Full version: Organdonation
Sidor: 1, 2
Bettson
Jag har fått ett annat mail från socialstyrelsen från förmodligen högre uppsatt person. Enligt socialstyrelesen går det inte att göra som du säger.

När man däremot pratar med donationslinjen så pratar man om vad man "brukar" praktisera.

Vad vi kommit fram till mellan raderan är att om man låter bli att registrera sig så måste anhöriga tillfrågas. Min man skulle i det läget kunna bedriva utpressning och säga att ni får ta precis vad ni vill bara min som får sitt.
I annat fall doneras inte ett enda organ.

Möjligtvis skulle denna möjlighet gå förlorad ifall jag stod i donationsregister. I så fall hävdar socialstyelsen att jag kungjort min vilja till donation och då gäller sjukvården beslut dvs min son skulle riskera att bli utan.

Men jag tycker det är trist att anhörig i det läget så att säga skall behöva bedriva utpressning för att rädda sina barn. I stället skulle man med glädje vilja hjälpa andra, men ifall man redan fått dödsbud över en anhörig som betraktas som hjärndöd så vill man i det läget att det skall betraktas som en självklarhet att man skall få rädda en annan famlijemedlem

Det skrämmer mig lite att socialstyrelsen och praktiserande sjukvård verkar ha olika riktlinjer för hur det hela skall gå till.
wacko.gif
netaave
Jag har inte anmält mig, är inte riktigt säker på om jag vill bli "stympad", däremot försöker jag hjälpa till så gott jag kan under tiden jag lever, ge blod, ställt upp på lite forskning, försöksperson på nya läkemedel o.s.v.
Berith
Nej har inte anmält mej - och nu när jag läst Bettsons inlägg blir jag mer och mer övertygad om att jag/man/vi får ta det beslutet om situationen skulle uppkomma.
Ralf
CITAT (Berith @ 28-04-2005, 06:56)
Nej har inte anmält mej - och nu när jag läst Bettsons inlägg blir jag mer och mer övertygad om att jag/man/vi får ta det beslutet om situationen skulle uppkomma.

Lite svårt för dig att ta ställning om du är hjärndöd.
Berith
unsure.gif Men dom övriga i familjen kanske kan?
Monica M zon 4
Donator sen många år. Först med kort i plånboken, sen via nätet. Har förklarat för alla anhöriga också vad jag anser om saken så det absolut inte ska bli några missförstånd.
carol
Ska man tolka Bettsons första svar från Socialstyrelsen att man oftast inte kan rädda någon efter en trafikolycka genom att transplantera in nya organ? Eller är det bara lever/njure som inte byts ut annat än vid sjukdom? Och varför gör de inte det?

CITAT
När det gäller transplantation av organ och vävnader efter döden, dvs den typ av transplantationer som det handlar om i Donationsregistret kan man inte välja till vem man vill eller inte vill donera.

-vilka organ? Vilken typ av transplantationer?

Hm, är mer förvirrad nu än innan, men jag hade väl inte tänkt igenom det här så noga... huh.gif
fruberglund
Jag skulle gissa att man vid en bilolycka blir så illa tilltygad att man inte kan donera organ för att de är "förstörda" eller vad man ska säga.

Eller så menar de att om alla i familjen är med i olyckan (som jag fattade det som på Bettsons inlägg) så kanske det är mycket annat som måste behandlas innan en ev. transplantation kan äga rum och att organen i så fall "går förlorade".

Så tolkar jag det i alla fall.
pejori
nja...jag tror att dom menar så...är du så skadad får du inga organ...dom går till sjuka personer...inte trafikskadade wub.gif
Biggan_
Tänk vad det går framåt
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,647830,00.html
netaave
Nu har jag anmält, att jag inte vill donera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon