lena:-)
Vad skall man bjuda p , lite lttlagat , ltttet, lttviktigt. Frra gngen hade vi 30rs jubileum och t varma 70-tals mackor , te, och kaffebrd till kaffet. Annars brukar det vara lite lagom kvllsmat. Jag har inget uppslag alls och skandet p "ica" och "arla" gav ingen inspiration heller. Nn som har ett gott frslag?

sad.gif Utan mat , inget prat biggrin.gif
Ina
En pastasallad med soltorkade tomater, kyckling och paprika kanske? Kan med frdel serveras lite ljummen - jttegott!

Kokt pasta - t ex gnocchi
Trnad kycklingfil stekt med paprikapulver,grillgrydda och eventuellt chili - var geners med kryddorna, de skall rcka till att stta smak p pastan ocks
Olivolja till stekningen
Soltorkade tomater i olja - skr eller klipp i bitar
Frska tomater, rd och gul paprika - trnas
finhackad gul lk (kan stekas med kycklingaen om man inte r frtjust i r lk)
salt, peppar och lite extra olja frn tomatburken om det verkar behvas

Om man vill kan man ha en helt grn sallad brevid - isbergssallad, gurktrningar och massor med finhackad persilja!
Gott brytbrd passar ocks till!
sa, mlardalen zon 2
Man kan ju ocks tnka sig ett ogrstema.

ex.
Nsselsoppa med gghalvor
Nsselpaj
Nsselbrd
Kirsklspiroger
Kirsklspaj
Kirsklssoppa
och liknande.
Castea
Tmligen enkelt iordninggjort, tmligen GOTT!

VARM SMRGSTRTA

2-3 st purjolkar
4 pkt lttbacon
2-3 burkar champinjoner
2-3 pkt gratngost
2-3 burkar Creme Fraiche
Ngon/ngra slags pepparsorter
Ett par tomater
6 st Hnkakor (6 st mnhalvor som man lgger mot varandra till en hel cirkel, dvs 2 skift med fyllning)

Frs purjolk, lttbacon och champinjoner i stekpanna. Hll drefter i 2-3 burkar Creme Fraiche (brja med 2 burkar det fr vare sig bli fr lst eller fr litet!)

Krydda med ngon/ngra sorters peppar, t ex svartpeppar, pyttelitet chilipeppar eller cayennepeppar.

Lgg sedan ut 2 halvor brd mot varandra och smeta ut fyllningen, lgg p nsta lager med brd och resterande fyllning.

Hgst upp lggs de tv sista brdbitarna och ovanp dem lggs skivad tomat samt rikligt med gratngost.

Grdda i ugnen i 200 grader tills osten har smlt och ftt litet frg.
lena:-)
Aj, aj, aj biggrin.gif nu blir det svrt att vlja ju....Pastasalladen verkar jttegodoch lttlagad. Ogrstemat tror jag blir till en annan kvll med mera vxtintresserade vnner.Men det lter riktigt spnnande och gott, frgan r om man skall lta vnnerna rensa ogrset frst? Jag fr frga min Libanesiske vn om receptet p sm "pizzor" med maskrosfyllning. Smrgstrtan verkar ox jttegod och lttfixad sdr efter jobbet. Hm, hm, jag kanske fr ta mig igenom menyerna innan wub.gif wub.gif wub.gif

rolleyes.gif matmte pratmte
netaave
Mjukt tunnbrd bres med pepparotsost (Cantando), lgg p skivor av rkt lax rulla och skr bitar, jttegott till ettlas vin eller l men ocks till en kopp te.
En annan fyllning som r god i samma brd r att mosa lite fetaost med hackad rdlk och tomater.
Sen kan du ju bara gra en mjuk kaka till kaffet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon