Latmask
Jag undrar hur bred en klematis blir?

Vi ska täcka en kortsida och långsida med klematis. Den sammanlagda bredden är ca 5 -6 meter. Hur många klematis kan vi räkna med att behöva. Det ska/behöver inte vara helt insynsskyddat, bara så att det täcker den fula väggen (hönsnät) så att det ser lite vackrare ut.

Hur mycket ska man vattna när man förkultiverar. Jag vet att vissa frågor jag ställer är idiotfrågor, men det är svårt när man är ny. Ska jorden vara dränkt hela tiden eller ska det torka ut lite?

Mina liljor börjar sticka upp, alla utom en. Men av dahliorna syns inte ett spår. Nu är det en vecka sen jag planterade dem. Ska jag räkna med att de har dött eller kan det ta längre tid?

Jag vet att det kan ta längre tid om lökarna var upp och ner och jag var inte helt säker på att det blev rätt, kan jag gräva upp dem, kolla och vända på dem, eller är det bättre att låta det vara? När kan man ge upp hoppet om inget syns?
Christer i Falköping
Inga frågor är idiotfrågor! Men svar kan vara idiotsvar laugh.gif
Jorden måste vara fuktig hela tiden när du sår fröer. Inte dyblöt! Lättastär om du sätter krukorna i en genomskinlig plastpåse, då håller sig fukten bättre. Det tar några år innan de växt till sig nämnvärt. Hur många du behöver är mycket en fråga om vilka sorter du skall ha.
Dahlierötterna kommer säkert att skjuta skott även om du skulle planterat dem upp och ned, men det brukar synas tydligt vilket som suttit uppåt innan. Om de var vid liv när du planterat dem, kommer de så småningom. Men du vet väl att de är väldigt frostkänsliga, så det är inget du sätter ut än på ett bra tag.
Christer.
Latmask
Tack för ditt svar!

Jag hade tänkt mig Klematis Blå president. Blir de breda? Är det bättre att så frön än att köpa plantor? Ska de odlas i krukor?
Christer i Falköping
För att få äkta namnsorter måste du köpa plantor. Speciellt bred kan jag inte minnas att min "The President " blev. Men man kan ju, när man beskär dem, sprida ut de nya skotten så att de fyller ut mer. Tänk på att clematisar vill ha skugga vid rötterna, så plantera något framför som skydd. Brudslöja blir väldigt vackert. Fröerna skall du plantera i krukor, det blir enklare att hålla reda på dem och skydda dem från djur. Men plantorna skall du gräva ned.
Christer.
KURT
De mera "vilda" klematissorterna blir bredare, tex alpklematis (kan täcka 2-3 m i bredd) . Och de går också att så, men de är då småblommiga.
evelina
Hej!

Kollade i min trädgårdsdagbok, förra året tog dahliorna ca 2-3 veckor innan alla kommit upp så du får ha tålamod smile.gif
Liljorna kommer upp mycket snabbare men allt kan gro lite olika. När dem tittar upp ställ dem då ljust och svalt och glöm inte att avhärda dem innan du planterar ut dem.
Lycka till! tongue.gif
Latmask
Tack för alla svar!

Men vad betyder avhärda? Jag har tidigare fått tips om att de ska ställas ute på dagarna och tas in på kvällarna ett tag innan de planteras ut. Är det samma sak?
KURT
CITAT (Latmask @ 08-04-2005, 07:53)
Tack för alla svar!

Men vad betyder avhärda? Jag har tidigare fått tips om att de ska ställas ute på dagarna och tas in på kvällarna ett tag innan de planteras ut. Är det samma sak?

Ja men till att börja med bör de bara stå ute någon timme per dag. Det är sol och vind som annars kan döda unga plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon