Full version: Dialektala uttryck!
Sidor: 1, 2
zaaritha
Västgötska!
Stö^va!= hus!
mamamaggan
I norra Sverige sätter man ofta o först i ett ord t ex ohungrig som då betyder att man är mätt. laugh.gif
ninnisky
finns det någon av er som kan älvdalsmål? eller vet var man kan hitta någon bok om det???

Har kollat på nätet men inte hittat nåt värst int! unsure.gif unsure.gif
Fenja
CITAT (mamamaggan @ 22-04-2005, 22:45)
I norra Sverige sätter man ofta o först i ett ord t ex ohungrig som då betyder att man är mätt. laugh.gif

Jo, korken är oi och man har ofarit och kaffet är okokt.... *fniss*
Mvh
Fenja
Reserv
Men O färdig har två betydelser, antingen så är man inte klar eller så är man dålig, sjuk.
Airamya
E fafa rajn gan. I gal aot i fjåsed... eller nåt. Inte vet jag hur det stavas... laugh.gif tongue.gif Hade sommarstuga strax utanför Älvdalen och det första jag gjorde alltid när vi kom dit var att springa över till Pilt-Erik o tälja kåsor.
Som alla barn snappade jag snabbt upp 'språket' och pratade mer eller mindre flytande älvdalsmål på den tiden. Nu har jag glömt det mesta... Men vissa ord o meningar sitter i, framförallt pga den oerhörda likheten med skotska (som jag talar flytande och hade mycket lätt för att lära mig (undrar varför? wink.gif ).
Men bok om det... det känner jag inte till nån sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon