falken
Det här är mitt första inlägg, men jag har följt forumet något år. Är det någon som kan hjälpa mig med följande. Jag har ett långt trädäck i sydvästläge (Stockholm) och behöver insynsskydd. Funderade länge på att sätta upp en pergola men har nu funderingar på att sätta träd på rad. Insynsskyddet behövs nämligen cirka 1,6 m upp (tujahäck i tomtgränsen som ger visst insynsskydd men höga villor runtomkring). Vill absolut inte ha för höga träd (3-4 m) och inte heller för täta och vida och jag vill kunna gå någorlunda upprätt under dem. Funderar på Carmencitarönn. Om jag nu har sex meter trädäck att insynsskydda - hur många träd går det då åt? Hur tätt kan man sätta dem? Kan jag beskära träden om de blir för stora och tar för mycket solljus? Ett annat alternativ är att jag sätter en uppstammad "häck" av avenbok. Eller är det nån som har ett annat förslag? Svårt med träd tycker jag. Man kan liksom inte riktigt göra sig en bild av hur det kommer att bli när de har vuxit till sig.
Cilla
Hej Falken!
Vad jag fattar vill du ha ett smalt skydd och det viktigaste är att det grönskar 1,5 meter upp från marken och så högt att man kan sitta på altanen och ändå få sol på sommaren. På sommaren står solen högt, man kan ofta få sol alldeles brevid ett träd som är 3 meter högt.

Vad som blir vackrast estetiskt kan bara du avgöra. Samma sorts träd på rad ger ett enhetligt intryck men kan också förstärka det kantiga i trädgården och till och med bli ointressant. Hur skulle en rad av olika träd och ett par högväxande buskar se ut? Kanske en kaprifol som samtidigt ringlar upp från ena hörnet upp på altanräcket?

Om du kan tänka dig fruktträd är pelaraplar smala (ca 50 cm i vidd) och 3 max 4 meter höga. Vill du inte ha grönska och grenar under altanen kan du stamma upp dem, dvs ta bort de lägst sittande grenarna. Träden växer inte särskilt tätt, det blir glimtskugga.

Lite lika carmencitarönnen i växtsättet är ginnalalönnen, fast den har något större krona.

Många klängväxter ger också trevligt insynsskydd och är lätta att böja till där man vill ha som tätast, samt att få i den höjd man vill ha. Räcker oftast med snören som man sätter på altanstaketet. Snabbväxande är honungsrosorna helenae, men i ditt varma läge kan du variera med fler starkväxande rosor och få blom långt från tidig sommar till sen höst. Helenaerosorna (finns flera sorter) blommar i slutet av juni och ganska länge och därefter har flera av dem vackra små nypon. Veilchenblau är en annan snabbväxare som får lila blommor i olika färger.

Kaprifol växer också snabbt liksom bokharabinda. Shersmin blir en högväxande buske liksom syrén.
falken
Tack för ditt svar Cilla. Det är inte helt lätt med bakgrundbeskrivningar när man inte har så många rader att hålla sig inom. Du har rätt i att jag är ute efter ett insynsskydd 1,5 m över marken. Det behöver däremot inte vara smalt för vår "sittplats" på trädäcket ligger bortom den tänkta trädraden (stort trädäck alltså). Men absolut mörker vill man ju inte ha någonstans.

Klättrare skulle det ha blivit om jag hade bestämt mig för en pergola. Nu finns det dessvärre ingenting för växterna att klättra på.

Kul att du skulle nämna fruktträd för jag har precis börjat tänka på att jag kanske skulle sätta äppelträd (3 st?) på rad i stället. Det blir ju, om inte annat, bra mycket billigare! Låter kul faktiskt! Skulle passa bra där (utanför köksdörren). Och äppelträd kan man väl forma nästan hur som helst om jag har fattat rätt.
Cilla
Om du har sex meter i bredd att plantera på blir tre vanliga äppelträd för mycket. de vanliga är satta på A2 grundstam som gör att träden blir 6-8 meter breda och lika höga. Om du ska ge dig på att försöka få dem att trivas i halva sin storlek får du en massa jobb och en massa problem.

I sådana fall är det bättre att beställa träd satta på svagväxande grundstam. De blir ca 3-4 meter i bredd och höjd. Växer snabbare till sin slutstorlek och ger frukt snabbare än de som är satta på A2. Beställ från din plantaffär.

Under tiden de växer upp kan du ju sätta en klättrarros, en kaprifol och en bokharabinda som du helt enkelt snärjer in i altanstaketet till att börja med...
falken
Jag ska absolut kontakta min plantskola snarast! Finns det äppelträd på svagväxande stam som är E-märkta tro?

Falken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon