Full version: balkong!
izabelleask
Hej!
Jag undrar om ni har något bra förslag på hur jag ska få plats med allt på min lilla balkong, den är väl typ 1.5m bred och knappt 1 m djup. Jag har ett litet bord med två små stolar. Men hur ska jag göra det med praktiskt. Vill ju kunna få plats med min gyllenbärsplanta och iallafall en tomatplanta, sen ska jag ha spange på sidorna och ha sockerärtpor på ena sidan och melon på andra sidan. Va tror ni om det?

Tänkte höra om vi behöver någon slags upphöjning till dom krukorna som står på golvet på balkongen för där nere kommer det ingen sol.Kan det va därför det blev så dålig skörd nu i sommras.

Förslag på hur jag kan få plats med mer. Finns det djupa(riktigt djupa) balkonglådor att köpa någonstanns?
carol
Svårt att ge tips när man inte är där och ser hur det ser ut, men det låter väldigt litet.

Det verkar som att du redan har bord och stolar, annars känns det som att du helt klart borde satsa på ett ihopfällbart set så att du kan röra dig lite lättare bland växterna. Har du krukor på golvet som kräver en solig plats men som inte får någon sol blir det lite knepigt att få dom att trivas, men om det är högre växter och typ bara krukan som inte får sol så är väl det bara bra, för det kan bli himlans varmt om rötterna annars.

Det låter väl bra med din planering, jag undrar bara hur du får plats... blink.gif tongue.gif Har inte sett några djupa lådor någonstans, om du vill ha det för att hänga på räcke måste du bara tänka på att det kan bli väldans tungt med mycket blöt jord och kolla att det håller för det.

Lycka till! smile.gif
silas
själv hade jag alltid en uttjänt bokhylla på balkongen förr i världen (kan tyvärr inte ha det längre, eftersom nuvarande balkongen lutar (!) ganska kraftigt). Ställ en bokhylla utan "väggar" (alltså där sidorna bara är liksom pinnar, så att solen kommer in. finns såna lagerbokhyllor t ex på ikea, inte särskilt dyrt) mot en vägg. den kommer att bli rätt sunkig efter ett par säsonger, så du behöver ju inte ta arvegodset direkt. men det funkar jättebra. växterna kommer upp och man kan utnyttja både sol och utrymme maximalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon