Full version: Pust!
Sidor: 1, 2
Milex
Fantastisk dag igen biggrin.gif Vi har tvättat altanen, städat 2 rabatter, gödslat, dragit bort ljung och fixat rabatt i en bergskreva. Planterat fådda rabarber och jordärtskockor (Tack Fenja biggrin.gif ) och fådd korallkornell (Tack Elisabeths bror).
8 timmar i trädgården gick fort. 1 365 242 st saker kvar att göra biggrin.gif
ron
Har rivit drivhuset,väntar på det nya i maj.
Planterat klängroser,kaprifol,klemates,till min nya ställning så nu är det bara till att växa.
Toppade tujorna i höstas o satte hälften sog så nu får man hitta en bra plats till dom.
Det är ett härligt väder
smile.gif
Aries
Håller på och planerar för en trädgård. Förhoppningsvis blir det gräsmatta till hösten så jag kan börja planera för perennrabatter också.
Men jag har en liten plätt där jag kan odla sommarblommor så länge. Och ett litet stenparti på gården (har bergshäll där) och igår planterade jag taklökar, backtimjan och lavendel. Vad trevligt att ha lite ordning nånstans på tomten i alla fall.
Fast när man får i ordning ett ställe ser resten ut som efter ett bombnedfall.
unsure.gif
AnnammA
Jag har snart klippt alla mina rosor, och sen vill jag ha lite regn inför den första gödslingen. smile.gif

AnnA
Xelma
Jag har grävt upp 8 (!) sopsäckar med rötter av bl a flox..., det tog 9 timmar.

Hämtat 2 släp fulla med hästgödel blandat med torv. Nu ska det "bara" blandas med befintlig sandjord. Funderar starkt på jordfräsen, för denna mängden blir tung att blanda för hand... stackars maskar!

Till helgen blir det ytterligare 2 släp gödselblandning till resten av trädgården... smile.gif
Sulawesii
Försökte idag att gräva upp en av mina tre Rhododendron. Det gick inge´ bra.... sad.gif
Min käresta får nog fixa det i helgen istället, så ger jag mig på grönsaksplätten istället. Ska sätta Pak Choi.
Kajsa
Fortsätter med att plantera rosor, idag klätterrosen New Dawn
den har jag drömt om i flera år, äntligen. Annars, trädgården
skriker efter regn, vattnat lite vintergrönt idag. biggrin.gif
kerstin z5-6
snart 5oo utskolade perenner -mer än hälften kvar o fullt fullt smile.gif
is i rabatterna än men det tinar så sakta
lilla mamma
Pionerna hämtade jag hos samma granne som buxbomen.
Hon ville inte ha kvar dem, trots min protest mot att ta bort dem ur hennes trädgård, fick de flytta in hos mig.

Anita
noora
Jag klippte ena hallonhäcken igår. Det var inte så svårt att se skillnad på ett- och tvååriga skott som jag trodde att det skulle vara. Satte lite shalottenlök och sådde morötter också. Nästa grej blir att klippa den andra hallonhäcken och ta hand om klippet, samt att gräva ner lite kompost i "leråkern".
Hannele
CITAT (snofsan @ 17-04-2005, 00:09)
Vilka trädgårdsarbeten håller ni på med just nu?

April-maj sitter man bara på kökstrappan och räknar fjärilar
och njuter av alla vårlökar, färggranna mossflox på berget och annat fint. sleep.gif
(I trädgården arbetar man september-oktober, när det är mörkt, lerigt och småregnigt.) tongue.gif

Snart blommar körsbären - och magnolian för första gången!
djingis
Jag ansar i rosrabatten och den är stor vill jag lova.
Det har kommit in kvickrot i den som jag drar i helt förtvivlat. Då det inte fanns någon tid förra sommaren då vi panelade gården så blev det mesta av trädgården lidande- men nu så.......
SannaLasso
Jag flyttade hit i höstas och vet inte riktigt vad som finns i trädgården mer än vad jag såg på visningen i somras. Spännande!

Idag har jag

- rensat bort nåt jag inte vet vad det var ur en rabatt med rosenspirea. Nåt ogräs var det... men jag hittade också några spridda suckulentliknande småsaker här och var, dem skall jag sätta tillsammans någon annan stans och se vad det blir

- satt nyinköpta hostarötter i krukor (har ingen aning om var de skall få sin slutliga plats - det verkar vara för soligt överallt)

- krattat bort en del löv som samlats under möblerna på uteplatsen

- lagt löven i en sopsäck och burit bort till stora komposten

- lossat och satt om två på höjden placerade stenplattor som hamnat på sniskan då de tryckts ut av ölandstokrötter

- planterat en rad månadssmultron efter en mur

- stuckit ner grepen på en del ställen efter en grusgång för att känna efter hur pass djup jorden är. Tyvärr verkar det vara en hel del sten och kanske berg bara någon decimeter ner. Jag som tänkt sätta en spireahäck där! sad.gif

- suttit länge vid datorn och studerat utbudet hos en nätbutik (fick en jättebra länk här på forumet!)

- läst på mera om de bär, buskar, häckplantor och rosor jag ev. kommer att köpa via nätbutiken

- gått runt i trädgården och funderat på var jag skall sätta allt jag vill köpa

- konstaterat att jag (vis av tidigare erfarenheter) måste gräva alla planteringsgroparna INNAN jag köper något att sätta i dem... wacko.gif

- repat kirskålblad och gjort dagens vitamindrink

- kollat att mina nysatta rotskott från syrénbersån mår bra (inget hade torkat - än)

- mellan alla dessa krävande arbetsinsatser har jag mest suttit i solen och funderat och fantiserat om hur fint det skulle kunna bli när allt är på plats och har vuxit upp...

IMORGON (eller någon annan dag - men det brådskar tror jag) måste jag klippa ner tjugo meter rosenspireahäck - aj min rygg och mina knän!
snofsan
CITAT (SannaLasso @ 26-04-2005, 21:15)

ohmy.gif

Berätta om ditt recept.

Kirskål är ju nyttigt har jag hört och vi är många som har gott om den grödan. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
SannaLasso
CITAT (snofsan @ 26-04-2005, 23:20)
CITAT (SannaLasso @ 26-04-2005, 21:15)

ohmy.gif

Berätta om ditt recept.

Kirskål är ju nyttigt har jag hört och vi är många som har gott om den grödan. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag skrev lite om kirskålsaft under rubriken "Kirskål - Drick upp den!" på ogräsforumet.

Här kommer den texten:

"För några år sedan såg jag ett TV-program där en kvinna föreslog att man skulle dricka kirskålsjuice. Kirskålen är tydligen full av bla järn och vitaminer.

Jag hade tidigare försökt blanda hackad kirskål i spenat och potatismos men det smakar inte så bra. Däremot är det faktiskt OK att köra i mixer med lite vatten, sila gäggan och använda vätskan som rinner ur. Vätskan blandar jag med lite citron- eller flädersaft (och ibland med en slatt vodka!) och får en jättepiggelindrink! Riktigt god är den, när man vant sig.

Eftersom kirskålen börjar titta upp lite här och var nu har jag redan hunnit med tre-fyra vitamindrinkar den här veckan, både med och utan starkt. "
snofsan
CITAT (SannaLasso @ 27-04-2005, 10:28)
Eftersom kirskålen börjar titta upp lite här och var nu har jag redan hunnit med tre-fyra vitamindrinkar den här veckan, både med och utan starkt. "

Det där låter allt lite busigt också.

Sådana vitamindrinkar är inte fy skam! Skall snart ut och plocka bladen... laugh.gif
djingis
Har precis kommit hem från jobbet och ska nu ut för att rengöra trädgårdsmöblernas dynor och förhoppningsvis se dem bättre om en stund.
Då våra kisar har balat i dem under förra sensommaren och innan man blev färdig med att ta in dem.
SannaLasso
CITAT (djingis @ 27-04-2005, 13:33)
våra kisar har balat i dem

???? blink.gif

...låter lite småsnuskigt faktiskt...

tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
krellus
1) Ska utvidga uteplatsen med mera ölandssten.
2) Ännu fler rosor ska planteras!
3) Lite snickeri återstår på en annan uteplats.
4) Fixa en liten damm
5) mfl...

tongue.gif
pisanggoreng
Köpt och planterat:

* svarta vinbär
* röda krusbär
* japansk dvärgpil
* minikörsbärsträd
eldhroka
Snön har börjat smälta bort och jag satt ute och drack kaffe i solen idag. Kikade även under löven och nog var det på gång att komma upp lite där. Snön har smält bort precis där jag har de flesta blommorna ( i en gammal sandlåda) så jag kan tjuvkika lite på vad som händer iaf.. smile.gif

Det som känns jobbigast är att sova bort de härliga vårvinterdagarna pga att jag jobbar natt... Men det är ju en del ledigt emellan så då får man passa på att njuta desto mer smile.gif

mvh Anna
Yin o Yang
Har idag planterat lite penséer, vattnat i växthuset och gjort ett nytt album här på Odla (Trädgården 2005) smile.gif . Gubben håller på att olja trädgårdsmöblerna.
Och så har vi lagt ut hästgödsel i potatislandet. Blir potatissättning nästa helg. Är ca 10 grader i jorden nu biggrin.gif
Lena
Jag har flyttat en klottuja, planterat en thuja, planterat penseer, flyttat lite perenner och planterat nyinköpta dahliaknölar i krukor inomhus, hittade så fina på Coop Forum igår.

Lena zon 4
kerstin z5-6
Äntligen börjat ute , med att ta bort allt fjolårsris i rabatterna smile.gif
Airamya
Ja, vad har jag gjort? Rensat lite här o lite där, tagit bort löv som jag i höstas vräkte in under häcken, upptäckt massor av kastanjebäbisar som jag inte har någon plats för så jag begravde dem i den gamla, blöta jättelövhögen... vilket antagligen kommer att leda till att där kommer att växa upp en kastanjeskog... blink.gif Klippt gräset, kört bort talltoppen som bröts av i stormen (den blir bra på beltane-elden) och utan handskar tagit bort döda rosor (vilket var mindre intelligent av mig). Det sistnämnda ledde till att jag funderat mycket på hur de tidigare ägarna till denna trädgård egentligen fungerat... Hur lyckas man ta död på en hel hoper med Polyantha-rosor?
Och NU (kvart i sex på kvällen) kommer solen fram... Det blir en fin Beltane-kväll ikväll smile.gif
Lena
Ser att Ni har Kirskål lite här o var, har någon av Er den brokbladiga sorten, med vitgröna blad?, i så fall skulle jag kunna tänka mig att tigga lite, jag vill ha kirskål, tycker den är fin att ha som marktäckare om platsen är väl avgränsad, jag betalar givetvis frakten

MVH

lena zon 4
ariana
Vi har sått blommor idag
planterat små buskar o satt ut tidiga potatis i pallkragar
vädret har varit härligt hela helgen så gott efter regnet
allt blev grönt vi har ätit ute hela dagen det är det bästa med våren biggrin.gif smile.gif wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Lilla Selma
Jag har planterat perenner i mitt "nya" perennland - det var roligt, vill jag lova!

Har också börjat härda en del förkulturer, rensat ogräs, vattnat, börjat fixa med jorden i de upphöjda bäddarna som ska sås nästa helg och så har jag oljat en trädgårdsbänk.

Hälsar Selma glatt (fast med värk i armarna...)
Diana
CITAT (Hoffsan @ 17-04-2005, 14:51)
Oj oj det e en himla massa. Gör nu stödmur, lägger plattor, chaktar o lägger ut matjord mm. Vi gör allt själva med hjälp från sambons gamla kollega som kör grävskopan. På kvällarna är vi...hmmm... ja vad ska man säga...99,99% döda
laugh.gif

Men OJ vad fint det kommer att bli!!! wub.gif Visa gärna bilder när det är klart! smile.gif
/Diana
Diana
Jag har just flyttat in till mitt första hus den första Aprill så jag har inte hunnit med att göra så mycket i denna trädgård som är totalt naken, förutom en massa otrevliga buskar och brännnässlor m.m. Men jag har hunnit med följande.

Har startat min första varmkompost.
Planterat 3st rosor.
Planterat 18st penséer.
Planterat 3st rosenkragar.
Planterat 3st brinnande kärlek.
Planterat 3st prakt klockor (tror jag dom heter, blåa).
planterat 3st minirosor.
Rensat lite döda plantoer
Sågat ner en hel buske som sedan skall grävas bort.
Börjag att såga ner en tall (liten 4-5m hög) som är tätt intill husväggen. Jag har börjat med att ta bort grennarna från botten och upp så långt jag kan nå, därefter är det fram med stegen och börja från toppen och släppa ner den bit för bit. Den slickar redan teleledningen så man får vara försiktig så man ej blir av med bredbandet ohmy.gif

Krattat en del har jag gjort på skuggsidan och märkte att det är ingen gräsmatta där, utan mossmatta. Det blev några löjliga grästoffsar lite här och där, så någon mer gräsmatta lär jag ej anlägga på den sidan. Den är dessutom mycket smal, så en trevlig liten gång med skuggväxter på båda sidorna kommer att bli fint.

Detta är som sagt vad jag hunnit med So far! tongue.gif
ejjan
Jag slåss med revsmörblommor mad.gif mad.gif mad.gif

usch vilket ogräs!!
snofsan
Ju finare vädret blir desto mindre hinner man sitta vid datorn.

Själv har jag fått en släng av ryggont då jag sandspacklade en väggstump bredvid altandörren. Nu blir det inte mycket gjort för jag kan knappt gå.

Tur att man hunnit få ner allting i jorden.

Men jag vet att det kommer bråda tider uppåt landet nu.

Njut av våren! smile.gif

biggrin.gif
amaira
CITAT (snofsan @ 06-05-2005, 00:59)
Njut av våren! smile.gif

biggrin.gif

Om! wub.gif

Jag går mest runt och "pysslar och donar" med det som jag ser behöver ett handtag.

Rådjursstaketet runt "min trädgård" behöver förstärkas, och en del stolpar bytas ut.

(Rådjuren hade varit inne häromdagen och raskt stoppat i sig ett gäng tulpanknoppar. Det bjuder jag på, när jag har slarvat med staketet.)

Det är fantastiskt så lätt det är att sätta ner stolp den här årstiden! Spettet bara leker sig ner genom jorden. Sen stampar jag till ordentligt när jag fått ner stoplen, eventuellt med några stenar runt, och sen sitter den.

Längre fram i sommar kan jorden vara som cement på sina ställen. Stolparna sitter som berg och går inte att rubba. Men det är också ett ruggigt jobb om jag skulle försöka sätta ner stolp .

När jag var "liten" var det alltid vårgöra att reparera staketen på gården. Inte konstigt att förstå varför.
Kjell_Zon4
Nu är det en härlig tid. Lagom temperatur det växer och knakar lite här och där i rabbaterna buskarna är på väg att slå ut. Idag har jag flyttat krusbärsbuskar som stog för skuggigt planerat en klängros och klippt rosorna i rabbaten och dom örtkryddorna som behövs klippas

Mvh

Kjell
snofsan
Värmen går visst lite fram och tillbaka men det struntar visst träd och buskar i och markens örter också för den delen.

I dag flyttar min man en jordvall som skydd mot nordostvinden som gärna susar in på gården. Bra, eftersom jag tänkt driva upp min fikonplanta som vi köpte på Bornholm inne på gården. Den skall så småningom få sällskap av kiwi, aprikos, ev persika, mullbär och en maaaassssa rosor.

Men just nu gör jag ingenting för jag har sträckt mig i ryggen. Det är så jobbigt att bara kunna gå och röra sig i "slow motion".

Men det är två nöjda personer som fikar på kvällen rolleyes.gif
biggrin.gif
lisselbo
Ja, säg vad man inte jobbar med i trädgården just nu.
Springer som en yr höna från hörn till hörn och vet inte vad jag håller på med riktigt.
Får nog sätta mig ner och ta ett djupt andetag och tänka efter lite.
martinagson
Har försökt reparera gräsmatten. Förra helgen skulle jag måla om trädgårdsmöblerna och klumpig som jag var spillde jag ut hela målarburken på gräsmattan. Blev sur som en citron. Jag är både envis och tjurskallig och skulle självklart försöka ösa tillbaka färgen i burken. Men självklart kom det med en del gräs i burken och när jag sedan började måla var det gräs både här och där. Köpte en ny burk i alla fall.

Hur som helst så fick jag inte bort färgen och gräset växer inte igenom så jag blev tvungen att gräva bort fläcken och gräset för att så nytt gräs.

Väldigt irriterande, jag har nog att göra ändå.
barb
Oj vad det är mycket att göra i trädgården den här tiden. Roligt är det också. Jag har två stora slänter där jag har en massa olika perenner. Otroligt spännande varje vår när den ena växten efter den andra kommer igång. Dessutom har jag en liten rabatt på "platten", där jag har satt tre olika hydrangea. En av dom frös ner när vi hade köldgrader på nätterna i april. Frågade på handelsträdgården när man kunde sätta ner dom och fick till svar att det kunde man göra så fort man kom ner med spaden i jorden, alltså ingen tjäle kvar. Jag hoppas ändå att det finns liv under ytan, så det är väl bara att vänta. Har också satt ut sommarblommor i den rabatten, tagetes och petunia.

barb i zon 3
Ann-Christine
Det enda jag har gjort än är att klippa min pilberså. Jag vill ha sol och värme när jag är ute och det har det inte varit så mycket av än så jag väntar på rätt tillfälle biggrin.gif
Helen B
Jaa, den här helgen har det hänt grejer!!
Hämtat grus har vi gjort och lagt ut det mellan odlingslådorna i "köksträdgården". Jag flyttade om alla jordgubbsplantor och samtidigt tog bort (läs:dödade) massor av sniglar unsure.gif jag tappade räkningen vid 40 wacko.gif Var ganska så äcklad sedan....Idag har jag gjutit en kruka, rabarberblad och några hjärtan. Det ska bli spännande att se hur det blir om några dagar.
Klippt rosorna har jag ochså gjort och svurit en hel del åt harana som äter mina vackra tulpaner sad.gif
Jag njuter av att gå in i växthuset och se allting växa wub.gif Det är så härligt med vår!!!
Just det: Vår nya häck började att planteras idag....88 m. avenbok, det kommer att bli så fint!
novis_nejlika
Jag har RENSAT ogräs och RENSAT & rensat ogräs.... En förvildad fritidsstruge tomt som inte fått tillsyn på minst 5 år. Jag har "hittat" kullerstensgången samt trappan igen, var helt överväxt med ogräs. Nu underhåller jag det hela med att ösa över ogräsättika, för jag orkar inte kräla på alla 4 igen, det räcker med rensandet i rabatterna.

Kört med gräsklipparen för första gången, vilken skillnad det blev andra gången, gräsklipparen orkade knappt igenom på första försöket. Pust stånk, stön muttrade den och la av stup i kvarten. biggrin.gif

Jag har planterat 1 ros, 5 st lavender, 3 st rosa "ingen aning om vad det är", 6 st vita ölandstokar. Lagt på täckbark i hopp om att det skall minimera ogräs srpidningen, ser dock lite mörkt ut, måste nog rensa regelbundet där, trotts allt...

Jag har oljat in utemöblerna, fixat nya dynor till möbeln till ute platsen som jag åter erövrade från allt ogräs som täckte platsen. Det tog 2 helger att se samtliga plattor igen så mycket ogräs var det!!!

Gnälligt verkar jag vara men samtidigt ett otroligt tacksamt jobb, förändringen är total!!! Denna sommar är hus och tomt på väg att bli smultronstället i sin fornglans istället som gatans skabbis som det nu sett ut de senaste 5 åren. Jag ångrar att jag inte tagit före bilder på uteplatsen nu skall ja ta efter bilder samt på de delar som inte är klara!!

Eftersom jag ALDRIG har hållit på tidigare med detta ser jag denna sommar som ett prov på om en asfalts flicka kan gilla/uppskatta trädgårdsarbete. Hittills är det ju inte direkt trädgårdsarbete jag sysslat med utan omäskligt rensade av ogräs. Tiden får utvisa om detta är ngt för mig. tongue.gif laugh.gif smile.gif
Lulle
Hej på er!

Hela eftermiddagen igår gick till att gräva ny rabatt och att få ihop växthuset. Så nu kommer den upp sakta men säkert....Sambon får stå för nybygget så det blir rätt....Tror jag.
Bilder finns i albumet under växthus och nybygge om det är någon som vill se.

Man konkade på kanstenar och grävde hela dagen i går och ryggen är INTE ens bästa vän i dag. ONT har man så det svider *S*.

Tänkte få klart allt tills man har semester så man kan bara njuta av allt man gjort och sått sen är det tänkt....men men vi får se det poppar in nya idéer i huvudet hela tiden. Mera växter har man beställt och går i väntans tider på att få dom och gräva lite till.....*S*

Tid det vill man ha mera av....men dygnet har bara 24 timmar tyvärr *S*

Ha det så gott Ni alla

Suss
snofsan
Äntligen har min sträckning i ryggen blivit bra igen så man kan göra någonting.

Har idag städat i förrådet, burit ut paradisträd (krukor) och yuccapalmer. Möblerat om på innergården, duschat växterna fria från slipdamm, gett Westerland-rosen tre bambukäppar i 50-literskrukan så att jag kan binda upp den, kopplat in växtlampan på Afrikas blå lilja, burit upp en massa kartonger på vinden och sorterat mina penslar och färger för fönster- dörr- och väggmålning.

Pust. Eftersom jag inte kunnat göra någonting på över en vecka var konditionen inget vidare, så det blir nog en skön sömn efter allt kånkande. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon