nån som har möjlighet att elda ved, om inte ni har det själva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.