peppina
08-04-2005, 09:38
Hej alla!
Vi flyttade in i första huset för ca ett år sedan och gjorde inte så mycket i trädgården förra året, det som fanns där fick växa. Nu vill jag sätta igång att bygga upp "min" trädgård och behöver därför flytta på lite av de växter som finns. Dum som jag var förra året så antecknade jag inte vilka växter som stod var i rabatten vilket blir ett problem nu när jag ska flytta dem.
Nu till min fråga: Jag vet att det fanns ett par pioner utspridda i rabatten förra året och har hört att det helst ska flyttas på hösten. Vilka av alla dessa knoppar kan vara pionerna?? Jag har en känsla av att de stod på en viss plats där det nu sticker upp små mörkröda knoppar ur jorden. Där är också en massa torra stjälkar från förra året som jag klippt ner. Endel av dem är lite ihåliga. Kan detta vara pionerna??

Och ska jag då vänta med att flytta dem eller går det nu också om man är lite försiktig??
Tacksam för hjälp!!
Pionerna är röda ner de kommer upp ur marken.
Mina i Skåne har kommit upp en 5-6 cm.
peppina
08-04-2005, 09:59
Tack så jättemycket!! Då är det nog pionerna. Vågar man flytta dem nu (som jag helst vill för jag ska anlägga kryddträdgård där de står nu), eller måste jag lugna mig till i höst?
Och hur är det med de andra växterna som växer där, när kan de flyttas? Jag har: vita och oranga liljor (hur ser dessa ut när de precia kommit upp?) kärleksört, hjärtbegenia, lupiner (som jag vill flytta så de får ett eget hörn i trädgården, har märkt att de sprider sig som attan)+lite tulpan och påskliljelökar.
(Jag kommer säkert ställa fler frågor, har upptäck att det är mycket att lära sig om man vill ha en fin trädgård...)
Mvh Stina
Mia, zon 3
08-04-2005, 10:06
Du kan nog flytta dem nu, men det är nog bättre att vänta lite till, så du verkligen får med allt. Man bör (om man orkar) ta med en ordentlig jordklump. Man ska undvika att flytta dem när de har knopp/blommor, och flyttar man när det är varmt får man vattna massor. De kan tjura några år efter flytten, men det är inte säkert. Kom bara ihåg att inte sätta dem för djupt! Då blommar de inte. Hade du blommor i somras så är djupet bra nu - sätt dem lika djupt som de står nu. Ovandelen av rotklumpen ska vara ca 5 cm under jordytan.
Pion kommer med röda bladskott som sticker upp som händer ur jorden. Av många perenner är de minst flyttvilliga, kan ta många år innan de blommar igen. Har man tur blommar de ett par år efter flytten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.