|
Anne-li
21-04-2005, 17:43
Hej! Har tröttnat på det gröna vattnet i min damm och inhandlade ett filter med UV-ljus i lördags. Dammen på ca 4 X 2.5 m, "trapp-steg" ned till ca 1 m djup, köpte filter med kapacitet på 10 000 liter. Det har stått på dygnet runt nu i 5 dygn och jag ser inte att det händer nånting..... vattnet är lika grönt???? Läste i en tråd nedan att man såg skillnad efter ett par dagar.... stog i och för sig i beskrivningen att det skulle ta ca 14 dagar men.... någon skillnad borde det väl vara?? Någon mer som har erfarenhet eller tips..... åhhhhhh, är så otålig och vill verkligen att detta ska fungera!! Bild från förra sommaren: Tacksam för hjälp!  MVH Anneli....
När det är så grönt så tar det nog lite tid. Kolla att UV lampan är hel och filtret inte blir igenslammat med en gång.
TeliaNet
24-04-2005, 18:26
i UV-C-enheten sitter ett lysrör, troligen ett PLS-rör(2 rör med 2 stift). det passar i en skrivbordslampa, men prova ej!!!, du ser ej strålningen men den dödar celler och organismer i huden, skadar ögonen nåt fruktansvärt. det du kan göra det är att kolla om reaktorn och ledningsdragningen funkar. sätt i ett vanligt lysrör, PL-S/dulux-S, sån för skrivbordslampor, lyser den i vattenfiltret så funkar det inre i filtret. det du bör kolla är att UV-C-röret funkar, varning för farlig strålning. för att den ska kunna bryta ner organismerna måste organismerna belysas en viss tid, det kan vara så att det är för högt tryck på pumpen och de utsätts inte för strålning tillräckligt länge.
Anne-li
05-06-2005, 18:27
Hjälp!!! Detta med alger, pumpar, filter verkar vara rena snurren..... får ingen ordning på dammen.... Följde rådet nedan och gjorde rent filtret och pump som näst intill slammat igen direkt.... höll på så varannan dag i ett par veckor - inget händer - köper "döda algpreparat" - inget händer - läser nu att man inte ska göra rent eftersom det tar ca 4-6 veckor för bakteriefloran som ska hämma algtillväxten att komma igång - ok - fortsätter sedan att läsa - kommer till hanteringen av filtret som bl a innehåller "zeolit" (så hette det väl) dessa "stenar" SKA rengöras 1 gång/månad för att fungera.....På vissa ställen läser man "byt absolut inte vatten" och på nästa "byt ca 1/3 av vattnet varje månad" ??? HJÄLP!!! Vi har nu inte rört själva filtret på två veckor utan bara gjort rent det filter som sitter i pumpen till fontänen och det ser ut som nedan. Ja, ska väl inte säga att det inte hänt någonting det har blivit brunt i stället för grönt.... är detta döda alger eller är det en annan sorts alg. Det sitter på kanterna, på växter m.m Vad gör jag nu - har planterat massa växter i dammen, pumpen funkar, uv-lampa funkar...... snälla ge mig råd ni som har erfarenhet!! Filtret ses här till vänster om krukan  Alger på näckros  Alger på insidan/kanten av dammen + grodyngel  Suck!!!! MVH Anneli....
Maggan H
05-06-2005, 19:56
Byt INTE vatten, för det är syret i vattnet som ger dessa svävalger. Ha tålamod, det tar tid innan växterna etablerar sig. Du kan om du vill ta en jutesäck med halm och sänka ner i dammen på en ½-meters djup. Det brukar hjälpa. Filtret måste rengöras, annars kanske pumpen tar stryk om inte vattnet kan passera.
Anne-li
05-06-2005, 21:31
Tack för ditt svar Margareta!
Jo, jag vet att det tar tid.... har hållt på 1 ½ månad nu och det är värre än det var från början - då var det "bara" grönt, nu är det brunt "klegg" överallt. Har läst om "dammsugning" av dammar, men det är ju inte lätt när man inte ser vad man suger upp?? Verkar konstigt om detta klegget skulle försvinna av sig självt ??
MVH Anneli..
Maggan H
07-06-2005, 12:25
Kolla om du har mycket avfall på bottnen, om det är så måste du håva upp vad du kommer åt. Vissna löv o sånt blir till näring för mer alger. När vi anlade vår damm hämtade vi mossiga stenar från skogen, men mossan ramlade naturligtvis av och vid alla dom ställena vi hittade mossa i vattnet, frodades trådalgerna! Annars kanske du måste ha ett större filter, om än det får bli ett tillfälligt. Man kan bygga sånt själv med hjälp av en tunna fyllt med diverse olika material. Jag tror jag hörde talas om ett fall där de la vanlig husisolering och grus. Man ska ha ett hål i tunnan långt ner och sätt fast pumpslangen överst. Ha uppsikt så vattnet sjunker i samma takt som det kommer in, annars kanske det försvinner ur dammen. Tunnan måste givetvis stå så utloppet är innanför dammkanten.
Anne-li
07-06-2005, 13:18
Tack för hjälpen Margareta!!! Jo, det får nog bli nån rensning av nåt slag.... samtidigt är man ju rädd om växterna man planterat ..... följer väl med allt möjligt när man drar runt med håven, men jag får göra ett försök.... MVH Anneli...
Maggan H
07-06-2005, 15:01
Lycka till, jag tror att om du fixar ett större filter kommer vattnet att renas, den bruna sörjan är troligen algerna som har klumpat ihop sig av algosolet. Men det måste filtreras bort.
När jag har dammfrågor, vilket är ganska ofta brukar jag ringa till Rångedala plantskola. Där är Joakim och Jonathan duktiga.
Hej Tycker du ska gå in på hemsidan www.tsunamikoi.se. Prata med honom där, mycket kunnig och hjälpsam. Jag har fått många råd men det är bara dennes råd som hjälpt! Hör med honom o hör gärna av dej sen hur det har gått. Hälsningar Kina
Maggan H
25-06-2005, 14:18
Hur går det, Anne-Li? Har du fått bukt med det gröna/bruna sörjan?
Anne-li
03-07-2005, 12:13
Hej igen.... suck! Ja, inte vet jag hur man ska få ordning på det här.... nu är vi i läge att vi filtrerar vattnet genom dubbelvikt lakan som jag hängt i cykelkorg (se bild). Jag har kört "mikro-start" + div. "ta död på alger preparat" , kan konstatera att vattnet är smutsigt..... har också försökt "håvat" på botten, fick upp en del löv... . Massor av grönt "klegg" fastnar i lakanen.... detta trodde jag att själva reningsverket som vi installerat för massa tusenlappar skulle ta hand om.... suuuuuuuuck. Jag förstår inte riktigt hur jag ska få rent på det här utan att tömma dammen..... men, men... jag kämpar vidare. För övrigt växer växterna riktig bra...Ältranunkel, Hästsvans, Vattencrassula, Hornsärv + näckrosor, liljor, kaveldun m.m. Försöker verkligen göra enligt alla konstens regler..... Tyvärr så känns detta senaste försöket med lakan lite som ett evighetsarbete, men det borde göra nytta med tanke på allt som fastnar. Tack Margareta för din omtanke!!  MVH Anneli....
Maggan H
03-07-2005, 16:44
Jag tycker det ser betydligt bättre ut, inte alls så grönt längre. Fortsätt med extra filtret och lägg gärna i lite mer, grus eller isolering tex.
dammkillen
03-07-2005, 19:45
titta i beskrivningen till uv-ljuset om det går att sätta i starkare lampa kanske.
kanske pumpen är för liten?
Anne-li
04-07-2005, 14:54
Hej och hopp igen Jaha, då har jag försökt att skapa ett "superfilter", vattnet går nu igenom dubbla lager isolering + dubbla lager skumgummi + dubbelt lakan, detta i cykelkorg 1 som sedan står i cykelkorg 2 som också har dubbelvikt lakan  Detta då förutom det "vanliga" filtret med "platsbitar", "stenar" , skumgummigilter och UV-ljus. Ska kolla detta med lampan också.... tycker väl dock att om man köper filterutrustning för flera tusen och till på köpet överdimensionerat för dammen i fråga så borde man väl inte behöva byta lampa.... eller? Hopp o Hej.... skam den som ger sig //anneli....
dammkillen
04-07-2005, 15:11
det kan ha blivit kalkavlagringar på utsidan av glaset som sitter över uv-lampan och då tappar uv-ljuset effekt. då behöver glaset göras rent. det är underhåll och brukar stå i instruktionsboken till uv-ljus.
Anne-li
04-07-2005, 15:24
Kalkavlagringar redan efter 2 ½ månad, men jag ska kolla glaset det kanske behöver göras rent oavsett..... jag menar med tanke på hur smutsigt vattnet varit... tack för tipset!
//anneli....
dammkillen
04-07-2005, 15:40
om din damm står i direkt solljus hela dagen kan det vara så att trots att ditt tryckfilter är överdimensionerat ändå inte räcker för att rena vattnet, för det är så mycket värme som går ner i vattnet, i och med att dammen står i solljus hela dagen.
dammkillen
04-07-2005, 16:04
har du vattenväxterna i plantjord kanske det blir ett överskott av näring och att det är därför det är alger i vattnet, ta bort plantjorden och sätt vattenväxterna i sand.
eller gör så här. testa att ta upp vattenväxterna och kör dammen ensam utan vattenväxter så ser man om det är övergödning från vattenväxternas jord.
Anne-li
04-07-2005, 16:07
Nej, dammen har inte solljus hela dagen, på södersidan finns ett 2 m. högt plank (se bild första inlägget). Solen når dammen först på sen eftermiddag samt hela dammen blir aldrig solbelyst.
//anneli....
dammkillen
04-07-2005, 16:10
i värsta fall. byt allt vatten gör ren dammduken från alger. flytta bort alla vattenväxtplantor. tappa i nytt vatten. gör rent filtret och så kör dammen så utan växter. då är det ett experiment och då ser man hur den kommer bete sig. då kommer man få svar om det ändå inte fungerar. då vet man lite mer.
kolla pumpen att den är rengjord från alger och feta hinnor kring pumpmagneten. kolla att pumpen verkligen ger full effekt så den inte har slammat igen och står och går på mindre effekt. kolla att pumpen är hel så den inte pumpar mindre än den ska
Anne-li
04-07-2005, 16:11
alla växter är planterade i den speciella "jord" för dammar som man kan köpa i trädgårdshandeln vilket försäkrar enligt beskrivning att det inte ska grumla vattnet.... näring är i och för sig tillsatt även det med speciella "näringskulor" gjorda för dammar....
//anneli..
Anne-li
04-07-2005, 16:15
hänger inte riktigt med.....varnas ju för att byta vatten samt man uppmanas att ha så mycket växter som möjligt för att undvika algbildning. Även pumprengöringen ska man tydligen göra med försiktighet för att inte störa bakteriefloran som ska hämma algtillväxten...... har självklart kollat så att pumpen går och att filtret inte slammat igen av större partiklar...
dammkillen
04-07-2005, 16:17
är det varmt i luften kanske det räcker för att övergöda vattnet.. även om dammen inte står i direkt solljus hela tiden
dammkillen
04-07-2005, 16:30
jag gissar att några få växter inte räcker för att motverka algbildning
jag vet inte ens om hela botten full av växter motverkar algbildning
dammkillen
04-07-2005, 18:02
CITAT hänger inte riktigt med.....varnas ju för att byta vatten när dammvattnet fungerar behöver man inte byta allt vatten. men när dammvattnet är genomsyrat av alger är det ett annat läge och det är nog så att de där föreskrifterna gäller för någorlunda rent fungerande vatten, inte dammvatten som är genomsyrat av alger
Anne-li !
Om jag var du skulle jag trycka i en massa näringskrävande växter i dammen.. Du behöver inte köpa , åk till ett naturligt vatten drag och leta ta med dig spade och gräv upp stora tuvor av växter som du hittar i kanterna, andmat är kanon den skymmer solen och kväver algerna. Kraftiga växter som irisar och liknande suger mycket näring. Vattenpest och andra flytväxter suger oxå väldigt mycket näring. Och för allt i världen byt i vattnet, man ska inte störa och böka runt för mycket med balansen... Som jag ser på din bild så har alldeles för lite växter, uv ljus och teknik hjälper ju bara för stunden så fort du tar bort det, så kommer ju algerna tillbaka:-(
Hoppas det löser sig:-)
MVH Johanna
MrNorth
05-07-2005, 13:07
Hej hopp, jag hoppar på denna diskussion.
Min damm är på ca 3 kubik, står större delen av dagen i solljus, har näckrosor, lite vattenpest och "cabomba" växter i dammen. Samt några strandväxter typ iris. Jag har 3 st guldfisk 3 koikarp.
Vattnet är såååå grumligt. Jag byggde ett extrafilter förra veckan (volum 30 liter) med 3 lager skumgummi samt grus men det verkar inte ha nån effekt, trots att filtret samlar en massa smuts blir dammen inte klarare. Jag har hällt i sånt där "pond clear" med naturlig bakterieflora (för ca 3 veckor sen), men utan resultat. Vattnet är inte grönt, utan mera vitaktigt och alla stenar och växter har en smutsbeläggning. Siktdjup ca 1-2 dm.
Jag är så pass desperat så snart byter jag allt vattnet, men då i denna hettan riskerar jag ju att det kommer ännu mer alger....
hjälp! /henrik
Anne-li
05-07-2005, 14:38
Tjena! Kul - höll jag på att säga  med en till, lika desperat som jag....  Trodde aldrig att det skulle vara så här knivigt att få till klart vatten...... På filterutrustningen jag köpt står det också "klarvattengaranti"..... ja, vad i hela världen som nu menas med det.... Men jag ska kämpa på..... får väl se till att ha i mer växter.... ska ta till spaden nån dag.... tack för tipset "pinup".... Vi får kämpa på tillsammans.... fortsätt skriva hur det går för dig! //anneli...
Hej, att ta växter från naturliga vattendrag kan vara en billig lösning, men har du fisk i dun damm bör du undvika detta. Har du fått klart-vatten-garanti på produkterna, ring firman du köpt produkterna hos, så får de stå till svars. Det finns bra filter på marknaden, men ofta feldimensioneras pump och filter. Hoppas du får klart vatten snart
MrNorth
06-07-2005, 07:43
Som en sista utväg köpte jag algo-sol från aqua....
Såg ut som t-röd... hmm. Undrar hur lång tid det tar innan man märker av resultat.
/Henrik
Hej alla dammälskare. Jag hade grönt vatten det 1sta 2 åren, läste allt jag kom över, såg ändå inte botten, trots alla råd, pump, otroligt många vaxter. Åkte till Nederländerna, en dammguru. Hon har över 120 olika dammar, fantastiskt att gå bland dem. Hon råde, ingen filter, förtstör bara mikroorganism, torvblock, väääääääääääääääääääääänta, ha taaaaaaaaaaaalamot. Hon förklarade att naturen sköter det allra best, allt annat förstör bara naturen o då blir det bara med många tekniska (dyra, arbetssamma) åtgärder bra. Hon hade en lång större med några spik på, när det blev lite för mycket trådalger rullade hon dem på störren o tyckte att det var bra kompost till dammväxter. Hennes dammar (också den allra minsta på 1 m diameter) var glasklart. Jag väntade o har nu glasklartvatten o det krullar av vattenorganisme, paddor, grodor, baggar etc etc etc. Hääääääääääärligt. Skall om min man hjälper mig lägger några bilder, men som gammal tant kan jag inte själv.
carllindstrom
21-03-2007, 13:32
Hej Anne-li Det finns simbassänger som renas genom att man cirkulerar vattnet från botten av dammen och gör ett "vattenfall". Kan i enklaste fallet bara vara fontänstråle upp i luften. Vad som hände vara att algerna växte snabbare och använde upp näringen i vattnet tills att de en dag dör av näringsbrist. En dag (efter ca 10 dagar) kom vi ut och hela poolen hade glasklart vatten (men med lite algväxt på väggarna). Så länge vattnet hålls i cirkulation blir de döda algerna inte anaeroba och den upptagna näringen går inte tillbaka i lösning (det var i varje fall en förklaring vi fick från en veteran). Så ge inte upp men prova att sätta ner en dränkbar pump och gör din fontän eller vattenfall. Här är våran pool på St. Barth
Anne-li
13-04-2007, 11:35
Oj - vilka underbara bilder!! Ja - vi har fortfarande inte fått ordning på dammen - massa alger och grönt vatten - det var klart i höstas och tidigt i vår. Min man är så trött på det så han har inte ens lust att sätta igång pumpen i år. Funderar på vad som händer om man stoppar filtret fullt med aktivt kol?? Skulle det fungera tro?? Har ju förstått att det är fiskarnas fel att vattnet är som det är men det är ju också det som är lite av charmen med dammen - de vackra guldfiskarna - fast å andra sidan kan man inte se dom så är det ju lika illa. Ska försöka fånga en del av dem så vi minskar beståndet - gjorde även ett försök att ta upp dem i fjol - men när håven kommer fram är fiskarna puts väck. Fick bort två iallafall.... behöver bli av med säkert 10 st eller nåt sånt... ska ta tag i det någon dag. Tack för era fina råd och hjälp - jag kunde aldrig tro att det var så här krångligt att få klart vatten i en damm  Anne-Li
Lonicera
13-04-2007, 20:57
Hej, jag har försökt läst alla trådarna. Det jag kom att tänka på var mer växter som kaveldun, vass, Iris, de är renande för dammen. En damm ska bestå av ca 60% växter fick jag lära mig på en dammkurs jag gått. Sedan ordentligt med cirkulation så att mer syre tillkommer. Och som du nämnde, bort med fiskarna eller åtminstonde minska beståndet. Hoppas det ordnar sig för dig och att du får njuta av dammen i sommar.
I någon bok läste jag att halm i dammen minskar algtillväxten. Om jag minns rätt, är råghalm bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|