Aries
Vi har byggt hus på en sluttande skogstomt och har koncentrerat oss på huset men inte trädgården de 3 år vi har bott här. Det har med andra ord fått växa rätt så fritt.
Tyvärr är det inga fina blommor som växer utan OGRÄS!

Först och främst är det ormbunkar i massor. Jag har rensat precis utanför huset och rivit upp stora rötter och det verkar ha hjälpt = inga mer ormbunkar där förra året. Men resten då? Måste jag gräva upp det med för att det ska försvinna? Det är flera hundra kvadrat ju!

Sen är det dessa Tussilagon. Så söta, gula vårtecken men ack så jobbiga resten av året! De svämmar över här just nu! Hjälper det verkligen att så gräsmatta över?

Finns det någon bra sida på nätet över olika ogräs, med bilder och beskrivning hur man krigar mot dessa på bästa sätt?

Det kliar verkligen i mina fingrar och vill komma i gång med trädgården. Men jag får nästan magsår av att se allt som växer i trädgården som inte ska växa där.
Aries
Glömde!
Hallonbuskarna föräkar sig enormt fort! Försöker att klippa ner men jag vet att de dyker upp här och var ändå.
Tips på hur jag får bort dem på bästa sätt?

Jag kommer att ha fullt upp med trädgården känner jag! huh.gif
Men det kommer att bli sååå bra! rolleyes.gif
Lena i Torslanda
Det enda raka är att gräva och gräva. Vill du inte det så får du täcka marken med stora presseningar under ett år minst för att förhoppningsvis ta död på det som växer. Det hjälper inte att bara ta det som syns ovan jord utan alla rötter måste bort. Du kan inte så gräs där du har massa tussilago och hoppas på att gräset tar över för det gör det inte.
Allt jobb som du lägger ner på detta har du igen mångfalt i slutändan.
Gossen Ruda
Jag har 2 förslag.

1. Tag dit en grävmaskin och skala bort ett par dm jord över hela tomten och fyll på med ny ogräsfri jord.

2. Roundup eller liknande medel.
Gåsis
Har du haft bar jord, eller bara naturtomt? Annars håller jag nästan med Ruda om att börja markplanera. Tussilago är ett h-esogräs, hos mig gick dom nästan inte få bort.

/Åsa
Gossen Ruda
Jag hade fått in tussilago i ett bestånd med hasselört. Efter ett par år med resultatlös handrensning blev det Roundup. Jag täckte hasselörten med flera lager tidningspapper och sprutade på tussilagobladen. Tussilagon dog men hasselörten klarade sig.
Aries
Tack för alla svaren!

Igår började jag gräva lite för att se hur jobbigt det var. Jodå, det var jobbigt men det var ändå rätt enkelt att få med en massa rötter så jag fortsätter ett tag till.
Roundup och liknande vill jag inte använda så det blir att få bort det på annat sätt.
Det har varit skog här förut som vi har grävt i. Så där Tussilagon nu växer har varit jordhögar som vi sen har spridit ut igen.

Varför jag undrade om gräsmatta skulle konkurrera ut Tussilagon är för jag läste i en bok att Tussilagon kunde bekämpas på samma sätt som Kirskål. Och under Kirskålen stod det att man kunde anlägga gräsmatta som man klippte ner regelbundet så Kirskålen skulle dö ut.

Där jag nu försöker att få bort Tussilagon ska vi rulla ut färdig gräsmatta. (efter att ha på matjord, sand o.s.v.)

Så om jag nu gräver upp alla rötter och "blomgrupper" som jag hittar; borde inte det räcka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon