Full version: Omskolade plantor
Grönblomman
Åh, jag blir trött ibland på allt krångel rolleyes.gif tongue.gif
Mina omskolade gräslökar har lagt sig ned, varför då? Nej, tillskottsbelysning har jag ej, men det är nog inte problemet. Deras jord har varit fuktig, och de har stått i solen. Kan de ha stått för varmt? Det blir cirka 22 grader som högst när jag inte är hemma och kan lufa sad.gif

Skall basilikan omskolas en för sig? Gräslöken skulle ju tydligen inte det, fick jag veta nu mad.gif ...Kan jag så "blomman för dagen" inne nu? (zon 2-3) Det står att man skall kunna förkultivera tills april, men de flesta verkar ju ha börjat...

Vet ni hur timjan skall sås? är det en sådan växt som också består utav flera plantor, alltså skall man omskola flera plantor i en kruka sedan, och så många frön från början? Täck ej, står det på fröpåsen, och jag har inte täckt med jord, men ingenting har hänt. Går det att så igen?

En sista fråga; kiwi, är det för sent? Har sparat några frön tongue.gif
kerstin z5-6
ljusbrist + vattenöverskott + omskolningschock .. de brukar ta sig , men ljus kan de inte få för mkt av -... grönsaksfrågorna överlåter jag till andra
Susanna
Basilikan brukar jag omskola cirka 5 och 5 i var kruka. Sedan gäller det att toppa den regelbundet, då grenar den sig och blir mer busklik. Se upp med bladlöss dock, de älskar basilika. Jag har fått slänga två omgångar pga dem.

Timjan har jag aldrig sått men väl oregano. Tänk på att hålla sådden fuktig och att täcka med plast så att den inte torkar ut för fort. Lufta dock någon timme per dag. Och visst kan du så en ny omgång om du vill. Oreganon brukar jag inte omskola utan bara sätta ut i landet när det är dags. Får för mig att det borde vara detsamma med timjan.

När det gäller kiwi är jag lite osöker. Jag har aldrig odlat den från frö utan köpt färdiga plantor. Den brukar ta några år på sig innan den blommar första gången. Och för den sorten jag har krävs det både en hon- och en hanplanta. Men jag tror också att det finns självpollinerande sorter.

Gräslök kan ju bli lite ranglig när den är liten, då får man ofta problemet att de lägger sig när man omplanterar. De brukar hämta sig efter någon vecka. Kolla dock att du inte fått larver i jorden eller annan ohyra.
Grönblomman
Jorden ser jättekonstig ut, det gäller inte bara till gräslöken. Det är själva plantjorden som verkar vara möglig (!?) eller hur är det? Jag bifogar en bild:

Säg inte att jorden är värdelös, allt måste göras om och mina omplanterade växter behöver ny jord? sad.gif , då blir jag ledsen i ögat! ohmy.gif unsure.gif

Ok, jag låter gräslöken stå lite torrt. Iofs. står det att man skall vattna som vanliga krukväxtr, dvs låta jorden torka ut lite mellan varje vattning. Har inte riktigt gjort det, då jag vattnar det mesta samtidigt sleep.gif smile.gif ... Plantor i trvkrukor som tas ur plasten torkar på kanske en halv dag ohmy.gif
kerstin z5-6
alla generella råd om växters skötsel gäller inte frösådder -De ska alltid ha -lagom mycket vatten -de flesta sorter mår dessutom bra av att utskolas i vanlig blomjord .. även om kraven för den vuxna plantan kan vara andra
'Mögel uppstår lätt på innesådder -växterna brukar klara det o det försvinner när du börjar avhärda dem smile.gif
Susanna
Bilden syns inte. Eller är det bara jag som inte ser den?

Om det är mögel är det nog ingen fara. Som Kerstin säger klarar de flesta växter det. Jag har mögel på mina luktärter (satta i toarullar) men de växer ändå.
Grönblomman
Blev något fel där ja...
Nu kan jag komplettera min tråd med några nya frågor, *hihi* wub.gif

Kan jag så jalapeño nu omgående? Jag har tänkt att ha den i en kruka inne, men vet inte hur processen går till? Skall den omskolas 1 eller 2 gånger, och fungerar torv eller vanlig såkruka bäst?

ev. tänkte jag så citron, men det verkar krångligt och krävande, eller hur är det?
kerstin z5-6
jalapeño-så kruka -mår bra ute på varm balkong tex efter frostrisken är över
Citron tar lång tid att gro och många år innan den blommar från frö
Stoppa ner i en vanlig blomkruka så glömmer du inte att vattna :9
Grönblomman
Hej kerstin! Jag kan inte förstå vad du menar?
Är det ett ja på min fråga om jag kan så jalapeño nu?

Kan jag från början plantera, på något sätt fröet i en stor kruka med vanlig plantjord på än gång? Vad jag kan förstå sår man i små krukor för att kunna vattna underifrån, då fröer sköljs (?) bort annars?
kerstin z5-6
ja du kan så den nu

Du skrev : jalapeño fungerar torv eller vanlig såkruka bäst?
Mitt svar: så i kruka - (täck med plast )
Dessutom -den mår inte så bra inne sätt ut den sen ..om du vill ha frukt

(Du kan så den i vanligt plant/blomjord-grönfoder är inte så känsligt)

-är fröna små o du sår ytligt -vattna fast dem i ytan med en svag vatten stril -hål i petflaskekork funkar bra -

Blir det många o du vill ha många-skola ut som vanligt

Övrigt svar hör till citronen

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
vart det mer begripligt ? smile.gif
Grönblomman
Tack, tack! OM jag vill ha frukt! Frågan är snarare HUR jag får! blink.gif

laugh.gif Eftersom det är samma släkte som paprika, förstår jag inte att frukt är lika lätt att få? wacko.gif Skall jag ha den tillsammans med några andra i drivhuset, sedan när den kommit upp skall jag ställa den ute i solen? för att... ja menar; den måste väll ändå ha varmt o gott för att gro?
Får jag frukt i år? I november?

Ursäkta att jag är så dum rolleyes.gif smile.gif
kerstin z5-6
INT`

Du ställer bra frågor .. nu är jag grönsaks idiot , men jag har en chilifantast ,,,mm grönt platstagande konstiga saker ) i min omedelbara närhet nämligen -en av Shyssta lökar vid namn Bea
Efter konsultation får jag veta följande
Om du sår nu -och har växthus kommer de att blomma rätt snart -se till att humlor eller insekter kan pollinera -de flyger in i växthus om de ka n , annars får du ta en pensel o vara humla smile.gif
Då bör du får fina frukter i höst ..men tidigare än november smile.gif-gissar Augusti
jag visste inte att du hade växthus -därav mina råd om ute vistelse .. inne för mej är inne i bostad -där trivs de inte ..
Grönblomman
Nej, Drivshus har jag ett litet, inte växthus! tongue.gif Alltså ett sådant man driver upp växter i, ett litet "så hus" du vet..
Jag får nog läsa på det här med pollinering wacko.gif smile.gif ...

Tack för svaret! Har idag varit och köpt en jäkla massa trädgårdssaker, bland annat ett "planterings bord" så jag har någonstans att hålla till *Stolt!* så jag ska Så chilin imorgon! Det blir jalapeño plus spansk peppar, inte habanero, vi kom överrens om att den var lite FÖR stark för oss tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon