|
Christoffer
20-03-2003, 14:35
Skriv gärna era fem bästa favoritväxter (de behöver inte vara rangordnade) Skriv gärna fler om ni så önskar.... Mina är: 1. Liljekanalje 2. Vallmo 3. Riddarsporre 4. Sömntuta 5. Tistel (Eryngium)
Monica M zon 4
20-03-2003, 16:26
Solrosor Stockrosor Löjtnantshjärta Hostor Aklejor Detta är mina favoriter!
Erika zon 4
20-03-2003, 16:42
Usch vad svårt att bara välja 5!! Alla växter har ju sin charm.. Efter mycket funderande är nog detta iaf... ...mina favvisar: 1. Ringblomma o Krasse (för att de är lättodlade, goda att äta och vackra att se på) 2. Min röda enkla dillpion (och vanliga pioner också) 3. Syrén 4. Doftschersmin 5. Smultron
Karin i Småland
20-03-2003, 16:47
1. Pelargon 2. Geranium (Nävor) 3. Pion 4. Dahlia 5. Aquilegia
Tulpaner Akleja Liljor Rosor Digitalis ...och alla andra åxå...
1. Vallmo 2. Fingerborgsblomma 3. Rosenkrage 4. Lila Rudbeckia 5. Allium Usch va svårt detta var!! ZaraP
Adri-Anne
20-03-2003, 18:03
Smultronschersmin ros liljekonvalj snöklocka akleja
Hannele
20-03-2003, 18:31
1. Blåklockor 2. Rallarros 3. Nypon 4. Löjtnanshjärta 5. Syren
lilla mamma
20-03-2003, 18:39
1. Pelargon 2. Streptocarpus 3. Begonia 4.Törstige Fredrik 5. Hibiscus
Gunvor Nilsson
20-03-2003, 18:44
Just nu - vårblommor!  jag är säsongsbunden! 1. blåsippor 2. gullvivor 3. liljekonvaljer 4. hästhov 5. vitsippor (ett helt hav!) (i sommar kommer andra favvissar!  )
I min trädgård 1. Liljor 2. Dahlior 3. Pioner Inomhus 4 Orkidéer 5. Kaktusar Inte lätt med allt man gillar! Kajsa
Eva i Skåne
20-03-2003, 20:47
1. gycklarblomster 2. stockrosor 3. stora blåklockor 4. dahlior 5. rosenskära
abborrmaster
20-03-2003, 20:51
citron grape lychee tamarind chili
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-03-2003, 20:51
Oj det var svårt när man gillar så många
Gentiana Meconopsis Geranium Pelargonium Blåsippa
o.s.v.
Min topplista (man får väl ändra sig?) 1. Aklejor 2. Rosor 3. Riddarsporrar 4. Vallmo 5. Resten
*Felix matte*
20-03-2003, 21:17
Ackleja Riddarsporre Pensé Ringblomma (har inte sett en på 40år) Blåklint (inte heller sett en på 40år)
Åsa, mälardalen zon 2
20-03-2003, 21:18
Svårt att precisera favoriterna varierar lite under året, här är några nuvarande favoriter fast det blir fler än 5.
1. Bollilja (som just nu blommar med jättestora bollar) 2. Saintpaulia(just nu är nog de flerstammiga lite vildare sorterna favoriter) 3. Squash 4. Jordmandel (de hoptorkade knölarna jag köpte har grott ganska bra och nu växer fina grästuvor) 5. Chirita tamiana 6. Fuchsia 7. ALLA vårlökar som börjar dyka upp i rabatterna. 8. Vindruva 9. Vitlök 10. Tomat 11. Störbönor
1 striletzia (papegojblomma) 2. Citrus 3. Min långa avokado 4. snart sharon (så snart den har växt till sig) 5. (sparar jag, kan ju inte boka allt)
Ljusalfheim
21-03-2003, 21:51
paphiopedilum oncidium phalaenopsis zamiakalla grekisk lövkoja
1.jordgubbar 2.Rosor 3.Trädgårdsnejlika 4.Liljor 5.Primula Detta är egentligen helt omöjligt och välja när man har många favoritväxter.Karpaterklocka. Bellis, tulpaner, aubretia, praktlysing, nävor kunde lika bra ha hamnat bland dom fem
mina favoriter!!:
Pelargon Liljor Hoyor Riddarsporre Pion Fuchsia + många, många fler
håller med föregående, svårt att välja 5 när det finns så många som man bara ÄLSKAR!!!!
Ann i Göteborg
24-03-2003, 09:13
Hmm, bara fem - då får det bli
Buskmagnolia, Rhododendron, äppleträd, trollhassel och bambu
Hälsar Ann
Inser att jag nog är mest förtjust i blommande buskar. Rosenrobinia Paradisbuske Forsythia Syren Schersmin Nej, förresten perenner: Hosta Gulltörel Riddarsporrar Fingerborgsblommor Studentnejlika Eller kanske ettåringar Dubbla petunior Lövkojor Lejongap Blomstertobak Lobelia Lökväxter då? Scilla Allium Vintergäck (för de är först) Spanska hyacinter Pärlhyacinter Nej, det är bara till att inse: Jag älskar dem alla!!
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 08:12
Hmmm - vildpelargoner, kaktusar&suckulenter, citrus, passionsblommor, chilepeppar det är för allt inne då...
Ute - hmmm ätligheter - Vintersquash, vitlök, Gode kung Henry, och så alla galna och goda blad jag har varje år ;-))
Perenner - Heuchera, Pulmonaria och Heucherella .... Hosta har ryckt framåt....Iris har jag gillat.....och gör mkt fortfarande....Geranium med, Aquilegia...åsså det mesta i trågväxtväg vilket kan vara vadsomhelst :-)
Buskar & Träd....hmm - definitivt mina gammeldags rosor! Kaprifoler och gammeldags syrener... Experimentalfältens sviskon, min korkalm, hmmm - japansk lönn.... ummm - mmmm .... oj listan bara växer!
Hälsar Ingrid
Hannele
25-03-2003, 08:52
Ingrid kan inte räkna till fem...
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 09:57
Ähhhh varför begränsa sig :-D när världen är full med frestelser. Älvsjö here I come!
Hälsar Ingrid
Hannele
25-03-2003, 10:35
"Ähhhh varför begränsa sig :-D när världen är full med frestelser."Jag orkar bara med en make...!
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 11:06
Min är ingen planta :-)) :-))
Ohojojojojo - snälla flickor kommer till himlen etc etc - straffet är här jag har ont i HALSEN!!!
Hälsar Ingrid
Åsa K, zon 1
25-03-2003, 12:53
Ingrid...vad har du gjort (i halsen) 5 Penséer Ringblommor Kallor Mimosa ............liljor
Ylva i Dalarna
25-03-2003, 22:53
Mina favoriter är
pion vallmo iris daglilja pelargon
och om det skulle få vara en sjätte så blir det hosta ...och om det ändå skulle kunna få vara en sjunde så måste det bli gullviva...och om, nä, men dom fem är det.
Ylva
Mina favoritkrukväxter är: 1. Gardenia (underbar doft, underbara blommor, vackra blad) 2. Passionsblommor (fantastiska blommor. otrolig variation) 3. Pelargoner (klassikern bland krukväxterna......) 4. Bladbegonior (bladens olika mönster och storlekar - fantastiskt!) 5. Paradisträd (om man skulle glömma att vattna ovannämnda  ) Ann-Louise
Fem.... hmmmm... NU VET JAG!! 1. Alla jag har! 2. Alla jag vill skaffa! 3. Alla som jag inte vet att dom finns än, men kommer att vilja skaffa när jag har hittat dom! 4. Alla som jag vet att jag inte kan odla här hemma, men som jag vill ha ändå!! 5. Resten! Och om jag är tvungen att begränsa mig så får det blir dom här, utan inbördes rangordning; Hoya obovata, mina små vilda påskliljor, spindellilja, luktärtor och fläder!
Marit vid Julita
26-03-2003, 16:15
Akleja Riddarsporre Pelargoner Stockrosor Luktärt
Ann-Christine
26-03-2003, 17:38
Fuchsia Stjärnflocka Nävor Julrosor Akleja
Det var svårt att välja ut 5 stycken, men det får bli så här.
fiffigafrun
26-03-2003, 20:05
Novis som man är har jag i alla fall redan några favoriter. Utan inbördes rangordning dock. Har också bara tagit med sånt som funkar i z6.
Ettåriga: Busk/slingerkrasse (vanlig ej vitbrokiga blad) Tobak Only the lonely Ringblomma Blåklint Luktärt
Två/fleråriga: Orientalisk vallmo Fänrikshjärta Hosta, storbladiga Jättedaggkåpa Digitalis
Träd/buskar: Näverhägg Vitbrokig kornell Rosor, rugosor Syrén Tuja
Almdalen
26-03-2003, 21:09
Mina favoriter: Fuchsia Änglatrumpet Allium Pelargoner Scilla Men egentligen är det fler, när man väl börjar skriva kommer man på vad mycket vackra blommor det finns. Ingegerd
Christoffer
28-03-2003, 12:13
1. Gullviva 2. Liljekonvalje 3. Vallmo 4. Blå enkel riddarsporre 5. Hjärtstilla 6. Digitalis 7. Kungsljus 8. Nattljus 9. Änglabasun 10. Papegojtulpan (den mörklila sorten)
Om jag flyttade till en annan planet, till en öken eller ett villaområde där det inte fanns stora växter skulle det vara träden jag saknade mest.
Den kraftiga skogseken med sina sköra spädbarnsblad om våren. Glasbjörken med sin vitkalkade stam och vackra gula hängen tidiga hösten. Pelartallens oranga lysande raka och doftande stambark. Balsampoppeln som smörjer in luften med sin söta doftolja. Skogslönnen när den blommar med sina stora honungssmorda klasar. Och alla aplarna, äppelträden förstås... Vilda och kultiverade. Och prunusarna, körsbären. Och de stora ståtliga päronträden...
Monica i Sörmland
30-03-2003, 12:37
Inte helt lätt, men utan att rangordna...
tomat vitlök chili pion påsklilja
... Det första illgröna gräset Vitsippor vid en bäck Blommande slånbär Maskrosor på ängen Gröna stängalr till lökar våren Charlåtta, Stockholm
Charlotte
25-04-2003, 21:06
 Åhh.... Jag tror att det får bli: Fuchsior Änglatrumpeter Pelargonior Anemoner tussilago
Almabama
25-04-2003, 22:07
1 Krikon (ger dundergod saft!) 2 Timjan 3 Rabarber 4 Narrfikus 5 Klänglilja
Det är alldeles för svårt att rangordna en massa favoriter. Betydligt lättare att göra en lista över sådana jag klarar mig utan  men det är inte heller så lätt, för jag har konstaterat att växter jag tidigare tyckte var tråkiga, såg helt fantastiska ut i rätt sällskap!
Hans i Mälardalen
26-04-2003, 08:05
1. Passionsfrukt - har dragit upp flera 2 meters rankor från passionsfruktkärnor. De äldsta är tre år och täcker hela fönstret.
2. Blå bolltistel - Underbart ståtlig växt. Den är livskraftig och har inga större krav. Om man klipper ner den kan den t.o.m. blomma två ggr samma år.
3. Tagetes - De har snyggt bladverk, de är stabila, de blommar mycket, de är lätta att ta frön ifrån och de är lätta att driva upp från frön. ( om någon saknar tagetesfrön så skicka ett mail vet ja. )
4. Scilla - De bildar snabbt mattor av blå blommor. Det kan liknas vid ett hav.
5. Buxbom - Icke att förglömma denna vackra, städsegröna buske. Den är toppen att forma i alla möjliga former.
Det var inte hela min lista för den kan göras lång . . . .
MvH
Fem solklara favvisar just nu:Timjan Salvia Fläder Vitlök KRANSBORRE!!!! I just luuuv it! (kanske någon noterar att ovan nämnda örter dessutom är väldigt bra förkylningsörter...) Sanna (väldigt förkyld)  men go ändå
LinaFina
26-04-2003, 11:47
Hmmm detta borde inte vara så svårt... 1. Klematis (av alla de sorter) 2. Akleja 3. Pion 4. Rosor (men bara rosa, vita o RÖDA  ) 5. Volruta  När kommer sommaren o romantiken???
Klurigare än man tror att lista bara fem växter...
1. Bambu (både inom- och utomhus) 2. Zilga (baltisk vinranka) 3. Gul krokus 4. Smultron 5. Pipranka
Micke
 Oj!det är svårt: 1 Pion, 2 gammaldags Rosor, 3 Vallmo, 4 Gentiana , 5 Pensee/Viol  och många,många mer
Stjärnpelargoner Fuchsior (dubbel) Pion Tulpan Det här var inte så värst lätt, tror att dessa fem är favoriter för tillfället men det kan ändra sig snabbt. Mvh Anne :
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|