Full version: Häck på naturtomt
mamamaggan
Bor i Mälardalen. Vid vår sommarstuga tog vi för ett par år sedan ner ganska många stooora granar. Där de stod vill vi istället ha dels lövträd dels lite " buskage" men vi vill att det hela ska se naturligt ut. Med naturligt menar vi vilda träd och buskar . Hittills har vi sparat de björkar som ändå fanns där men de ser ut som sparrisar , långa smala med en liten "vippa " i toppen. Vi har också ett par mindre ekar och enar. Nypon har vi också. Planerar att sätta bl a olvon och slån i kanten mot den mer " iordninggjorda" trädgården.

Men nu till problemet. Vi har gjort en parkeringsplats precis vid tomtgränsen. Där skulle vi vilja ha något sorts insynsskydd, både för vår egen och för grannens skull. Det blev så helt öppet mellan oss. Vi pratar om en plats med sol på förmiddag och sen eftermiddag.
Kraven vi har är att det får inte se alltför planterat ut, det räcker med något som blir högst 3 meter och det får inte bli för yvigt. Kan någon ge oss förslag? Tacksam för all hjälp. wub.gif
mamamaggan
Ingen som har något förslag? Har gjort en sökning men inte hittat något om just detta.
Hannele
Jag tycker att det är fint att kombinera och blanda olika sorter.
Vi bor på naturtomt, vresros är fint, doftar, tålig, vackra nypon,
även där skulle jag blanda olika färger.
Dessutom tycker jag att man framhäver det naturliga med formklippning. sleep.gif
Inte fel att ha lite lollipops i en rufsig vild häck!

Cilla
Hej Maggan,
Ibland står det still med fantasirikedomen, och det verkar ha varit så med din fråga för många - utom för Hannele!

Jag får inte riktigt en bild av platsen trots att du beskriver den väl. Kan du lägga in en bild eller en ritning?

Det som gör att åtminstone jag inte får en klar bild är att jag inte förstår hur p-platsen ligger i förhållande till er tomt. Eller är det i häcktermer mot grannen man ska tänka, dvs en rad växter som ska planteras? Finns det jordmån där eller tar ytbeläggningen allt? Är det lika magert där som i övriga marker som du beskriver? Hur mycket är ni villiga att satsa på jordbyten? Vad växte där förut - granarna? (Då är marken ofta mycket torr och mager.) Och är det zon 4 detta?

Vad sägs om rönn av olika slag? Eller är det buskar du vill ha? Syrén, fläder, paradisbuskar, schersmin?
fruberglund
Jag gillar den här häcken med mycket blandat. Har varit ute på forumet innan.

Det är min egen personliga drömhäck som jag tycker ser väldigt naturlig ut.

Obs! Det är inte min bild!!!
Cilla
Den var härlig! Var finns den?

Jag har en friväxande favoritblandhäck som jag ibland besöker för att den är så fin. Äldre och mer varierad i höjd än denna, men blommar från tidig vår och får härliga höstfärger och bär. Vanliga prydnadsbuskar som står i mycket god jord och har blivit 4-6 m höga; try, rönn, paradisbuske, schersmin, vildapel, fläder, syrén, buskkörsbär, ett plommonträd och ca 5 arter till som jag nu glömt.
mamamaggan
Tack för bilder och tips.

Cilla, har tyvärr ingen bild och vet inte hur jag skulle få in en ritning.

Parkeringsplatsen ligger alldeles vid gränsen mot grannen. Det finns inte mycket utrymme kvar mot gränsen , därför kan det inte vara för yvigt.
Det är på den del av tomten som förut var bevuxen av mest gran så någon bra jord är det nog inte. Men å andra sidan så vill vi ha något vilt som " smälter " in och inte ser så " häckplanterat " ut. Därmed inte sagt att vi inte kan tänka oss att byta jord , vi prata om en sträcka på c:a 15 meter.

Vad vi vill ha är alltså en " häck" av något vilt som passar in (inte ser för mycket planterat ut) , som blir 2 - 3 meter hög och är såpass tät att den ger insynsskydd . Är inte roligt varken för oss eller grannen eftersom deras hus ligger nära parkeringslatsen och dessutom har ingång och veranda åt vårat håll. Inte för att vi tycker illa om grannen, mycket sympatiska människor ( kattälskare dessutom), men det känns inte bra utan nästan som om vi inkräktar på deras tomt.

Tidigare skymdes vi för varann av en massa granar så det känns väldigt " naket" just nu.

Det är nog zon 3 där vi har stugan.

Tänkte från början på något som bara bestod av högst 3 meter höga träd/buskar men medan jag skriver detta så kom jag på att man kan ju naturligtvis blanda lite högre träd med buskar . Skulle kanske se ännu mer naturligt ut.
Hannele
CITAT (fruberglund @ 23-04-2005, 10:24)

CITAT (Cilla @ 23-04-2005, 11:00)

Ja, det är min bild från England, Gants Mill. sleep.gif
Kul att ni gillar den, jag också.
(Jag la länk till den och andra bilder i mitt inlägg tidigare.)
Tesa
Oxbär, slån, hagtorn, fläder är buskar som förekommer vilt här...havtorn om du vill ha inbrottsäkert... rolleyes.gif
Cilla
OK då blir det lite tydligare. Marken borde vara stentorr efter granen också. Svensk en i några exemplar kanske, ett par olika rönnar och ett fågelbär (körsbär prunus avium)?
mamamaggan
Tack för förslagen.

Nu har jag lite att välja bland. Ska kolla lite hur de olka träden/buskarna ser ut och försöka tänka mig dem " på plats". Är på väg till stugan nu så då kan jag ju gå där och planera lite.

Tack! smile.gif
Sommartorparn
Om du vill ha ett buskage som växer upprätt och smalt mellan parkeringen och grannen så kanske häggmispel skulle passa. Går att blanda olika sorter för att få olika höjd, blomningstid och höstfärger. Kanske också att blanda med olika slags aronia. Då får du ett buskage med grann vårblomning i vitt och sprakande höstfärger i gult och rött och med dekorativa svarta bär.

De flesta andra friväxande buskar som nämnts ovan blir ganska yviga på bredden.
mamamaggan
Har varit in på den virtuella floran och kollat lite på era förslag ( tack allihop smile.gif ).

Det jag fastnat för är en blandning av

häggmispel

rönn

fågelbär

en

fläder

slån

Hur många o s v vet jag inte än. Måste ju också prata med min granne vad de tycker ( det berör ju inte bara mig).

Slån vet jag att de gillar ,tänkte att vi kan dela på bären ( likören är ju god).

Flädersaft är heller inte fel.

Någon gång i framtiden kanske jag kan visa en bild på hur det blev.

Tack för hjälpen

smile.gif smile.gif smile.gif wub.gif
fruberglund
CITAT (Hannele @ 23-04-2005, 11:24)
CITAT (fruberglund @ 23-04-2005, 10:24)

CITAT (Cilla @ 23-04-2005, 11:00)

Ja, det är min bild från England, Gants Mill. sleep.gif
Kul att ni gillar den, jag också.
(Jag la länk till den och andra bilder i mitt inlägg tidigare.)

Vad kul att veta vad den kommer ifrån smile.gif

Ja, mamamaggan...ser gärna en bild när det är klart smile.gif
Hannele
CITAT (mamamaggan @ 24-04-2005, 11:28)
Det jag fastnat för är en blandning av

häggmispel
rönn
fågelbär
en
fläder
slån

Låter som en härlig blandning!
Jag gillar också det ätbara; både vackra blommor, vackra bär - och nytta.
amaira
Då lägger jag till lönn, som hålls nerklippt och blir "yvig", men inte "på bredden" om man inte vill.

Och så sibirisk ärtbuske eller karagan som den också heter. Den är inte så bred och tål klippning och ansning.

Tillsammans med vanlig lila bondsyren är de urvackra när de blommar tillsammans wub.gif !

Vad gäller särskilt slån, vill jag påpeka att den är gräslig när det gäller att sprida sig med rotskott! Med gräsklippare (gräsmatta intill) hålls den i schack, men annars börjar den "snåra igen" med sjumilasteg när den väl har etablerat sig.

Så det kanske inte är fel att kolla upp hur det är med rotskott innan du väljer växt.

Annars gillar jag också din lista. Slån älskar jag!
På våren när de börjar blomma, är grenarna som beströdda av vita runda pärlor wub.gif och mitt hjärta smälter...
mamamaggan
Hade mina aningar om att slån sprider sig men jag tänkte sätta den sist i raden där den kan göra det. Varken vi eller grannen har gräsmattor direkt mot parkeringsplatsen.

Grannen blev förresten glad åt mitt förslag ." Då kan vi ju bjuda varandra på saft och likör så småningom. Vad trevligt." Vi gillar inte 10-15 meter höga granar någon av oss ( som vi hade förut) utan vill ha något blommande, "ätbart", vackert, naturligt och inte för högt.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon