Full version: VIDRIGT
Sidor: 1, 2
Kathy
Artikel i Aftonbladet om ämnet;

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,627979,00.html
amaira
- - - *stum*
Var är orden?

Mår illa, riktigt fysiskt illa, när jag läser artikeln.
tomba
Blev inte det minsta förvånad. Genom att man i sverige och andra nordiska (västerländska länder) försvårar och smutskastar en väletablerad lagligt reglerad och mycket human djurhållning, ger man ekonomiskt utrymme för sådanahär mänskor att göra pengar på rent barbarisk behandling av djur.
MEN djuret i början av filmen var en shubb(Mårdhund)den senare var en blåräv,
och angående att ngn skulle mena att djurens pälsar skulle bli bättre av att flås levande kan jag tala om att så inte är fallet, shocken gör att hårsäckarna släpper håret =pälsen är värdelös= Dåren får inga pengar.
Har själv arbetat många år inom pälsnäringen i finland och djurplågeri bestraffas mycket hårt. Det finns inga som helst likheter med denna film och pälsnäringen i norden tro mej.
OCH som väl är tar en farmare som plågar sina djur snabbt död på sej själv ekonomiskt eftersom pälsens dåliga kvalitet gör den osäljbar. sleep.gif smile.gif

Stöder personligen inte pälsnäringen och får inte min utkomst därifrån längre. Men kan inte låta osanningar florera på en fin sida som odla.
Har sett endel filmer som djurrättsaktivister filmat där man slår på burarna för att göra djuren oroliga. Vilket inte skulle behövas, främmande mänskor som smyger omkring på en för djuren ovanlig tid skrämmer dem aldeles tillräckligt.
FRAM för en saklig diskussion utan förvanskningar. Endast då kan vi hjälpa de djur som far illa.
amaira
CITAT (tomba @ 07-04-2005, 08:26)
Genom att man i sverige och andra nordiska (västerländska länder) försvårar och smutskastar en väletablerad lagligt reglerad och mycket human djurhållning, ger man ekonomiskt utrymme för sådanahär mänskor att göra pengar på rent barbarisk behandling av djur.

Nämen hallå!

Visst, jag instämmer helt och fullt med att Sverige har en av världens bästa djurskyddslagar, och att det är högst osannolikt att det som sker på filmen här, också sker i Sverige, eller i Finland för den delen.

Och vad som händer ett djur när det är dött bryr jag mig inte särskilt mycket om. Men hur ett djur har det när det lever bryr jag mig mycket om.

ALL stordrift av många djur på liten yta, typ buruppfödning av pälsdjur, anser jag vara grym exploatering på deras bekostnad.

Och det ena behöver väl inte ta ut det andra?

Djurplågeri har grader.
Jag tycker inte att "liiite" djurplågeri ska tillåtas, med ursäkten att andra utövar MYCKET djurplågeri.
Sulawesii
Nä, håller med dig, amaira! Djuren här i Sverige har det långt ifrån bra.
tomba
CITAT (amaira @ 07-04-2005, 08:41)
ALL stordrift av många djur på liten yta, typ buruppfödning av pälsdjur, anser jag vara grym exploatering på deras bekostnad.

Och det ena behöver väl inte ta ut det andra?

Djurplågeri har grader.
Jag tycker inte att "liiite" djurplågeri ska tillåtas, med ursäkten att andra utövar MYCKET djurplågeri.

Jag vill förtydliga att jag på intet sätt godkänner djurplågeri!!!!!
Men då oberoende veterinärer kan påvisa att djuren mår BRA kan väl det inte ses som djurplågeri ELLER?
Vad som däremot kan vara tvivelaktigt är den keldjurshållning som är mycket mer svårövervakad och som bevisligen orsakar ett mycket stort antal djur oerhörda plågor. Katter, hundar, kaniner, marsvin, mm. hålls ofta på mindre ytor och i miljöer som är direkt skadliga för dem. Trånga lägenheter med en undermålig ventilation, små rasthagar, burar, och liknande. Och dethär har påtalats av många veterinärer under lång tid men ingen tycks bry sej om det.
dock vill jag med detta inte dra ngn av de tusentals ansvarskännande husdjursägare som sköter om sina djur på ett bra sätt i smutsen.
Rävar och andra farmdjur som tas bra omhand har ren luft, rent färskt vatten, mat på bestämda tider, med en sammansättning som skulle få vilken näringsexpert som helst grön av avund, tillräcklig plats att röra sej på och en god möjlighet till interaktion med andra artfränder.
All djurhållning ska övervakas och regleras av experter på området så att djurplågeri kan bekämpas effektivt.
Sulawesii
Det här är hämtat från Djurens rätts hemsida:

På minkfarmen
Minkungarna föds i maj. Efter två månader tas ungarna från mamman och placeras i separata burar. Därefter får minkarna leva fram till november då de gasas ihjäl. Farmaren låter vissa djur leva och dessa används sedan som avelsdjur inför nästa säsong.

Minkarna lever i burar som man brukar säga är stor som en uppslagen kvällstidning. En bolåda av trä är ansluten till buren. Burarna sitter tätt och på en farm kan det finnas över 100.000 minkar. De flesta farmer har dock omkring 10.000 djur när det är "säsong".

Denna miljö, som är mycket ostimulerande och monoton, skiljer sig drastiskt från den vilda miljö minkar naturligt lever i. I det vilda lever en mink alltid nära vatten, utnyttjar sig av många bohålor och håller hårt på sitt revir. När den är aktiv (mörkertid) rör den sig mycket inom sitt revir.

På chinchillafarmen
Chinchillor är små djur (som små kaniner), som ofta föds upp som sällskapsdjur. På farmen får chinchillorna leva i sju-åtta månader innan de dödas.

Den vilda chinchillan är i dag nästan utrotad. Ursprungligen kommer den från Sydamerikas höglänta områden, innan man började föda upp den för pälsproduktion. Chinchillan är ett socialt djur som kan leva tillsammans med ett hundratal andra chinchillor i en koloni. På pälsfarmerna hålls de dock aldrig fler än ett par stycken i varje bur.

På kaninfarmen
Kaninen är precis som chinchillan ett socialt djur. Det finns några farmare i Sverige som föder upp kaniner för pälsproduktion. Främst är det rasen Castor Rex som föds upp för pälsens skull.

Kaninerna dödas efter sju-åtta månader, efter att ha suttit i stimulansfattiga burar utan möjlighet att bete sig naturligt.
amaira
CITAT (tomba @ 07-04-2005, 10:00)
Rävar och andra farmdjur som tas bra omhand har ren luft, rent färskt vatten, mat på bestämda tider, med en sammansättning som skulle få vilken näringsexpert som helst grön av avund, tillräcklig plats att röra sej på och en god möjlighet till interaktion med andra artfränder.

Ren luft, rent färskt vattten, mat på bestämda tider, näringsriktig föda, yes.

Det skulle inte bli så mycket "päls" att tala om annars.

Tillräcklig plats att röra sig på?
Kan du visa mig, att de dessutom har ett liv med kvalitet, så kommer jag inte att säga emot dig mera.

Hur lever rävarna egentligen, i rävfarmarna idag. (I Finland, i Sverige är de förbjudna nu).
amaira
Liten rättelse: jag tror inte att rävfarmar är förbjudna, men kraven har skärpts och det finns inga rävfarmar kvar i Sverige.
amaira

"Frisk" javisst, men var finner man livsglädje av att leva såhär?

En gammal tidningsartikel om rävfarmer i Sverige.

Dessutom ... mina pappa var rävfarmare i slutet av fyrtiotalet, då levde inte jag. Först jobbade han på andra pälsfarmer, sedan skaffade han egen.
Han var också en duktig pälsbesiktigare. Och en stor djurälskare.
Mot slutet av sitt liv sa han ofta, att "man får inte ha djur på det där viset". Han hade sett för mycket.

Jag har själv hållt på lite grann med skinn och päls. T.ex. fårskinn och renskinn är helt okej i mina ögon.
För det handlar inte om - tycker jag - om man använder päls eller inte, utan om de djurens livskvalitet som man använder skinnen av.
tomba
Fin bild amaira, synd bara att den inte visar hela buren. Hyllan som räven sitter på kallas daghylla. Den kom till för att ge räven nivåskillnader i buren, dit upp hoppar de då de vill vila eller då de ser ngt intressant som de vill betrakta "lite från ovan"
För att avvika en anings aning från ämnet så undrar jag om de flyktingbarn som sondmatas pga utvisningshot tycker att de "har ett liv med kvalitet"

blink.gif
Sulawesii
Ska det här urarta till en sån där "bara-för-att-man-vill-beskydda-djuren-så-skiter-man-i-människor-diskussion"?
Vill påpeka att jag både är medlem i Djurens rätt och Amnesty. Och stödmedlem i Bris.

Och nu var det djuren vi diskuterade sad.gif .
Sulawesii
Och på de bilder jag sett från rävfarmer har även det vanliga golvet varit i hönsnät.
tomba
Vi får väl vara ense om att vi är oense i vissa frågor. huh.gif
och du har rätt i att det är gallergolv i buren, alla nivåer, men det är inte hönsnät utan ett med mycket tjockare plastöverdragen metalltråd. Det har dock inte visat sej vara obekvämt eller till skada för räven.
Tror inte att vi kommer längre i vår diskussion. Men jag vill ändå poängtera att genom att försvåra för svenska pälsfarmare till den grad att de måste sluta. Ger
man dårar som de på filmen det ekonomiska utrymme de behöver för att kunna sälja sina skinn, och i mina böcker är det lika illa att djur far illa i Kina som i Sverige.
Med detta sätter jag punkt för mitt deltagande i denna tråd.
Sulawesii
Håller helt med om att det är lika illa var det än sker. Hoppas bara att vi i väst (hela kedjan från importör till konsument) sätter ner foten coh visar att vi vägrar ha med dessa varor att göra!
emjoer
Klarade ej att se hela filmen men har ett förslag på hur man kan få bukt på såna här svinaktigheter,flå dom som gör det Levande och skjut alla pälsanvändare.
Sulawesii
Ooops.... det var ord och inga visor.
Christoffer
såg bara några sekunder, orkade inte mer, ville bara spöa upp han som gjorde det.
amaira
CITAT (tomba @ 07-04-2005, 14:00)
Med detta sätter jag punkt för mitt deltagande i denna tråd.

Okej. Jag med. (i vår diskussion alltså)
Jag förstår faktiskt vad det är du menar, och det ligger ju definitivt något i det, även om vi sen helst ser olika på lösningar av det hela.
Tack för att du tog upp det, för jag har inte tänkt i de banorna förut.

Sen har jag en fråga som jag undrar om du (eller nån) kan svara på.

Du skriver att pälsen blir förstörd när djuren flås levande. Vad händer sedan med de pälsarna? Kastas de bara? Eller går de på nån sorts tredje eller kanske fjärde sortering? Vet du något om det?

Undrar amaira.
Anki på Öland
CITAT (amaira @ 08-04-2005, 07:16)
Du skriver att pälsen blir förstörd när djuren flås levande. Vad händer sedan med de pälsarna? Kastas de bara? Eller går de på nån sorts tredje eller kanske fjärde sortering? Vet du något om det?

Undrar amaira.

Om jag minns rätt från de diskussioner som var för ett antal år sedan om hund- och kattskin var det för att pälsen då stod rakt ut och inte låg platt som den annars gör på en korthårskatt/-hund
"Snyggt" på kragar och stövelskaft....
Anki
Eva i Norrköping
Vill bara säga att jordbruksministern idag gått ut med ett förslag att stoppa import av päls från hund och katt till EU. EU-kommissionen ställer sig positiv och man nämner att man fått mycket reaktioner från allmänheten i form av mail etc. Det lönar sig att reagera och protestera! rolleyes.gif
*Felix matte*
Jättebra! Nu får vi hålla alla tummar för att det blir ett stopp.
Sulawesii
Då är det bara resten av alla pälsdjur kvar då..... sad.gif

Men, någonstans måste det ju börja! Super!
Reserv
CITAT (Eva i Norrköping @ 30-05-2005, 22:17)
Vill bara säga att jordbruksministern idag gått ut med ett förslag att stoppa import av päls från hund och katt till EU. EU-kommissionen ställer sig positiv och man nämner att man fått mycket reaktioner från allmänheten i form av mail etc. Det lönar sig att reagera och protestera! rolleyes.gif

Och vad är det som bevisar att det fortfarande inte är hund och katt som sitter på kläderna? Det är väl bara för exportören att skriva att det kommer från ett vilt djur? unsure.gif Alltså, visst är det bra att det kommit ett förbud mot importen, men det skulle vara bättre med ett totalt stopp för import av päls över huvud taget........tycker i alla fall jag. rolleyes.gif
*solis*
CITAT (emjoer @ 07-04-2005, 17:16)
Klarade ej att se hela filmen men har ett förslag på hur man kan få bukt på såna här svinaktigheter,flå dom som gör det Levande och skjut alla pälsanvändare.

Men då är man jo likadan själv ohmy.gif sad.gif ohmy.gif
Reserv
CITAT (solis @ 31-05-2005, 12:15)

Är man väl inte , djuren har inte gjort nåt för att förtjäna det, men det har människaorna som gjort detta. mad.gif
*solis*
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 12:40)

Är man väl inte , djuren har inte gjort nåt för att förtjäna det, men det har människaorna som gjort detta. mad.gif

Om jag gick och dödade alla som använder en päls vore jag absolut likadan som de andra som dödar och ännu värre eftersom jag då medvetet ville döda pälsanvändare.

Att ge igen med samma medicin hjälper nog inte djuren sad.gif Och skulle definitivt inte göra mig till en bättre människa om jag agerade på det viset!

Det hemska är att vi människor vill ta till våld för att få slut på hemskheter i världen sad.gif
Även jag kan tänka så när jag är riktigt arg men då skadar jag mest mig själv och kanske även andra eftersom jag då utstrålar vrede sad.gif
Jasmin
CITAT (lisselbo @ 27-03-2005, 22:24)
Klarade inte ens av att se hela filmen

Inte jag heller! Usch vad hemskt!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif Man borde låta dom få smaka sin egen "medicin"!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif
Jasmin
CITAT (Jasmin @ 31-05-2005, 15:33)
CITAT (lisselbo @ 27-03-2005, 22:24)
Klarade inte ens av att se hela filmen

Inte jag heller! Usch vad hemskt!!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif Man borde låta dom få smaka sin egen "medicin"!!!!! mad.gif mad.gif mad.gif

Vet att det inte gör mig till en bättre människa, men skönt att tänka tanken. För djuren kan ju inte försvara sig! mad.gif mad.gif mad.gif
Reserv
CITAT (solis @ 31-05-2005, 15:11)

Om jag gick och dödade alla som använder en päls vore jag absolut likadan som de andra som dödar och ännu värre eftersom jag då medvetet ville döda pälsanvändare.

Att ge igen med samma medicin hjälper nog inte djuren sad.gif Och skulle definitivt inte göra mig till en bättre människa om jag agerade på det viset!

Det hemska är att vi människor vill ta till våld för att få slut på hemskheter i världen sad.gif
Även jag kan tänka så när jag är riktigt arg men då skadar jag mest mig själv och kanske även andra eftersom jag då utstrålar vrede sad.gif

Hallå!!! Häng me va'! Det var inte pälsanvändarna som skulle flås, utan dom som flår djuren. Och om dom flås levande så är det inga fler som flår djur sen, då har våld visst lönat sig wink.gif rolleyes.gif Nu får man tyvär inte flå folk åt höger och vänster bara sådär, men tänk om det hade faktiskt kännts bra tongue.gif
*solis*
CITAT (Reserv @ 31-05-2005, 15:44)
CITAT (solis @ 31-05-2005, 15:11)

Hallå!!! Häng me va'! Det var inte pälsanvändarna som skulle flås, utan dom som flår djuren. Och om dom flås levande så är det inga fler som flår djur sen, då har våld visst lönat sig wink.gif rolleyes.gif Nu får man tyvär inte flå folk åt höger och vänster bara sådär, men tänk om det hade faktiskt kännts bra tongue.gif

Hade du velat göra det själv:alltså flå en människa!?! sad.gif unsure.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon