Full version: Persiljano
Lottiz
Jag letar efter ett recept på persiljano, en superkrydda som passar på allt. Min enda gissning är att namnet antyder en inblandning av persilja och oregano. Jag vet att det finns att köpa en variant i mataffären, och kanske kan man läsa de flesta ingredienser på den burken, men jag har ingen lust att köpa en svindyr krydda bara för att läsa på förpackningen.

Herbes de provence och andra blandningar finns det tusentals recept på, men jag söker recept på lite roligare kryddblandningar. Någon som har nåt på lur?
lisselbo
Persillade:

Persilja
Vitlök
Havssalt
Monica
Jo, men scharlottenlök ingår också i blandningen. Jag har en arbetskollega som regelbundet reser till Frankrike. Han köper skopvis av Persillade till mig på marknaden. Det är en kryddblanding jag använt i säkert 20 år - och den fungerar till allt! Det finns en annan toppenblandning som jag däremot inte har lika lätt att finna - Rouille. Det är en blandning som innehåller salt, paprikapulver och vitlök, men det måste vara något mer i den också. Jag har nu hittat en liten butik i Östermalmshallen i Stockholm som har både Rouille och Persillade - men det kostar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon